• CinnamonGirl

    Stava och skriva rätt

    Jag tycker det är viktigt att man stavar och skriver rätt, speciellt när man skriver brev och mail i jobbet och arbeten i skolan. Jag brukar oftast inte påpeka om jag ser att nån skrivit fel, om jag inte vet att personen kan ta det bra. ("Tack, vad bra att du såg mitt stavfel, jag ska ändra så det blir rätt.") För tyvärr har jag blivit dåligt bemött när jag väl sagt något. Att stava rätt och inte särskriva är absolut inte viktigt och folk fattar ändå. Detta har jag fått till svar av arbetsledare och chefer som har daglig kontakt med kunder och medarbetare. Jag tänker bara att vad ger det för intryck om arbetsledaren skriver som en kratta och ska kommunicera via brev eller mail med en kund?

    De flesta av oss bryr oss ju om att vara fint klädda, kanske använda lite smink och vara fina i håret just för att göra ett gott intryck. Detsamma gäller ju språket, både det talade och skrivna, det tycker i alla fall jag. Det spelar ingen roll hur fin och fräsch du är om du svär och är högljudd och/eller har ett dåligt skriftspråk... det drar ner hela intrycket. Då är det trevligare med en person som har ett vårdat tal och skriver bra, men kanske bara ser okej ut till det yttre.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-14 10:04
    När jag har påpekat nåt stavfel har personen VERKLIGEN gått i taket för detta, och ifrågasätter MIG om det VERKLIGEN är så VIKTIGT med hur man skriver. Ja, jag tycker ju det, men kräver inte att alla andra ska tycka det. Måste man gå i taket för det? Ska det vara så svårt att bara tacka för att man påpekar felet och rätta till?
  • Svar på tråden Stava och skriva rätt
  • Bullen2015

    Allt bror väl på... Det viktigaste är ju att man fattar... Nu vet jag inte vad du jobbar med... Och hur viktigt den skrivna texten är... Det finns ju datorer med stavnings program osv... Och det finns något som heter dyselexi... Har man det ( som antagligen jag har ) spelar det ingen roll hur mycket du tjatar... Tyvärr... Som sagt allt beror på... :)

  • CinnamonGirl
    Bullen2015 skrev 2016-04-14 11:32:16 följande:
    Allt bror väl på... Det viktigaste är ju att man fattar... Nu vet jag inte vad du jobbar med... Och hur viktigt den skrivna texten är... Det finns ju datorer med stavnings program osv... Och det finns något som heter dyselexi... Har man det ( som antagligen jag har ) spelar det ingen roll hur mycket du tjatar... Tyvärr... Som sagt allt beror på... :)
    Det är klart att man kan ha dyslexi, men man behöver väl inte gå i taket för det? Och har man det är det väl bara tala om det?
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • sportpappa
    Bullen2015 skrev 2016-04-14 11:32:16 följande:

    Allt bror väl på... Det viktigaste är ju att man fattar... Nu vet jag inte vad du jobbar med... Och hur viktigt den skrivna texten är... Det finns ju datorer med stavnings program osv... Och det finns något som heter dyselexi... Har man det ( som antagligen jag har ) spelar det ingen roll hur mycket du tjatar... Tyvärr... Som sagt allt beror på... :)


    Angående att anmärka. Varför skriver du 3 punkter efter varje mening? 
  • sportpappa
    CinnamonGirl skrev 2016-04-14 08:56:43 följande:

     


    När jag har påpekat nåt stavfel har personen VERKLIGEN gått i taket för detta, och ifrågasätter MIG om det VERKLIGEN är så VIKTIGT med hur man skriver. Ja, jag tycker ju det, men kräver inte att alla andra ska tycka det. Måste man gå i taket för det? Ska det vara så svårt att bara tacka för att man påpekar felet och rätta till?
    Jag bryr mig väldigt mycket om hur jag skriver och är tacksam för om någon berättar för mig att jag skrivit något fel, byggt upp mina meningar på ett grammatiskt inkorrekt sätt och liknande. Grammatiska fel är ju jätteintressant att utreda och förstå hur man egentligen ska skriva.

    Min gissning är att de inte bryr sig om hur de skriver och har lurat sig själv till att tro att det inte är något viktigt. De hade problem redan i skolan. Fick dåliga betyg där, blev underkända, fick anmärkningar på allt de skrev. Nu i vuxen ålder så kommer du som en "lärare" och betygsätter dem återigen. Du träffar en öm punkt.
  • Bullen2015
    CinnamonGirl skrev 2016-04-14 14:00:57 följande:

    Det är klart att man kan ha dyslexi, men man behöver väl inte gå i taket för det? Och har man det är det väl bara tala om det?


