• Tioitopp

    Tänk så otroligt många som blivit lurade om det inte finns något efter döden.

    Tänk egentligen så otroligt många som har blivit lurade om det nu inte finns något efter döden. Ja om det nu inte finns något här efter. Så måste det här helt klart vara mänsklighetens allra största lögn. Ja om det nu inte finns något som troende i alla tider hoppats och trott på. Någon mer svåröverträffad lögn i omfattning i storlek får man i så fall leta efter. För att inte tala om vad grym och ondskefullt man i så fall måste säga detta var att en gång få människor att tro på något sådant. Tänk om det nu inte finns något. Hur lurade har inte de alla troende då i alla tider egentligen blivit lurade.

  • Svar på tråden Tänk så otroligt många som blivit lurade om det inte finns något efter döden.
  • i-o

    Vad skönt att dö egentligen. Då behöver man ju inte bry sig. Annars så skulle man väl få ångest över all byråkrati som efterföljer tänker jag.

  • silhuett

    Å andra sidan kommer man inte vara medveten om att man har blivit lurad, när man väl är död, och slipper därmed ha ångest över det.

  • Tioitopp
    silhuett skrev 2017-01-16 00:36:18 följande:

    Å andra sidan kommer man inte vara medveten om att man har blivit lurad, när man väl är död, och slipper därmed ha ångest över det.


    Ja det är ju en evinnerlig tur det. För tro inte att jag nu inte hade detta i baktanken när jag startade tråden. Tänk de troende som inte dör en naturlig död! Ja typ genom en sjukdom eller olyckshändelse. Ja som väljer döden för sin tros skuld typ självmordsbombare. Hur besvikna och ångestfulla skulle inte de kunna bli. Å andra sidan så fattar nog de sina beslut på hur deras tillvaro ser ut. För även om de nu är i tro. Så lär inte deras tillvaro se speciellt uppåt och upplyftande ut. Den i mina ögon verkliga faran med religionen dvs. fattigdom mm. Samtidigt som den i den sociala misären konstigt nog kan ge en hopp.
  • i-o
    silhuett skrev 2017-01-16 00:36:18 följande:

    Å andra sidan kommer man inte vara medveten om att man har blivit lurad, när man väl är död, och slipper därmed ha ångest över det.


    Härligt att du kan parafrasera.
  • Tioitopp
    NäktergaI skrev 2017-02-01 10:08:11 följande:
    Grundlurade, å andra sidan. Om det finns ett himmel och helvete och man dyrkar en gud som man vet är en lögnare (allah). Hur vet man då att denna lögnhals inte skickar en till helvetet?
    Så kan man också se det.

    Om det nu finns något som en allsmäktig Gud. Så lär det ju bara finnas plats för en allsmäktig Gud. Eller typ Gudomlighet som miljoner och åter miljoner hinduer och buddister m.fl. tror på.
  • äldreochklokare
    NäktergaI skrev 2017-02-01 10:08:11 följande:
    Grundlurade, å andra sidan. Om det finns ett himmel och helvete och man dyrkar en gud som man vet är en lögnare (allah). Hur vet man då att denna lögnhals inte skickar en till helvetet?
    Liksom inom kristendom. Islam och kristendom är de enda två religioner som har just himmel och helveteidén. Varför nämner du bara den ena guden? 
  • atj
    Tioitopp skrev 2017-01-15 20:53:46 följande:

    Tänk egentligen så otroligt många som har blivit lurade om det nu inte finns något efter döden. Ja om det nu inte finns något här efter. Så måste det här helt klart vara mänsklighetens allra största lögn. Ja om det nu inte finns något som troende i alla tider hoppats och trott på. Någon mer svåröverträffad lögn i omfattning i storlek får man i så fall leta efter. För att inte tala om vad grym och ondskefullt man i så fall måste säga detta var att en gång få människor att tro på något sådant. Tänk om det nu inte finns något. Hur lurade har inte de alla troende då i alla tider egentligen blivit lurade.


    Det blir ju ingen skillnad för dom, men blir det åt andra hållet blir det väl en stor skillnad för de som inte trott på livet efter döden
    äldreochklokare skrev 2017-02-16 09:55:45 följande:
    Liksom inom kristendom. Islam och kristendom är de enda två religioner som har just himmel och helveteidén. Varför nämner du bara den ena guden? 

