• Ingabarnän

    Lurad på IVF kö av läkaren

    Hej alla. Jag vill skriva av mig.

    Har blivit så arg ledsen och chockad.

    Jag och min sambo har i 3 år försökt få barn. Vi har inte lyckats.

    Så efter ungefär 2 års juckande så sökte vi oss till en Bm som erbjöd oss en fertilitetsutredning. Redan där började krånglet.

    Hon skickade oss till fel ställen för blodprover.

    Sen skulle jag gå på ytterligare ett ställe för att kolla hormonvärdena.

    När vi kommer tillbaka till henne för att få provsvaren så säger hon att jag har bra ägg men få och samma gäller min man. Friska spermier men få.

    Hon säger att vi nu ska få ställas i kön för reproduktion.

    Jag behövde bara spola mina äggledare ( det var nästan det värsta jag vart med om.

    Jag genomgår undersökningen.

    Jag frågar då läkaren om hur det ser ut och han sa att allt såg fint ut.

    Väl tillbaka till BM. Hon säger att han har hittat en polyp i min livmoder som måste opereras bort.

    Ok jag genomgår operationen på danderyds sjkh.

    Jag har 2 gånger under denna tid frågat min BM om vi står i kön.

    Hennes svar har alltid vart JA. Vi ska bara vänta på ett brev från huddinge sjukhus som ska hjälpa oss med ivf.

    För en vecka sen ringde jag till huddinge för att höra om vilken plats vi har och förväntad kötid.

    Då säger kvinnan att min barnmorska INTE har ställt oss i någon kö.

    Dom har inte heller fått in andra viktiga papper som dom väntat på av henne.

    Huddinge sjukhus sa till mig att jag bör anmäla henne till patientnämnden. Det kommer jag garanterat att göra. Hon har lekt med min och sambons framtid. Jag är så ledsen arg och hjälplös.

    Huddinge sjukhus säger till mig att anmäla henne och att dom tar över kontakten med henne och att jag ska få vänta på ett brev av sjh om en vecka.

    Nån som vart med i liknande sits ??

    Jag behöver nog få prata om det.

  • Svar på tråden Lurad på IVF kö av läkaren
  • Jag är bara jag

    Helt vansinnigt bedrövligt! Självklart ska ni anmäla henne! Sen hoppas jag det går fort fram i kön och att IVF:en lyckas. Jag har själv dålig erfarenhet av sjukvård och idiotläkare så ilskan förstår jag. Man kan bara anmäla och hoppas det biter.

  • Ingabarnän

    Hej tack för att du reagerar och svarar.

    Ja det är bedrövligt av bm att ljuga oss upp i ansiktet mer än en gång att vi står i kö.

    Huddinge sjukhus sa att om jag inte ringt så hade det inte upptäckts ????????

    Jag har tyvär fler läkarbesök, undersökningar och operationer som vart lika bedrövliga. Ibland ger jag inte mycket för svensk vård.

  • Jag är bara jag
    Ingabarnän skrev 2017-07-29 15:18:15 följande:
    Hej tack för att du reagerar och svarar.
    Ja det är bedrövligt av bm att ljuga oss upp i ansiktet mer än en gång att vi står i kö.
    Huddinge sjukhus sa att om jag inte ringt så hade det inte upptäckts ????????
    Jag har tyvär fler läkarbesök, undersökningar och operationer som vart lika bedrövliga. Ibland ger jag inte mycket för svensk vård.
    Tyvärr är det så att man själv måste dubbelkolla allt för annars vet man inte. Det går inte lita på svensk vård längre. Ska själv göra anmälan mot min förlossningspersonal. När vi ringde patientnämnden blev de helt förskräckta över bemötandet och hur allt gått till. Och våra historier är bara två av hur många som helst över hur det inte borde gå till! Men gjort är gjort, du kan bara gå vidare därifrån du nu är och hoppas mänskan åker dit.
  • Anonym (.)

    Jag beklagar verkligen. Helt vansinnigt. Vill dock förtydliga att en bm inte är läkare, utan sköterska.

    Hoppas det går fort för er nu.

  • Gina43

    Det är ca ett år som ni missat? Du sa att ni försökt i tre år men efter två år genomgick en fertilitetsutredning (och den tar några månader)? Ni hade ändå inte fått genomgå IVF förrän alla undersökningar är klara, smärtsamt eller ej - och det tar sin tid. Mitt råd: sök er privat om ni har råd. Vi försökte på egen hand i nästan fyra år, av och till. Så snart vi fick besked om att vi hade ett problem så gick vi privat. Inom två månader från beskedet var jag gravid och fick senare ett barn.

    Om mannens spermier har bra kvalitet och du har god äggreserv har ni goda chanser att få barn via IVF, ICSI. Ni har all anledning att vars upprörda men några månaders fördröjning i det stora hela är säkert ingen fara (så det är onödigt att mitt i all smärta få vårdmissen till att de spelat med er framtid osv - lägg er energi på att klara av kommande IVF). Det går säkert bra för er. Lycka till!

Svar på tråden Lurad på IVF kö av läkaren