• Anonym (jag har tagit slut)

Inget blev som tänkt... :(

Fick mitt tredje barn för 3 månader sedan. Sedan dess har livet varit kaos. Bebisen är minst sagt high maintainance.. Ammar varannan timme dagtid, var fjärde timme nattetid.

Tål ingenting. Jag lever på ris, potatis, rent kött (kyckling, köttfärs osv). Allting annat - Mjölkprotein, ägg, fisk, gluten, all dricka bortsett vatten - leder till stora reaktioner. Det går då åt 20-25 bajsblöjor på 1 dygn. Skrik i timmar. Kräkningar. Det gör givetvis att jag numer avskyr att amma. Har prövat Althera, Nutramigen, Profylac mfl. Dels så verkar flaskan som så inte riktigt fungera (ja jag har testat ett tiotal olika) och vi har testat nappar med flera olika. Och dels så blir reaktionerna värre, extrema och jag återgår då till bröstet...

Bebisen kan inte ligga själv, aldrig någonsin, nada. Om jag lägger ner bebis så sover han max 5-10 minuter. Det fungerar att ligga på axeln, iallafall ibland. Jag kan inte gå på toaletten, inte ens nattetid, för då skriker bebis. Laga mat får jag göra snabbt och med en hand - vilket inte alltid är så lätt eftersom jag också fått karpaltunnelsyndrom. (höger hand domnar bort, tappar styrka, tappar saker och har jävligt ont i den).

På vardagarna är jag själv med detta. Pappan är hemma fredag till söndag. Han kan inte ta ut föräldraledighet av olika anledningar. 5-åringen har plötsligt blivit bebis igen också. Trotsar, skriker, bråkar, vaknar på nätterna och kissar i sängen till och från. Min syster är här så ofta hon kan för att ta bebis en stund, men hon har jobb och själv barn.

Jag orkar snart inte längre.

• Svar på tråden Inget blev som tänkt... :(
  • Anonym (fy)

Usch vad jag lider med dig. Har egentligen inga råd att ge dig tyvärr men vill ge dig en stor kram iaf! <3

Hade ett kolikbarn i 6 månader tillsammans med en storebror som bara var 1.5 när lillasyster kom så jag kan föreställa mig hur du har det!

En dålig tröst, men det BLIR bättre!

• EEJ

Det låter superjobbigt, speciellt när du har andra barn sim dessutom kräver din uppmärksamhet. Har bara två barn men här kommer mina tips:

* laga massor av matlådor på helgen när ni är två. Gör så att det räcker hela veckan!!

* kolla om möjligheterna att få ha de andra barnen någon timme på sommarfsk, ett andrum som är väl behövligt....

* låt mannen ta fullt ansvar för hus och hem på helgen, ägna den tiden åt att ge tid till dina andra barn och dig själv!

* köp hemstädning om du har råd! Vi betalar 990:-/mån och då städar de två rimmar varannan vecka.

*bärsele/sjal- ett måste vid matlagning!

Hmm ska fundera om jag kommer på ng mer. Men prata även med BVC om hur du känner kanske har de jättebra råd att komma med!

Kram i massor!!

EEJ skrev 2014-06-29 21:06:12 följande:

Det låter superjobbigt, speciellt när du har andra barn sim dessutom kräver din uppmärksamhet. Har bara två barn men här kommer mina tips:

* laga massor av matlådor på helgen när ni är två. Gör så att det räcker hela veckan!!

* kolla om möjligheterna att få ha de andra barnen någon timme på sommarfsk, ett andrum som är väl behövligt....

* låt mannen ta fullt ansvar för hus och hem på helgen, ägna den tiden åt att ge tid till dina andra barn och dig själv!

* köp hemstädning om du har råd! Vi betalar 990:-/mån och då städar de två rimmar varannan vecka.

*bärsele/sjal- ett måste vid matlagning!

Hmm ska fundera om jag kommer på ng mer. Men prata även med BVC om hur du känner kanske har de jättebra råd att komma med!

Kram i massor!!

Tack för råden men vi har (tyvärr) redan gjort det som går. Matlådor till förbannelse (men varken potatis eller grönsaker är en hit uppvärmt helt ärligt.) 5-åringen har ledigt nu 2 månader framåt, samtidigt som storebror är ledig från skolan. I nuläget skulle det bara kännas som mer press att behöva packa på sig kläder på morgonen och ta sig ut. 

