• Dcdse

    Nytvättat lämnar damm i hemmet

    Hej, har precis fått barn och flyttat till ny lägenhet. När jag var gravid så köpte vi massor utav nya fina "muslin squares" som de heter på engelska, osäker på det svenska namnet men det är 100% bomullsfiltar till bebisen från Aden & Anais. Vi köpte också en ny tvättmaskin under graviditeten och bland det första som jag tvättade var just alla dessa filtar. Det jag upptäckte då var att filtarna lämnar efter sig otroligt mycket damm i luften hela tiden, även nu efter att bebisen har kommit och filtarna har tvättats flera gånger. Så fort man bara skakar filtarna lite så flyger det massor utav dammpartiklar i luften och jag är rädd att det ska ge bebisen astma längre fram, speciellt nu när jag upptäckt att allt jag tvättar i tvättmaskinen blir såhär dammiga efter att de har tvättats.

    Vad kan jag göra för att få bort detta tygdamm? Jag har försökt tvätta filtarna och kläderna flera gånger men det går liksom aldrig bort, vet inte om det sitter fast i tvättmaskinen nu och det är det som gör att även kläderna drar på sig detta damm eller om det sätter sig när det torkar inomhus. Är det farligt för min bebis? Hon är 3 veckor gammal och nyser faktiskt ganska ofta. Vet inte vad jag ska göra för nu är detta damm i hela lägenheten och på alla kläder som vi äger, även bebiskläder.

  • Svar på tråden Nytvättat lämnar damm i hemmet
  • victorian93

    Har samma problem och jag tror jag börjar bli tokig. Det enda jag ser hemma är allt damm som far runt. Kan inte sätta på mig ett plagg utan att kläddammet yr runt hela mig. Har också precis fått barn så man oroar sig ännu mer för hälsan. Antingen måste det vara nått fel på tvättmaskinen eller har jag bara aldrig tänkt på dammet förut? Hängtorkar jag kläderna i ett rum som är helt nystädat ser man nästa dag ett vitt lager kläddamm på ytor. Någon som vet vad som kan vara fel eller vad man kan göra?

Svar på tråden Nytvättat lämnar damm i hemmet