• Anonym (Frågande kvinna)

    Kan man ta propavan dagtid?

    Som frågan lyder kan man ta propavan dagtid? Om man kan hur blir man? Seg? Konstig? Fixar man vardagen som vanligt med jobb o allt vad vardagen innebär?

  • Svar på tråden Kan man ta propavan dagtid?
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Frågande kvinna) skrev 2016-11-07 17:40:00 följande:

    Som frågan lyder kan man ta propavan dagtid? Om man kan hur blir man? Seg? Konstig? Fixar man vardagen som vanligt med jobb o allt vad vardagen innebär?


    Varför ska du ta ett sömnpreparat dagtid? Jag skulle inte göra det iaf.
  • Monchichier

    menar du att du ska ta det dagtid för att kunna jobba nattetid eller?
    Har du ett dagjobb kommer du med största sannolikhet inte kunna fixa vardagen och jobbet om du tar propavan dagtid.

  • orkidi
    Det enda som händer är väl att du blir fasasfullt trött och har svårt med att hålla dig vaken. Förstår inte varför funderingen finns över att ta ett sömnpreparat när man ska vara vaken.
  • MammAmma

    Vad vore syftet med att ta det dagtid, om man nu inte tänkt sova dvs?

    Man blir otroligt seg och trög efter ett par timmar. Det vore absolut inte hållbart att fixa vardag och jobb.

  • Anonym (Frågande kvinna)

    Nej precis de min tanke är som ni alla skriver, va hos läkaren idag pga ångest attacker och depression och då skrev han ut propavan o sa att jag ska ta 1 morgon 1 mitt på dagen och 1 till kvällen, men vad jag förstått så är ju propavan till för sömn men han skrev ut det i alla fall, fast jag inte alls har problem med sömnen..

  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Frågande kvinna) skrev 2016-11-07 18:40:44 följande:

    Nej precis de min tanke är som ni alla skriver, va hos läkaren idag pga ångest attacker och depression och då skrev han ut propavan o sa att jag ska ta 1 morgon 1 mitt på dagen och 1 till kvällen, men vad jag förstått så är ju propavan till för sömn men han skrev ut det i alla fall, fast jag inte alls har problem med sömnen..


    Det måste ha blivit nåt fel!?
  • Anonym (Frågande kvinna)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-11-07 18:47:39 följande:

    Det måste ha blivit nåt fel!?


    Nej alltså jag frågade på plats också - sa du propavan? Är de inte för sömn?

    Då sa han att i vanliga fall är det de men även bra mot andra saker. Och ifrågasatte om jag skulle fixa vardagen osv o han sa absolut.. känns bara jätte konstigt faktiskt så har inte ens hämtat ut medicinen
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Frågande kvinna) skrev 2016-11-07 18:55:35 följande:

    Nej alltså jag frågade på plats också - sa du propavan? Är de inte för sömn?

    Då sa han att i vanliga fall är det de men även bra mot andra saker. Och ifrågasatte om jag skulle fixa vardagen osv o han sa absolut.. känns bara jätte konstigt faktiskt så har inte ens hämtat ut medicinen


    Jo, jag äter oxå mediciner som eg är framtagna för ett helt annat syfte, men då brukar man ju äta tex låga doser. 3st propavan under dagen är ju jättemycket. Jag somnar gott inom 2h efter 1-2st på kvällen.
  • Anonym (chockerande)

    Tycker att du ska kontakta vårdcentralens ansvarige angående detta. Indikationerna för propavan är just för sömnen vid sömnrubbningar.

  • Gladhannapanna

    Propavan är väl vanebildande dessutom så om det inte vore för tröttheten så skulle jag akta mig på grund av risken för att bli beroende!

Svar på tråden Kan man ta propavan dagtid?