• inalukka

    skaffa egen häst

    hejsan, hejsan! 


    jag är en tjej på 12 år. jag har en hästrädd mamma och en hästvan pappa och vi ska flytta upp till sollefteå om ca 2 veckor. jag har hittat en häst jag vill ha (rider den nu och har ridit den i 5 år) han är jättesnäll och ägaren till honom nu vill inte sälja honom men så fort hon ska göra det så kommer vi köpa honom. jag har läst på om sjukdomar osv och jag kan allt om att sköta en häst och har ridit i snart 10 år. han (hästen) är jättesnäll och lugn och trygg inte rädd för någonting. tror du att jag är redo för en häst? jag vet att det är tidskrävande och jag har redan en tjej som vill hjälpa till om jag skulle vara sjuk eller sådär. 

    tack på förhand! :)
  • Svar på tråden skaffa egen häst
  • Josefin 086

    Att du ens frågar betyder att du inte är redo. Men, jag var 13 när jag skaffa min första. Som Sen blev 2. :) de spelar ingenroll hur länge man ridit. De är kunskapen som räknas! :) jag hade min kusin i stallet som hjälpte mig och som jag kunde fråga. Har du hjälp?

  • Majsan70

    Min dotter är 12 år och har två egna hästar. VI som föräldrar är de som får det att gå runt och jag hade ALDRIG lämnat ansvaret till ett barn. Har du minst en förälder som är beredd att vara där varje dag, att stötta i vått och torrt, och betala träningar, veterinärer, hovslagare osv osv, ja då är du lyckligt lottad att kanske uppfylla din dröm, men har du inte det kanske det är bättre att vara medryttare tills du är gammal nog att ro allt det här i land. 
    Det är så oerhört mycket mer arbete med hästägande än vad man kan tro.
    Min stora dotters häst skadade ögat tidigare i somras och det medförde att vi under två veckors tid fick droppa hans öga varannan timma dygnet runt. Det hade hon aldrig klarat själv trots att hon är vuxen. 

  • Litet My

    Inte om du själv ska ha ensamt ansvar för hästen. Men om du har kunniga att fråga i stallet och regelbundet rider för tränare så kanske.

  • Litet My
    Majsan70 skrev 2015-08-09 15:00:07 följande:

    Min dotter är 12 år och har två egna hästar. VI som föräldrar är de som får det att gå runt och jag hade ALDRIG lämnat ansvaret till ett barn. Har du minst en förälder som är beredd att vara där varje dag, att stötta i vått och torrt, och betala träningar, veterinärer, hovslagare osv osv, ja då är du lyckligt lottad att kanske uppfylla din dröm, men har du inte det kanske det är bättre att vara medryttare tills du är gammal nog att ro allt det här i land. 
    Det är så oerhört mycket mer arbete med hästägande än vad man kan tro.
    Min stora dotters häst skadade ögat tidigare i somras och det medförde att vi under två veckors tid fick droppa hans öga varannan timma dygnet runt. Det hade hon aldrig klarat själv trots att hon är vuxen. 


    Instämmer, var 13 och fick egen häst och eget ansvar. Det hade kunnat fungerat mycket bättre än det gjorde, speciellt när hästen testade mig/började stegra,när den var sjuk, beräkna korrekt foderstat och framför allt utvecklas själv i ridningen. Samt att det blev väldigt ensamt. (Fick dock bra hjälp efter några år).
  • Klexane
    Majsan70 skrev 2015-08-09 15:00:07 följande:

    Min dotter är 12 år och har två egna hästar. VI som föräldrar är de som får det att gå runt och jag hade ALDRIG lämnat ansvaret till ett barn. Har du minst en förälder som är beredd att vara där varje dag, att stötta i vått och torrt, och betala träningar, veterinärer, hovslagare osv osv, ja då är du lyckligt lottad att kanske uppfylla din dröm, men har du inte det kanske det är bättre att vara medryttare tills du är gammal nog att ro allt det här i land. 

    Det är så oerhört mycket mer arbete med hästägande än vad man kan tro.

    Min stora dotters häst skadade ögat tidigare i somras och det medförde att vi under två veckors tid fick droppa hans öga varannan timma dygnet runt. Det hade hon aldrig klarat själv trots att hon är vuxen. 


    Men en 12-åring är väl knappast vuxen?!
  • Majsan70
    Klexane skrev 2015-08-09 21:52:51 följande:
    Men en 12-åring är väl knappast vuxen?!
    Jag har två döttrar..en "liten" på 12, och en vuxen som jag ju skrev i texten.

    Vi har alltså 3 hästar totalt i familjen. Vi föräldrar är lika involverade i dem alla. Det krävs massor av kunskap och en hel del "vuxenhet" i hästägande.
  • Dr Mupp

    Den största frågan är ju om dina föräldrar har råd och vill betala för en häst. För det är inte billigt med häst. 


    "Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people." - Gregory House, M.D
Svar på tråden skaffa egen häst