• Glad

Jobba svart?

Hej har en fråga och tänkte att någon här måste veta om detta!
    Det är nämligen så att min pojkvän var under en tid här i sverige och hjälpte en väns mamma i hennes arbete. Hon jobbar som städare och behövde hjälp så han gick ett antal gånger och hjälpte henne med arbetet, han utförde aldrig arbetet ensam. Han var endast där och som sagt hjälpte till så att det skulle gå fortare och för att underlätta jobbet för henne. Kvinnans jobb är laglig och hon är anställd och betalar skatt för arbetet. Han hjälpte henne i max 2 veckor och efter att hon fått sin lön så gav hon honom några 100lappar som tack för hjälpen. Nu är det så att jag undrar om detta räknas som svart arbete eller inte? jag ser inget farligt i detta med tanke på att hon betalar skatt och det endast var som hjälp. Inte så att han blev anställd svart liksom. 

Nu är det så att han ansöker om uppehållstillstånd för anknytning eftersom att vi väntar barn, nu så berättade han detta för migrationsverket eftersom att han själv inte såg något fel i det, och de har nu tagit det som att han jobbade svart och jag är rädd att vårt ärende får komplikationer pga detta Rynkar på näsan

Endast seriösa svar tack och helst från någon som kanske vet hur detta ses enligt lag. Vet inte om detta hamnar i rätt forum nu men jag chansar nu.

• Svar på tråden Jobba svart?
  • Smilla75

Även om han arbetat utan tillstånd kan jag inte se hur det skulle kunna påverka hans anknytningsärende. Ni väntar barn tillsammans, det är seriositeten som ska bedömas. Så länge han inte är dömd för brott har jag svårt att se att tillstånd inte kommer att beviljas.

• Lorina Katri Celia

Arbetet han utförde i lagens mening ses på som "svart arbete" . För det föreligger inte något ansällningskontrakt mellan din sambo och företaget han utfört arbetet åt. Även om han bara hjälpte en kompis eftersom han fick betalt.

Även om betalningen betalades med redan skattade pengar så krävs då i sådant fall ett anställningsförhållande mellan vännen och sambo. Och vännen ska vara registerad för F skatt för att kunna faktura jobbet som utförts och registerad som arbetsgivare och betala sociala avgifter.

Jag vet inte hur insatt du är företagspraktik, men svart arbete blir det om du får hjälp av någon som får betalt och själv inte betalar skatt på sin inkomst.

Jag har dock svårt att se att denna lilla insident ska påverka er process på migrastionverket..

Svar på tråden Jobba svart?