• Frasses

    Hypotyreos och gravid

    Hej.

    Efter mitt första möte med barnmorskan tog dom ett blodprov på mig som visade att jag hade riktigt dåliga värden på sköldkörteln och fick direkt börja äta levaxin 125 mg. Jag är så kluven och rädd att mina dåliga värden kommer påverka fostret och jag har pratat med nästan alla barnmorskor på VC och alla lugnar mig och säger att det bara är obehandlad hypoteros som kan vara skadligt för barnet och jag fick medicin så pass tidigt. Men säger dom de jag vill höra eller säger dom som det är? Sen läser man om detta och överallt ser jag att man ska ligga under ett visst värde när man är gravid och jag är verkligen lång över det, tror mitt tsh var 38 på första kontrollen. Att höga värden kan leda till b la utvecklingsstörning, hjärnskador och en rad andra "fel"

    Någon med erfarenhet kring detta?

  • Svar på tråden Hypotyreos och gravid
  • ohanna

    Jag fick också reda på att jag har hypotyreos i samband med mitt första besök på MVC. Har ätit Levaxin sedan dess och de har gjort uppföljning med nya prover i samband med varje besök hos barnmorskan. Har fått dosen höjd en gång under graviditetens gång också. Är nu i vecka 38 och bebisen har vuxit precis som den ska och ingenting ser ut att vara avvikande. Det verkar vara väldigt många som får hypotyreos i samband med graviditet men så länge det upptäcks och man får behandling ska det inte innebära några som helst men, så jag tycker att du kan känna dig helt lugn!

  • Jacqueline

    Blev diagnostiserad med hypotyreos min förra graviditet och fick gå och ta blodprov var fjärde vecka hela graviditeten ,min son är en helt normal liten kille på 2,5år.

    Är gravid igen och går åter igen på provtagning hela graviditeten men denna gången verkar mina värden stabilare så provtagningarna är inte lika frekventa som förra gången.

    Min son föddes 12 dagar före BF och var lite stor för sin vecka och fick blodsockerfall efter förlossningen ,det togs prover och han tillmatades var tredje timme och vi fick stanna på spec-avd två dygn för att han skulle va pigg innan vi fick åka hem men annars har ingenting varit mer annorlunda än mina två första graviditeter.

  • Frasses

    Tack för era svar. Var hos vc igår och tog prover igen så hoppas mina värden har minskat. Jag är mest orolig då mina värden är så pass höga, hade nog inte reagerat såhär om mitt tsh värde låg på 6 eller något. Men 38 känns ganska högt. Men jag antar att läkarna vet vad dom gör och hade de varit en jätte risk så hade någon förshippningsvis sagt något

  • Blomman44

    Hej Frassen, 

    Jag har precis fått reda på exakt samma information för två dagar sedan, får jag fråga hur det har gått för dig? Hur har allting med graviditeten gått?

Svar på tråden Hypotyreos och gravid