    Det är bara att  läsa personens sidfot så ser du att denne är sk 'invandringskritisk' som det så fint heter
  • K Kalle
    Tioitopp skrev 2017-01-15 20:53:46 följande:

    Tänk egentligen så otroligt många som har blivit lurade om det nu inte finns något efter döden. Ja om det nu inte finns något här efter. Så måste det här helt klart vara mänsklighetens allra största lögn. Ja om det nu inte finns något som troende i alla tider hoppats och trott på. Någon mer svåröverträffad lögn i omfattning i storlek får man i så fall leta efter. För att inte tala om vad grym och ondskefullt man i så fall måste säga detta var att en gång få människor att tro på något sådant. Tänk om det nu inte finns något. Hur lurade har inte de alla troende då i alla tider egentligen blivit lurade.


    Fast de lär ju inte märka då... om de nu blivit lurade.
  • Kawthar

    Men tänk om det faktiskt finns något efter döden, och alla förnekare bönar och ber om förlåtelse, men då är det redan försent. Att allt de strävade efter i detta liv endast kom som en prövning för dom, pengar, makt , rikedom, äkta hälft barn osv och det eviga livet började efter denna prövning.

  • Tioitopp
    Kawthar skrev 2017-02-16 15:04:20 följande:

    Men tänk om det faktiskt finns något efter döden, och alla förnekare bönar och ber om förlåtelse, men då är det redan försent. Att allt de strävade efter i detta liv endast kom som en prövning för dom, pengar, makt , rikedom, äkta hälft barn osv och det eviga livet började efter denna prövning.


    Om "det" inte betyder ett enda stort lidande. Så skulle jag inte ha någonting emot en fortsättning efter döden. Frågan är dock vad "det" då består av? Är det för de som är muslimer kristna eller judar osv. Eller är det rent av frågan om en slags naturlig fortsättning som i så fall gäller alla oavsett man är troende eller inte? Om det finns något. Så tror jag i så fall då mest på det sist nämnda dvs. att det är något som alla får vara med om oavsett man vill det eller inte. Man får då dock bara hoppas att inte motsättningarna mellan troende fortsätter. Då lär i alla fall en sak säker. Nämligen att vi då närmast hamnar i ett helvete.Flört
  • Kawthar
    Tioitopp skrev 2017-02-16 22:18:41 följande:

    Om "det" inte betyder ett enda stort lidande. Så skulle jag inte ha någonting emot en fortsättning efter döden. Frågan är dock vad "det" då består av? Är det för de som är muslimer kristna eller judar osv. Eller är det rent av frågan om en slags naturlig fortsättning som i så fall gäller alla oavsett man är troende eller inte? Om det finns något. Så tror jag i så fall då mest på det sist nämnda dvs. att det är något som alla får vara med om oavsett man vill det eller inte. Man får då dock bara hoppas att inte motsättningarna mellan troende fortsätter. Då lär i alla fall en sak säker. Nämligen att vi då närmast hamnar i ett helvete.


    Hur menar du? Att vi kommer att födas på nytt efter döden? Vem ska resa oss upp och var tror du vi hamnar?
  • Tioitopp
    Kawthar skrev 2017-02-16 22:33:37 följande:
    Hur menar du? Att vi kommer att födas på nytt efter döden? Vem ska resa oss upp och var tror du vi hamnar?
    Observera att jag skrev "Om" det nu finns något. Själv har jag emellertid mycket svårt att tro detta. Men jag skulle å andra sidan inte ha något emot det. Hur detta i så fall skulle ser ut, vet jag inte. Mer än att i så fall hänvisa till vad som händer i den gamla Hollywood filmen Contact av Carl Saga med Jodie foster ifrån 1997 då hon på slutet pratar med något som ser ut att vara hennes far dvs. är frågan om något som vi ännu inte kan förstå. Observera att jag nu talar "om" det nu finns något dvs. kan te sig i en framtid då vi får kontakt. Så i bland alla tokigheter. Vad är det som säger att inte det kan ligga något i vad t ex scientologerna predikar. Ja jag tror till och med Jodie foster är med där.
  • Konservativ
    ? Att dö ?
    Att sova ? intet vidare ? och veta,
    Att uti sömnen domna hjärtekvalen
    Och alla dessa tusental av marter,
    Som äro köttets arvedel ? det vore
    En nåd att stilla bedja om. ? Att dö,
    Att sova, sova! Kanske också drömma?
    Se, däri ligger knuten! ? Ty i döden ?
    Vad drömmar i den sömnen månde komma,
Svar på tråden Tänk så otroligt många som blivit lurade om det inte finns något efter döden.