• Blicka

    Glutenfria recept

    Håller på och försöka lära mig baka glutenfritt bröd o fikabröd till äldsta barnet som fått diagnosen celiaki. Det är framförallt svårt att få till ett bra matbröd och efter ett par misslyckade försök skulle jag bli glad om någon har några bra recept att dela med sig av. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Glutenfria recept
  • Milleman

    Hittar inte mitt recept så här på rak ärm men jag har lärt mig att det är bättre att göra bröden i pajform än i sockerkaksform. De smular ju mer än vanliga och i pajform kan man istället skära ut trekanter och dela på mitten. Att skiva ett "vanligt" bröd lyckas inte jag med iallafall.
    Jag köper faktiskt mitt mesta bröd. Semper Havre eller Fria Vita/Fiber. Måste dock rostas för godast resultat.

  • Blicka
    Milleman skrev 2015-11-12 14:02:50 följande:

    Hittar inte mitt recept så här på rak ärm men jag har lärt mig att det är bättre att göra bröden i pajform än i sockerkaksform. De smular ju mer än vanliga och i pajform kan man istället skära ut trekanter och dela på mitten. Att skiva ett "vanligt" bröd lyckas inte jag med iallafall.
    Jag köper faktiskt mitt mesta bröd. Semper Havre eller Fria Vita/Fiber. Måste dock rostas för godast resultat.


    Tack för tips! Vi har hittat ett-två köpebröd, men håller på o provar oss fram. Sonen kommer få vissa livsmedel på läkemedelsanvisning till reducerar pris via landstinget o tyvärr fanns ju inte favoritbröden där utan mest mjöl eller brödmixar. Därför provar vi oss fram nu.
  • Uppsalamamma08

    Det finns flera bra böcker. Jag köpte precis "glutenfritt gott och enkelt", har bara hunnit prova ett recept men det blev bra! Gillar även "friendly bread".

  • Blicka
    Uppsalamamma08 skrev 2015-11-12 17:00:10 följande:

    Det finns flera bra böcker. Jag köpte precis "glutenfritt gott och enkelt", har bara hunnit prova ett recept men det blev bra! Gillar även "friendly bread".


    Ska kika på dom! Tack för tips
  • nnnnnnnn

    chiapudding är en bra efterrätt eller mellanmål

    chiafrön + mjölk (havre, mandel eller vanlig) + vaniljpulver. Gott!

  • Blicka
    nnnnnnnn skrev 2015-11-12 18:24:26 följande:

    chiapudding är en bra efterrätt eller mellanmål

    chiafrön + mjölk (havre, mandel eller vanlig) + vaniljpulver. Gott!


    Faktiskt gott - har provat själv men gillades inte av sonen...
  • Marie89

    Lingonrbröd

    1 liter ljus mjölmix

    1 liter grov mjölmix

    2 TSK bakpulver

    4 TSK bikarbonat

    2 TSK sålt

    1 liter filmjölk

    5 dl lingonsylt

    1 1/2dl mörk sirap

    Blanda allt, häll i långpanna in i ugnen 40 min 200 grader,lättaste brödet!! Detta gör jag ofta!

    Annars brukar jag baka från vanliga recept men byta ut mjölet, men då får man ta mängd mjöl efter ögonmått, då är knepet att arbeta lääänge i assistent och låta det jäsa lite längre.

    Bästa resultatet har jag fått av surdeg, ska se om jag kan hitta receptet

  • Blicka
    Marie89 skrev 2015-11-13 14:42:59 följande:

    Lingonrbröd

    1 liter ljus mjölmix

    1 liter grov mjölmix

    2 TSK bakpulver

    4 TSK bikarbonat

    2 TSK sålt

    1 liter filmjölk

    5 dl lingonsylt

    1 1/2dl mörk sirap

    Blanda allt, häll i långpanna in i ugnen 40 min 200 grader,lättaste brödet!! Detta gör jag ofta!

    Annars brukar jag baka från vanliga recept men byta ut mjölet, men då får man ta mängd mjöl efter ögonmått, då är knepet att arbeta lääänge i assistent och låta det jäsa lite längre.

    Bästa resultatet har jag fått av surdeg, ska se om jag kan hitta receptet


    Tack sonen gillar lingon så detta ska provas!
  • Marie89

    4 ägg

    125 gr Philadelphia ost

    1/2 dl fiberhusk

    Salt

    Blanda ihop, låt stå ett par minuter blanda sen igen. Klicka ut 8 st på 2 plåtar, lägg ett bakplåtspapper över och platta ut så mycket som möjligt. 10 minuter 150 grader.

    Hittade detta i en lchf tidning, blev supergott tunnbröd, segt och inte smuligt som glutenfritt brukar bli. Har tänkt testa attgöra färre och större så det blir som tortillabröd. Annars blir de ganska små om man gör 8 st som receptet säger

  • Kimmo

    Hej! Viktigt när ni får köpa reducerat pris sen; köp Jyttemjöl!! Det är jättebra!! Du kan göra helt vanliga pannkakor med det till och med!!Jag bakar mycket glutenfritt jag kör på en höft;

    Alltid: 5dl ljummet vatten

    Ca 7-10 dl mjöl

    Ett par teskedar psylliumfrökross eller pofiber för smidighet

    Salt

    Lite olika frön, solros, pumpakärnor eller vad du har hemma

    Låt jäsa

    Klicka ut som frallor på plåt

    Pensla med vatten

    Kram!

  • Blicka
    Kimmo skrev 2015-11-13 21:29:50 följande:

    Hej! Viktigt när ni får köpa reducerat pris sen; köp Jyttemjöl!! Det är jättebra!! Du kan göra helt vanliga pannkakor med det till och med!!Jag bakar mycket glutenfritt jag kör på en höft;

    Alltid: 5dl ljummet vatten

    Ca 7-10 dl mjöl

    Ett par teskedar psylliumfrökross eller pofiber för smidighet

    Salt

    Lite olika frön, solros, pumpakärnor eller vad du har hemma

    Låt jäsa

    Klicka ut som frallor på plåt

    Pensla med vatten

    Kram!


    Kör du deg i assistent? Hur länge? Hur är degens konsistens? Hur länge jäser du? Ignstemperatur o hur länge? Tack!
  • Marie89

    Måste bara få berätta att jag idag testade min nya köksmaskin, Bosch. Fungerar ungefär som en kitchen aid, köpte den för att jag ofta gör ganska små degar och då blir inte assistenten helt bra.

    Gjorde receptet som står på finax röda paket, och det jäste mer än dubbelt!! Blev så himla bra!!

    Så en bra maskin och jobba länge i den gör susen!

  • Blicka
    Marie89 skrev 2015-11-17 11:18:17 följande:

    Måste bara få berätta att jag idag testade min nya köksmaskin, Bosch. Fungerar ungefär som en kitchen aid, köpte den för att jag ofta gör ganska små degar och då blir inte assistenten helt bra.

    Gjorde receptet som står på finax röda paket, och det jäste mer än dubbelt!! Blev så himla bra!!

    Så en bra maskin och jobba länge i den gör susen!


    Vad roligt med bra resultat!
Svar på tråden Glutenfria recept