• Näktergal

    Vad är ondska inom islam?

    Denna fråga riktar jag till er muslimer då jag är nyfiken på er syn över godhet och ondska. Är man OND om man korsfäster, hugger av armar och ben och skär av halsen på folk?

    Om ja, är koranen då ond som ger muslimer tillåtelse att göra detta vid exceptionella tillfällen?

  • Svar på tråden Vad är ondska inom islam?
  • Näktergal

    Tack, men jag är inte intresserad av distraktionsinlägg utan vill ha svar på min fråga.

  • Näktergal

    Oj oj oj, det har gått några dagar nu. Kom igen !!!

  • Näktergal

    Beat puffar igen kära muslimer för jag vill veta om ni är onda eller goda.

  • Näktergal

    Får en obehaglig känsla av att det är bra att vara ondskefull i islam, puffar.

  • themia

    Det är inte ondska att mörda, lemlästa eller prygla folk som brutit mot sharialagarna, eller tillhör de "otrogna" d.v.s. alla vi andra.
    Det är till och med påbjudet enligt koranen.

    Läs gärna koranen, så blir du klar över vilken oerhört omänsklig religion islam är.

  • Johan75

    Ondska tolkas väl ofta av religiösa som handlingar, ibland även tankar, som går mot guds vilja. Inom de abrahamitiska religionerna så brukar jag alltid reflektera över att det verkar vara en skillnad på den ondskan och vad vi människor generellt uppfattar som ondska. 

    Kristendomen hänvisar ju oftast till din gud som just god och välvillig, men ändå så är han inte det i bibeln ifall man utgår från vad människor generellt (även troende) uppfattar som gott och ont. Ifall islam utmålar sin gud som god och välvillig på samma sätt vet jag inte. 


    Behold, i come as a thief.
  • themia

    Den kristna guden är lika grym som den muslimska (inte så konstigt, det är ju samma gud). Det finns mängder av exempel på det i gamla testamentet.
    Men tyvärr brukar inte bekännande kristna besvära sig med att läsa dessa delar av bibeln.

  • Johan75
    themia skrev 2016-09-03 11:08:01 följande:
    Den kristna guden är lika grym som den muslimska (inte så konstigt, det är ju samma gud). Det finns mängder av exempel på det i gamla testamentet.
    Men tyvärr brukar inte bekännande kristna besvära sig med att läsa dessa delar av bibeln.
    Jo, det är samma gud i grunden - men samtidigt så finns det ju skillnader. Kristendomen pratar exempelvis mycket om den personliga relationen till Gud. Något jag inte känner igen lika mycket inom islam, men jag är inte galet påläst så rätta mig gärna ifall jag har fel. 

    Kristendomen hävdar ju också att deras version av guden gör allt av godhet. Att Gud är god. Jag vet inte ifall islam propsar på det lika mycket. Deras version känns mer auktoritär. Inte gammeltestamentligt auktoritär, men några steg tillbaka från NT i alla fall. Mer regler att förhålla sig till än att bygga en personlig relation. 
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Vad är ondska inom islam?