    Det beror ju på hur många gånger man har hört det i sitt liv... Hur mycket man själv kanske har accepterat det osv... Jag bryr mig inte för fem öre ;)
  • Bullen2015
    sportpappa skrev 2016-04-14 14:28:54 följande:

    Angående att anmärka. Varför skriver du 3 punkter efter varje mening? 


    Hahaha, det är väl lite för att få ett litet andrum för att tänka ;)... Det skrivna språket är ju rätt kallt... Så jag överdriver och använder glada/ledsna gubbar osv... ;)
  • flygrl
    CinnamonGirl skrev 2016-04-14 08:56:43 följande:

    Jag tycker det är viktigt att man stavar och skriver rätt, speciellt när man skriver brev och mail i jobbet och arbeten i skolan. Jag brukar oftast inte påpeka om jag ser att nån skrivit fel, om jag inte vet att personen kan ta det bra. ("Tack, vad bra att du såg mitt stavfel, jag ska ändra så det blir rätt.") För tyvärr har jag blivit dåligt bemött när jag väl sagt något. Att stava rätt och inte särskriva är absolut inte viktigt och folk fattar ändå. Detta har jag fått till svar av arbetsledare och chefer som har daglig kontakt med kunder och medarbetare. Jag tänker bara att vad ger det för intryck om arbetsledaren skriver som en kratta och ska kommunicera via brev eller mail med en kund?

    De flesta av oss bryr oss ju om att vara fint klädda, kanske använda lite smink och vara fina i håret just för att göra ett gott intryck. Detsamma gäller ju språket, både det talade och skrivna, det tycker i alla fall jag. Det spelar ingen roll hur fin och fräsch du är om du svär och är högljudd och/eller har ett dåligt skriftspråk... det drar ner hela intrycket. Då är det trevligare med en person som har ett vårdat tal och skriver bra, men kanske bara ser okej ut till det yttre.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-14 10:04
    När jag har påpekat nåt stavfel har personen VERKLIGEN gått i taket för detta, och ifrågasätter MIG om det VERKLIGEN är så VIKTIGT med hur man skriver. Ja, jag tycker ju det, men kräver inte att alla andra ska tycka det. Måste man gå i taket för det? Ska det vara så svårt att bara tacka för att man påpekar felet och rätta till?
    Antar jag e en sån du retar dig på för jag skriver tyvärr krattigt, särskriver mm. Det e inte för jag inte bryr mig och jag vill verkligen bli bättre på behandla språket. Jag skäms över min dåliga förmåga

    Jag e bla. med här på FL för träna på min skrivna svenska.
    I mitt fall beror problemet nog på det va kaos i min skola och det va nästan omöjligt få studiero. Dessutom va mitt liv trassligt på andra sätt och jag e övertygad om jag skulle haft bättre språk om det inte varit så.

    I stort sett alla omkring mig talade bruten svenska eller typ "miljon svenska" så det blev knas på den fronten. Försöker jobba bort min "miljon svenska" och skriva bättre. Kanske jag lyckas såsmåningom :)

    Men som sagt jag bryr mig & respekterar dom som har bra språk. Kan ta tillsägelser också så länge dom inte e helt respektlösa.
  • CinnamonGirl
    flygrl skrev 2016-04-14 17:43:38 följande:
    Antar jag e en sån du retar dig på för jag skriver tyvärr krattigt, särskriver mm. Det e inte för jag inte bryr mig och jag vill verkligen bli bättre på behandla språket. Jag skäms över min dåliga förmåga smile4.gif Jag e bla. med här på FL för träna på min skrivna svenska. I mitt fall beror problemet nog på det va kaos i min skola och det va nästan omöjligt få studiero. Dessutom va mitt liv trassligt på andra sätt och jag e övertygad om jag skulle haft bättre språk om det inte varit så. I stort sett alla omkring mig talade bruten svenska eller typ "miljon svenska" så det blev knas på den fronten. Försöker jobba bort min "miljon svenska" och skriva bättre. Kanske jag lyckas såsmåningom :) Men som sagt jag bryr mig & respekterar dom som har bra språk. Kan ta tillsägelser också så länge dom inte e helt respektlösa. smile1.gif
    Det är jättebra om du bryr dig och vill förbättra dig. Då kan jag säga till dig vad som är lite knas och du gör om och rätt.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Saran7819

    Fy vad ledsen jag blir när jag läser detta. Tänker på min dotter som har dyslexi. Jag ser hur hon kämpar dagarna igenom för att försöka förstå det som ska läsas eller skrivas. Hon behöver ju verkligen såna som du för att trycka ner henne och känna sig ännu mer värdelös än vad hon redan gör. Vissa har svårt att lära sig spela piano- andra med att läsa och skriva, inte mer med det. Men eftersom det är så viktigt idag och hur beroende man är av att ge och ta information, så blir det så tydligt för dom som har det jobbigt. De känner sig redan som skit och behöver inga som du för att påpeka deras brister hela tiden.

