• Alexi

    Någon vars barn bajsat i kalsongerna men slutat med det?

    Någon som har erfarenhet av barn som bajsar i kalsongerna och kan berätta hur ni kom ifrån det?

    Min son är 3.5 år och slutade med blöja dagtid för 1.5 månad sedan. Kissandet går jättebra, han går på toaletten eller kissar ute, känner att han är kissnödig och fixar det om det går lite snabbt.

    Bajsandet går inte alls, han bajsar konstant i kalsongerna eller nu på gräsmattan tom om han är naken ute. Han går alltid undan och leker för sig själv när han vill bajsa så han har ju full koll på det hela, det är ju dock svårt att fånga honom i tid och sätta honom på toan. Vi har pratat massor om att man ska gå på toaletten, vi har erbjudit blöja om han säger till, vi har försökt muta med klistermärken men inget hjälper. Han kommer och säger att han är bajsnödig men det är efter att han just bajsat i kalsongerna...

    Någon som haft det så här men löst det, tips och råd?


  • Svar på tråden Någon vars barn bajsat i kalsongerna men slutat med det?
  • Flickan och kråkan

    Min mellanson gjorde det i över ett år. Slutade med blöja dagtid när han var lite drygt 2 år. Kiseriet gick snabbt bra, men bajsa ville han inte göra......någonstans....inte i blöja, inte på otal, inte på potta och helst inte i kalsongerna heller. Höll sig tills han inte längre kunde och det kom i kalsongerna. Ett drygt år senare så gick han och bajsade på toaletten. Mitt absoluta tips är att inte på något vis stressa. Var glad att han faktiskt bajsar . Har han någon plats ute som han gärna "sätter sig på"? I så fall kanske ni kan sätta en potta där. Jättevanligt att bajset är jobbigare.

  • Alexi

    Det är ju bara att detär attans jobbigt när man är iväg någonstans... Hemma går det ju enkelt, men i sommar på semesterresor är det inte så kul.

  • En blå giraff

    Ja så gjorde min äldsta också. Speciellt i samband med att han fick en lillebror så ökade problemet. Han var då 3 år 9 mån. Höll nog på så i 6-12 månader fast mindre och mindre innan han fick full kontroll på det. Blev ju ett sätt för honom att få min uppmärksamhet också.

    Han är nu 6½ år och det kan fortfarande hända någon gång att han får svårt att hinna till toa så det kommer lite i kalsongerna.

    Kan ni säga åt honom att han ska komma till er och få en blöja att bajsa i om det är just bajsandet på toaletten han tycker är läskigt av någon anledning?

  • Mee11

    Håller på med potträning för fullt, han är i stort sätt torr på dagen och även på natten sen ett par dagar tillbaka. Tyvärr säger han inte alltid till så jag måste ta honom till toan. Men bajsa gör han också i kalsongerna! Idag sa han till men det kom inget när han satte sig på toan men då fick han en blöja och sen kom han och sa att han hade bajsat klart. Jag vet inte hur det kommer funka i morgon men jag håller tummarna. Jag sa att bajsar du i kalsongerna så blir det duschen och den har han en hatkärlek till innan han ska in så då valde han nog helt enkelt att säga till.

  • Maggie Puh

    Vi satte pottan i vardagsrummet när barnen var bajsiga (annars kom det i kalsongerna/trosorna). De tittade på någon film allt lekte med tågbanan under tiden. Oftast är det för att barn inte har tid att gå ifrån och bajsa, tar ju jättelång tid tror de.

  • Alexi

    Snälla, ingen som har några råd? Vi är så sjukt less på att byta bajsiga kalsonger nu, ibland tre gånger per dag då han småbajsar.

    För ett par veckor sedan gick han helt självmant på toaletten och bajsade ordentligt EN gång, men sen vägrar han göra det igen.

    Ett halvår har vi hållit på så här nu.

  • meim

    Hoppar in, vi har kämpat på hur länge som helst känns det som. Ett år tror jag nog att det är nu, drygt till och med..
    Vår son, 3 år 8 mån, har alltid haft det lite kämpigt med bajsandet med bland annat förstoppningar tidigare (han får movicol regelbunden för att bli mjuk i magen). Känns som att vi har provat allt. Vi har lockat, mutat, hotat, tvingat och försökt att inte reagera på det alls utan bara tagit hand om det. Funkar inte! Hemma ber han om blöja att bajsa i men på förskolan smyger han undan och bajsar i kalsongerna. Han tycker att det är läskigt, pinsamt och jobbigt bara.. Vi är frustrerade och vet verkligen inte vad vi ska ta oss till..

Svar på tråden Någon vars barn bajsat i kalsongerna men slutat med det?