Bärsele/sjal är testat men lillen vill inte sitta där alls utan skriker lika mycket då som om jag lägger ner honom. I nuläget har han legat ner så lite att BVC börjat klaga på att han inte kan hålla upp huvudet i magläge än. Det enda dom har att säga är att "det blir bättre".... Som det här med maten. Jag förklarade hur dåligt jag mår av att amma, och att jag verkligen inte vill göra det. Allt är prövat osv. Svaret på det var att jag helt enkelt får fortsätta i åtminstone 3 månader till då det finns andra saker att pröva än bara de ersättningarna.... :-S

• NKmamma
    Anonym (jag har tagit slut) skrev 2014-06-30 01:12:34 följande:

Tack för råden men vi har (tyvärr) redan gjort det som går. Matlådor till förbannelse (men varken potatis eller grönsaker är en hit uppvärmt helt ärligt.) 5-åringen har ledigt nu 2 månader framåt, samtidigt som storebror är ledig från skolan. I nuläget skulle det bara kännas som mer press att behöva packa på sig kläder på morgonen och ta sig ut. 

Bärsele/sjal är testat men lillen vill inte sitta där alls utan skriker lika mycket då som om jag lägger ner honom. I nuläget har han legat ner så lite att BVC börjat klaga på att han inte kan hålla upp huvudet i magläge än. Det enda dom har att säga är att "det blir bättre".... Som det här med maten. Jag förklarade hur dåligt jag mår av att amma, och att jag verkligen inte vill göra det. Allt är prövat osv. Svaret på det var att jag helt enkelt får fortsätta i åtminstone 3 månader till då det finns andra saker att pröva än bara de ersättningarna.... :-S

Har inga bra råd, men jag tycker du sakta men säkert ska övergå till ersättning i stället. Det tar inte din son skada av. Det kanske skulle göra skillnad?
    Det är viktigt att du i den mån det går tar hand om dig, och mår du bättre av att inte amma go for it!
    NKmamma skrev 2014-06-30 01:44:35 följande:
    Har inga bra råd, men jag tycker du sakta men säkert ska övergå till ersättning i stället. Det tar inte din son skada av. Det kanske skulle göra skillnad?
    Det är viktigt att du i den mån det går tar hand om dig, och mår du bättre av att inte amma go for it!
    Ja jag vill ju göra det. Men dels så tar han inte flaskan. Sen tål han inte ersättningarna som vi testat...
  • NKmamma
    Anonym (jag har tagit slut) skrev 2014-06-30 01:50:38 följande:
    Ja jag vill ju göra det. Men dels så tar han inte flaskan. Sen tål han inte ersättningarna som vi testat...
    Har ni provat Lemolac?
    Om inte så kanske prova det om/när han blir mer redo för nappflaskan.
    NKmamma skrev 2014-06-30 01:56:51 följande:
    Har ni provat Lemolac?
    Om inte så kanske prova det om/när han blir mer redo för nappflaskan.

Nej, eftersom den innehåller skummjölkspulver och han tål inte mjölkproteinet.

• NKmamma

Hoppas innerligt att det löser sig för sonen tillslut. Så jobbigt för er.

• Anonym (Stackare)

Neocate ska vara fritt från sånt som ger allergiska reaktioner. Du kan blanda med bröstmjölk i början för att vänja mot smaken. Du har säkert provat det mesta...Mata i sömnen fick vår strulpelle att ta flaskan.

Det kan ju vara allergi mot sånt som finns runtomkring. Ägg exempelvis, räcker med att det finns i kylskåpet för att fördärva för ett kraftigt allergiskt barn. Tyvärr tas man inte på allvar med en tremånaders med körig mage.

• Tangent

Du har det väldigt tufft. Finns det ingen möjlighet för din man att vara hemma (t ex semester, sjukskrivning av dig så att mannen måste vara f-ledig) så att han kan ta hand om de stora barnen?
    Har du fått träffa specialst på barnallergi? Om inte kräv att få göra det. Detta ska din man ordna med.

Svar på tråden Inget blev som tänkt... :(