  • CinnamonGirl
    Saran7819 skrev 2016-04-14 18:38:41 följande:
    Fy vad ledsen jag blir när jag läser detta. Tänker på min dotter som har dyslexi. Jag ser hur hon kämpar dagarna igenom för att försöka förstå det som ska läsas eller skrivas. Hon behöver ju verkligen såna som du för att trycka ner henne och känna sig ännu mer värdelös än vad hon redan gör. Vissa har svårt att lära sig spela piano- andra med att läsa och skriva, inte mer med det. Men eftersom det är så viktigt idag och hur beroende man är av att ge och ta information, så blir det så tydligt för dom som har det jobbigt. De känner sig redan som skit och behöver inga som du för att påpeka deras brister hela tiden.
    Det är klart att man inte säger till nån som har dyslexi! Men när man inte vet om det då? Och ska jag hålla käft bara för att nån KANSKE kan ha dyslexi? Och, som sagt, man behöver väl inte gå i taket och bli otrevlig för att jag på ett snällt sätt försöker säga att det smugit in sig ett fel nånstans? Det är väl bara att säga att man har dyslexi helt enkelt.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • sportpappa
    Bullen2015 skrev 2016-04-14 15:06:22 följande:
    Hahaha, det är väl lite för att få ett litet andrum för att tänka ;)... Det skrivna språket är ju rätt kallt... Så jag överdriver och använder glada/ledsna gubbar osv... ;)
    Ja, det kändes lite som när man pratar och försöker undvika att andra bryter in eller för att man ska hinna tänka lite. Som när man säger "ööööhhhh" eller liknande ljud, men det kan man ju inte skriva
  • Tramptass
    Saran7819 skrev 2016-04-14 18:38:41 följande:

    Fy vad ledsen jag blir när jag läser detta. Tänker på min dotter som har dyslexi. Jag ser hur hon kämpar dagarna igenom för att försöka förstå det som ska läsas eller skrivas. Hon behöver ju verkligen såna som du för att trycka ner henne och känna sig ännu mer värdelös än vad hon redan gör. Vissa har svårt att lära sig spela piano- andra med att läsa och skriva, inte mer med det. Men eftersom det är så viktigt idag och hur beroende man är av att ge och ta information, så blir det så tydligt för dom som har det jobbigt. De känner sig redan som skit och behöver inga som du för att påpeka deras brister hela tiden.


    Fast jag tror att det är väldigt få personer som trycker ner dyslektiker. Om de TALAR OM att de är dyslektiker. En dyslektiker bör dessutom få så pass bra hjälp och stöd att de förstår att inte ta åt sig eftersom det inte är deras fel.

    Nu är det dock så att de flesta som har ett kasst språk INTE är dyslektiker. Då handlar det om andra saker. Ibland nonchalans. Så svårt är det inte att använda stavningskontrollen om man skriver saker på jobbet... Själv har jag svårt att ta ett skrivet dokument på allvar om det är fullt med stavfel och andra språkfel. Det är väl min brist kanske.
  • Physalis

    Har du hört uttrycket "If you run into an asshole in the morning, you ran into an asshole. If you run into assholes all day, you're the asshole."

    Med det menar jag att ifall detta är ett återkommande problem så misslyckas du uppenbarligen när du rättar folk. Man kan komma undan med att säga nästan vad som helst, till vem som helst ifall man bara vet hur och har den rätta charmen.

    Min gissning är att du är bra på grammatik men inte så bra på det där med att prata med folk.

    De flesta gillar nämligen inte att framstå som dumma, korkade eller bortgjorda. De gillar inte heller när någon till synes försöker vara en översittare eller viktigtpetter.

