• HWikström

    Barn som bara sitter inne

    Har ett dilemma som ni kanske kan hjälpa mig med med olika synpunkter.

    Jag och mina barns pappa är skilda sen 3,5 år tillbaks. Det var rätt bittert oss emellan när vi separerade.

    Jag är lärare och har sommarlov och varannan vecka när jag och min sambo har barnen hittar vi på olika aktiviteter och är ute och har roligt.

    Varannan vecka när barnen är hos sin far får de bara vara inomhus och sitta med sina paddor för deras far inte orkar hitta på något eller för att han jobbar hela dagarna.

    Min äldsta dotter är 13 år och yngsta 7 år. När deras far jobbar betyder det att 13-åringen får barnvakts den yngsta hela dagarna vilket jag inte tycker är ok. När jag erbjuder mig att ta tjejerna på hans veckor och när han jobbar så blir han skitsur och föredrar hellre att de är hemma hela dagarna än att vara med mig.

    Mitt samvete gentemot tjejerna är dåligt. Jag mår så dåligt av att de inte får göra roliga saker under sin ledighet.

    Har ni några åsikter eller tips och råd att komma med vore jag tacksam.

  • Svar på tråden Barn som bara sitter inne
  • Lena

    Passa en sjuåring är inte svårt. Kan inte barnen roa sig själva? Leka med kompisar, gå tullen lekpark osv?

  • Tow2Mater
    HWikström skrev 2017-07-20 19:19:28 följande:

    Mitt samvete gentemot tjejerna är dåligt. Jag mår så dåligt av att de inte får göra roliga saker under sin ledighet.


    Vad menar du? Du hittar ju på saker med dem varannan vecka!
  • Tow2Mater

    Vi jobbar heltid hos oss, men foroker ända hitta på nåt roligt en gång i veckan nu i sommar. Men det är inte helt lätt att alltid få det att gå ihop.

  • Anonym (Annieåååååå)

    De kanske hjälper att nämna att någon kan göra en orosanmälan. Det är inte rätt att en 13 åring får ta en vuxens ansvar på det viset. Sker de ibland så är de ok. Men om man jobbar regelbundet så får man ordna barnvakt.

  • Anonym (Anonym)

    Tror det är bättre att du fokuserar på din vecka och låter den andra parten ha ansvar över sin. Livet är heller inte alltid roligt och dagens barn kan inte ha tråkigt? Se det som något positivt så mår du nog bättre själv.

  • trilskas
    Anonym (Annieåååååå) skrev 2017-07-20 19:43:35 följande:

    De kanske hjälper att nämna att någon kan göra en orosanmälan. Det är inte rätt att en 13 åring får ta en vuxens ansvar på det viset. Sker de ibland så är de ok. Men om man jobbar regelbundet så får man ordna barnvakt.


    Orosanmälan för detta?
    Då förstår jag verkligen att soc är så upptagna att de missar flera "riktiga" fall.. En 13-åring kan vars fullt kapabel att laga mat, att vara barnvakt åt sitt syskon. En 13-åring bör kunna ta ett sådant ansvar. Förr flyttade 14-åringar hemifrån för att bo eget och försörja sig själv. Så varför inte idag med??
  • Anonym (Hm)

    Det måste inte alltid vara roligt. På mitt sommarlov var jag nästan bara hemma, men jag var ju tacksam att bara få vara ledig från skolan. Hade aldrig tråkigt vad jag kan minnas, även om det säkerligen var det ibland men det är ju inte farligt. Barnen får göra saker varannan vecka som jag förstår det så jag förstår inte varför du har dåligt samvete. 


    En 7 åring behöver man väl inte direkt sitta barnvakt åt? 

  • blomman 2

    Förstår hur du tänker...men har barnen klagat eller signalerat att det är tråkigt att "bara" vara hemma ,inomhus hos pappa? Eller har tonåringen klagat på att vara barnvakt ? Kanske det är tvärtom att de tycker att det är skönt att få rå om sig själva och ta eget ansvar. Och fixar de det så är det ju toppen tänker jag! Det växer de av. De kanske har en deal med pappan att kontakta honom ifall de är oroliga eller undrar om något,så han kan komma hem på kort varsel. Tror att de även tycker att det kan vara skönt att få spela mm utan någon tid att passa. De är så stora att de kan gå ut och leka,handla glass mm. Och eftersom du och barnen gör så mycket era veckor så kanske de nöjer sig med det. Så mitt råd är att kolla med tjejerna hur DE känner! Eller hur. Behöver absolut inte vara illa så som de har det.

  • HWikström

    Det tar deras far att ta sig från jobbet hem ca 8-10 minuter så det är jag inte orolig för. Tjejerna är väldigt snälla mot varandra och lugna så det är jag inte heller orolig för.

    Jag vet egentligen vad mitt "issue" är. Känner bara en oro, men det är sån jag är.

    Vill dessutom att mina tjejer ska ha dey bästa som finns.

  • Tiinuli

    Omg

    Jag tycker du ska ge lite space för den andra föräldern och låta han bestämma hur veckorna hos dem ser ut, speciellt om barnen säger inget dåligt.

    Av egen erfarenhet , tror nog att det finns inget värre än att den ena parten lägger sig i i dem veckorna som är avsedda för denne.

    Och om du bara nu är "sådan" så är det ditt ansvar att ändra ditt beteende.

  • Anonym (Hm)

    Låter dock märkligt att han blir sur när du erbjuder dig att ta barnen på hans vecka för att göra något, om han ändå inte är hemma.

Svar på tråden Barn som bara sitter inne