• Anonym (Felicia)

    Erfarenheter av stalkande ex?

    Hur vanligt är det att man upplever att man blir stalkad av ett ex? Antingen sitt eget eller som partners?

    Hur har ni reagerat? Med rädsla? Har ni anmält? Skrattat åt det? Ignorerat det? Har personen nån gång lagt ned självmant utan inblandning från myndigheter?

  • Svar på tråden Erfarenheter av stalkande ex?
  • ponnyplutten

    Har ett ex som "håller koll" på mig genom en vän till honom som bor mitt över min gata. Skitjobbigt och det gör mig arg och obekväm.

    Han har även kommit med vissa "hot" och det är när de kommer som jag anmäler. Annars låter jag honom hållas, vet inte om det är bra. Jag känner nog mest bara obehag så länge han inte hotar med onödiga saker.

  • ponnyplutten

    Har ett annat ex som jag blir rädd när han har försökt kontakta mig. Han ville följa mig på instagram i somras men innan dess hade han inte hört av sig på ca 3 år. Eller va det 2?! :O

    Har anmält honom då han kom och knackade på min dörr, var hotfull och vägrade gå förrän jag ringde polisen.

    Om du vill kan vi typ pma eller nåt.

  • Anonym (sdfghjkl)

    Inte för egen del men min bästa vän har haft en stalker eller har i viss mån fortfarande.

    Det bästa sättet, om man inte på allvar är rädd eller blir hotad är att ignorera. Ingen respons= de ledsnar till slut. Vissa är dock oerhört efterhängsna och det är väl de med någon typ av störning skulle jag tro. Det är inte friskt att hänga efter ett ex i flera år liksom..

    Se till att spara allt skit, skriv: Jag vill inte att du kontaktar mig mer, inte på något sätt.
    Efter det så skriver man INGENTING. Man svarar inte på tfn, sms eller liknande för då kan det ses som att man har tagit upp kontakten igen.

    Hot kan man anmäla, varje gång, men utan att på något vis kontakta personen i fråga. Ibland kan dock anmälan trigga igång personen igen, denne får ju bevis på att du iaf läser det hen skriver om polisen kontaktar personen. Prata med polisen om det, kanske har de tips.

    Min vän anmälde i början men den polisen hon talade med sa att det inte kommer att leda till något iaf och när hon frågade om hon ska sluta anmäla men spara allt som han skrev så sa polisen ja.
    Rätt eller fel vet jag inte men när hennes ex inte fick respons längre så trappades det hela av. Det blossar upp då och då, särskilt kring jul då många tycker det är svårt att vara själva.

    Det märks också om hennes ex har hittat någon ny att flirta med, då trappas det också av, men ingen stannar ju med honom för att han är så knepig. Det är nog därför han har blivit besatt av min vän, hon förstod hans problematik (grav OCD) och försökte hjälpa honom.
    Sen hade han också det där draget att HANS saker var viktiga, hennes kunde man ta OM det fanns tid. (Och lust från hans sida) Det inbegrep även deras varsitt resp barn..

Svar på tråden Erfarenheter av stalkande ex?