  • flygrl
    CinnamonGirl skrev 2016-04-14 18:13:16 följande:
    Det är jättebra om du bryr dig och vill förbättra dig. Då kan jag säga till dig vad som är lite knas och du gör om och rätt.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
    Ok, vi kan ju prova.
  • sportpappa
    Kakmonstrets skrev 2016-04-16 16:34:58 följande:
    Du som är så självutnämnt duktig lyckas ändå med konststycket att skriva nån och nåt när det heter någon och något.
    Enligt SAOL så är nån en variantform till någon och nåt en variantform att något.
  • choklad
    Saran7819 skrev 2016-04-14 18:38:41 följande:

    Fy vad ledsen jag blir när jag läser detta. Tänker på min dotter som har dyslexi. Jag ser hur hon kämpar dagarna igenom för att försöka förstå det som ska läsas eller skrivas. Hon behöver ju verkligen såna som du för att trycka ner henne och känna sig ännu mer värdelös än vad hon redan gör. Vissa har svårt att lära sig spela piano- andra med att läsa och skriva, inte mer med det. Men eftersom det är så viktigt idag och hur beroende man är av att ge och ta information, så blir det så tydligt för dom som har det jobbigt. De känner sig redan som skit och behöver inga som du för att påpeka deras brister hela tiden.


    Men som dyslektiker hoppas jag att man ber någon att läsa igenom texter man skriver som ska skickas ut till andra. Mina kollegor som har svårt med stavningen och grammatiken pga att de har annat modersmål ber ofta någon av oss andra att läsa igenom, och det bör väl även en dyslektiker göra.
  • Aniiee
    CinnamonGirl skrev 2016-04-14 19:01:31 följande:
    Det är klart att man inte säger till nån som har dyslexi! Men när man inte vet om det då? Och ska jag hålla käft bara för att nån KANSKE kan ha dyslexi? Och, som sagt, man behöver väl inte gå i taket och bli otrevlig för att jag på ett snällt sätt försöker säga att det smugit in sig ett fel nånstans? Det är väl bara att säga att man har dyslexi helt enkelt.
    Men egentligen - varför inte? Varför skulle man INTE tala om för en dyslektiker att de skrivit fel? De dyslektiker jag känner (min bror, bla, och min far på den tiden) blir bara tacksamma för lite proof reading. Det handlar liksom inte om vad man säger, utan hur man säger det. Och så klart, hur trygga de man talar med är i det hela. 

    Jag skriver verkligen inte korrekt alla gånger, tvärt om (ok, vi tar den meningen igen, utan att jag rättstavar: Jag skeriver verkligen inte korekt all agånger. Se. That's just how it is...) ibland (ofta) måste jag sträcka mig efter ord på fel språk för att jag inte kommer på det rätta på svenska, det blir felslag, grammatiskt korrekt kan man ju titta i stjärnorna efter, jag tänker inte sällan baklänges, för snabbt, hoppar över steg. Jag är kort och gott hopplös att kommunicera med i skrift. Men blir jag sur för att folk påpekar det, måste fråga om och så vidare? Ja. På mig själv. Det är inget som (ska) går ut över andra.
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Mooomin

    Dyslexi är en sak, dåligt språkbruk och slarv är något annat. I sådana här sammanhang syftar man oftast inte på personer som har dyslexi. Man kan inte heller gå runt och anta att alla har det. Och de med dyslexi får sluta vara så lättkränkta. Att anmärka på någons stavfel eller fel i meningsuppbyggnad är inte detsamma som att "trycka ner". Man gör det för att hjälpa/upplysa. Bortsett från dyslexi, så har dagens språkbruk flippat ur helt. Folk slarvar och skiter helt enkelt i rätt o fel och det är irriterande samt får normalbegåvade människor att framstå som mindre begåvade. (Och åter igen menar jag inte att dyslexi betyder = mindre begåvad, jag syftar på folk utan läs/skrivsvårigheter.) Har man dyslexi kan man helt enkelt säga det om/när någon anmärker på stavning och inte ta det som något påhopp.


    Saran7819 skrev 2016-04-14 18:38:41 följande:

    Fy vad ledsen jag blir när jag läser detta. Tänker på min dotter som har dyslexi. Jag ser hur hon kämpar dagarna igenom för att försöka förstå det som ska läsas eller skrivas. Hon behöver ju verkligen såna som du för att trycka ner henne och känna sig ännu mer värdelös än vad hon redan gör. Vissa har svårt att lära sig spela piano- andra med att läsa och skriva, inte mer med det. Men eftersom det är så viktigt idag och hur beroende man är av att ge och ta information, så blir det så tydligt för dom som har det jobbigt. De känner sig redan som skit och behöver inga som du för att påpeka deras brister hela tiden.


  • mastress

    Får på hopp så fort jag skriver något på Engelska, att man inte kan grammatik i engelska, och att skolorna här i Sverige inte borde lära ut engelska. Som att en som bor i ett engelsk språkit land aldrig stavar fel utan alltid rätt. 

Svar på tråden Stava och skriva rätt