• KajsaK

    Prematur menopaus!

    Har påbörjat utredning för barnlöshet, fick träffa läkare i början av januari. Han sa då att han trodde att jag är på väg in i prematur menopaus (36 år gammal!). Detta pga att mitt fsh och amh värde var alldeles för högt och för lågt. Han frågade lite om jag har vallningar (vilket jag haft ett bra tag nu och även för några år sedan). Men inga fler prover eller nån plan för behandling talades det om?! Har försökt få tag i dem men vi har ringt om varandra.

    Någon här med erfarenheter kring detta? Man känner sig ju sjukt ensam i detta då det verkar vara mkt ovanligt och ingen vän runt om en är i samma sits! Har alla symtom för detta och för några år sedan när jag hade en lång period med vallningar så skämtade jag och sa "man är väl typ i klimakteriet", och så visar det sig att jag förmodligen varit det hela tiden...

    Berätta, om nån där ute är/varit i samma sits, hur var det för er, behandlingar, symtom, sjukskrivning..?!

  • Svar på tråden Prematur menopaus!
  • Snövit81

    Välkommen till min värld Kajsa..

    Jag är 33 år idag men när jag fick beskedet om klimakteriet så var jag 31.. Fy fan vad jag grät i flera veckor.. Det var nämligen då jag fick besked om att jag inte kunde få barn.. Jag gav inte upp, jag besökte 5 olika kliniker, sjukhus, åkte utomlands samt fick gå till fertilitetscenter i stockholm men fick samma svar. Tills jag fick träffa en läkare på Sofia hemmet som hänvisade mig till Spanien för äggdonation. Lyckades på första :) hela resan hit har varit kämpigt, jobbigt.:(

    Men men, det slutade bra.

    Gällande klimakteriet så hade jag värme vallningar, hamnade i depression , svettades oerhört mycket, tappade mycket hår.. Men med hjälp av Femasekvens tabletterna så vart jag MYCKET bättre..

  • KajsaK
    Snövit81 skrev 2015-02-03 01:19:57 följande:

    Välkommen till min värld Kajsa..

    Jag är 33 år idag men när jag fick beskedet om klimakteriet så var jag 31.. Fy fan vad jag grät i flera veckor.. Det var nämligen då jag fick besked om att jag inte kunde få barn.. Jag gav inte upp, jag besökte 5 olika kliniker, sjukhus, åkte utomlands samt fick gå till fertilitetscenter i stockholm men fick samma svar. Tills jag fick träffa en läkare på Sofia hemmet som hänvisade mig till Spanien för äggdonation. Lyckades på första :) hela resan hit har varit kämpigt, jobbigt.:(

    Men men, det slutade bra.

    Gällande klimakteriet så hade jag värme vallningar, hamnade i depression , svettades oerhört mycket, tappade mycket hår.. Men med hjälp av Femasekvens tabletterna så vart jag MYCKET bättre..


    Ja samma här, fick veta att jag inte kommer få genetiskt egna barn samtidigt som jag fick veta att jag nog är på väg in i menopaus. Sjukskrev mig själv den veckan från jobbet. Mår skit och förstår ju nu varför dessa vallningar, depressioner, sömnlöshet mm. Fick du bli sjukskriven nåt? Jag har ju inte fått nån mer hjälp eller medicinering för detta sen jag fick veta för tre veckor sedan och mår ju skit av dessa besked...
  • KajsaK

    Har väntat hela dagen nu att dom ska ringa upp från barnlöshets teamet så jag får lite svar å hjälp! Tänker begära att bli sjukskriven tills jag får hjälp och få landa i dessa besked...men dom har inte ringt än...

  • Snövit81

    Ja jag vart också sjukskriven.. Min mamma brukar säga att "det värsta som finns är klimakteriet, var glad min dotter för att du har blivit av med den jobbigaste perioden" ...

    Vilket är sant också, jag har aldrig upplevt något jobbigare..

  • Snövit81

    Hur har det gått??

    Jag läste själv mycket och såg någonstans att de första 5 åren är som värst...:(

    Du borde få tabletter med tanke på din ålder och risken för bhenskördhet..

  • KajsaK
    Snövit81 skrev 2015-02-04 11:56:58 följande:

    Ja jag vart också sjukskriven.. Min mamma brukar säga att "det värsta som finns är klimakteriet, var glad min dotter för att du har blivit av med den jobbigaste perioden" ...

    Vilket är sant också, jag har aldrig upplevt något jobbigare..


    Hej, nu har dom ringt upp! Enligt dom får man ingen behandling med tex östrogen förren man haft sista mensen!? Så ingen hjälp finns enligt dem nu MEDANS jag är i klimakteriet!? Jag får stå ut med mina symtom tills jag har min sista mens sa hon...Helt sjukt! Och för att bli sjukskriven för att jag mår skit så måste jag vända mig till min egen vårdcentral! Vad är detta?? Vart man än googlar står det ju att man ska få behandling vid tidigt klimakterie, inte bara när man väl KOMMIT i menopaus....
  • KajsaK

    Känns som att man bara vart lämnad åt sitt öde och att nu var jag inte barnlöshetsutredningens "bekymmer" längre...

  • KajsaK

    Hur länge blev du förästen sjukskriven Snövit81? Och blev du sjukskriven för fina klimakterie symtom eller pga chocken av beskedet? Jon jag pratade med idag sa att man inte kan bli sjukskriven pga de besvärliga symtomen(?!) utan bara för att jag mådde dåligt av beskedet... Mkt märkligt! Får höra om min värdelösa läkare på vc tar mig på allvar...

  • KajsaK

    Ok, verkar ju inte direkt vanligt detta inser jag. Har iaf varit hos läkare på vc som sjukskrev mig två veckor. Han insåg ju min bestörtelse. Han såg även att jag ju sökt genom åren för olika symtom och att dom tagit hormonprover. "Dom såg ju inte så bra ut" sa han. Så under flera års tid har jag lämnat prover och fått svar att dom såg bra ut när dom egentligen INTE gjort det...?! Helt sjukt!

  • mian04

    Här finns ett stödnätverk för dem som drabbats av prematur menopaus! 

    www.daisynetwork.org.uk/

    Har de tagit amh-värdet på dig? Det är ett värde som visar hur många ägg du har kvar. Jag hade omätbart värde, alltså under 0,2  men lyckades ändå få fram två befruktningsdugliga ägg vid IVF. Ett av dem blev min lilla dotter. Så be dem göra en ordentlig fertilitetsutredning innan du tar det läkaren säger för sant! 

    Om det verkligen, verkligen är kört, så finns äggdonation som en möjlighet, men det tar förstås tid att bearbeta. Men då gör det inget, för äggdonation påverkas inte av din ålder! Utomlands kan du göra det tills du är närmare 50 år. 

Svar på tråden Prematur menopaus!