• Anonyma Mamman

    Mitt barns pappa e ett svin!

    Ok, jag behöver lite råd här. Jag ska försöka göra en lång historia kort å snälla, försök fokusera er på frågeställningen å ifrågasätt ingen "bakgrundsinfo".

    Jag å min f.d pojkvän hade oskyddat samlag under några veckor och (Surprise! Surprise!) jag blev gravid, vilket var en lycka för mig men det resulterade i att jag vart ensamstående på köpet.
    Från dag 1 i min graviditet har jag alltså varit själv å har även uppfostrat min dotter själv. Hennes pappa träffade henne 2 gånger i fjol, en gång på BB, när hon var nyfödd å en gång när hon var ca 6 månader. Idag e hon 20 månader.
    För drygt 2 månader sen hörde han av sig helt plötsligt å sa att han ville träffa sitt barn, vilket jag givetvis blev överlycklig över! Däremot hade vi helt olika åsikter om hur det hela ska gå till. T ex, han ville träffa henne själv å endast en gång i månaden. Jag gick inte med på det då han e en främling för min dotter å jag anser att hon behöver lära känna sin pappa. Träffa honom oftare å i tryggt sällskap.
    För mig e det A och O att min dotter e trygg å det krävs inte ett geni för att förstå att det krävs mer. Så han gick med på att träffa henne med mig.

    Det hela började bra, han träffade henne (oss) 1-2 ggr i veckan å när vi väl träffades kändes det som att det var på väg nånstans bra men det blev bara 4 träffar totalt innan han totalvände igen.
    Jag har fått "jaga" honom då han inte hörde av sig på flera veckor samt bytte nr å till slut säger han att vår deal var 1 gång i månaden, att han inte känner sig redo att träffa henne 2 ggr i veckan å att han inte kan lova att detta inte kommer ske igen (att han inte träffar henne på ett bra tag).
    Jag blev så paff så jag visste inte vad jag skulle säga!! Min instinkt å känsla säger att det e helt fel att låta henne träffa honom 1 gång i månaden. Känns som att hon har mer att förlora än vinna på det. Jag har svårt att tro att han har ett genuint intresse av sitt barn.
    Ringde Familjerätten å bad om råd å de tyckte att det inte var för ett barns bästa att träffa sin okända pappa en gång i månaden.

    Bör tilläggas att det nu har gått ca 6 veckor sen sista träffen. (Han e myyyycket upptagen enligt honom själv)

    Jag mår så himla dåligt över situationen. Jag gråter jätte ofta för jag e så ledsen för min dotters skull. Hur kan man göra såhär? Har jag fel? Vad gör jag om han vill träffa henne? Ska jag säga nej?

    Jag har funderat på det här ett bra tag nu å jag tror att jag kommer förklara för honom, åter igen, hur det ligger till, vad som e bäst för vår dotter, att han alltid e välkommen in i sin dotters liv. På hennes villkor. Men jag kan inte acceptera hans villkor...

    Tacksam för tips å råd!!

  • Svar på tråden Mitt barns pappa e ett svin!
  • Linnez

    Hej!
    Du gör inte fel i att säga nej till ett sådant umgänge. din dotter har ju ingenting att vinna på det. Bara en massa förvirring, låter som att du kan skicka en bild till honom en gång i månaden istället. 
    Att han poppar upp och är "pappa" går ju inte. Vill han att hon ska veta om att han är hennes pappa?
    Du kan ju gå med på umgänge på hans villkor, men då att de sker hos er eller biblioteket/lekparken, och han ska inte framföra att han är hennes pappa. Din dotter kommer ta skada av det i framtiden. Min dotter har en likadan pappa så jag vet att det inte funkar!

    De måste ske två gånger i veckan de första veckorna, och sedan en gång i veckan i några veckor( när du är med) funkar det bra kan han ju ta henne en heldag/några timmar själv, utan dig. allt annat är uteslutet. iaf i min värld.

  • Haskel

    Jag tror inte för ett ögonblick på att han är ett svin.

    Han har sina viljor, du har dina. I hans ögon är det säkert du som är ett svin.

    Ni har båda lika fel och lika rätt.

    Utgå från det, och försök mötas halvvägs istället, för att enbart beskylla varandra.

Svar på tråden Mitt barns pappa e ett svin!