• Lovemyson

    vägglöss??? hjälp!!

    Jag tror vi blivit drabbade av vägglöss!!

    Jag och sonen får nya kliande bett på natten kring fotleder och på underarmarna. Sonen får ibland på magen, i svanken oxå.

    Nu har även mina föräldrar som sover i rummet breve oxå fått bett..

    Har pratat med Anticimex men dom vill inte boka in en sanering förns jag e 100% säker på att de e vägglöss så jag måste hitta löss eller dessa svarta små prickar efter dom, men jag hittar INGET!!

    Finns de nån här som har erfarenhet? Varför hittar jag inget? Ok lössen kan va skitsvåra att hitta men svarta prickarna? Kan de va vägglöss även fast man inte hittar prickarna? Vill inte att dom ska bli för många innan Anticimex ingriper :(

    E så äcklad av dehär! !


  • Svar på tråden vägglöss??? hjälp!!
  • En struts

    Gud vad taskigt av Anticimex att inte komma. Men hoppas att du kan hitta något kryp att skicka iväg till dem iallafall. Något borde du väl hitta...

  • En struts

    Fast i o f s, det är ju inte så bra om de sprutar om det nu inte är vägglöss. 

  • En struts

    Du borde kräva bättre rådgivning av dem förresten, vad det kan vara om det inte är vägglöss.

  • Apotheosis

    Finns det någonting som tyder på att det är vägglöss mer än att det kliar på armar och fötter? Blodfläckar på lakanen? Konstig lukt? Kommer nya utslag även under dagtid om man sätter sig i sängen?

    Om inga andra tecken än klåda finns förstår jag att de inte kan hjälpa till. Det skulle lika gärna kunna vara skabb. Därför behöver de veta att det är rätt ohyra de skall behandla.

    Vägglöss trivs i sömmar och liknande. Ta av madrasskydd och undersök i alla delar av madrassen. Syns något rödaktigt är det där du skall leta. Upptäck vilken del av sängen där utslagen dyker upp allra mest. Får ni mer utslag när ni sitter på ena sidan av sängen så undersök den sidan extra noga. Stanna uppe hela natten med tänd lampa för att ta vägglusen på bar gärning. Sitt någon annanstans än i sängen (medan någon annan ligger i sängen), kasta dig över vägglusen, mosa den med ett papper och behåll den sedan inlindad i pappret. Finns det så mycket vägglöss att de spridit sig till ett annat rum finns det inte en chans att du inte kommer att se en vägglus springa över sängen om du håller dig vaken hela natten och vakar över den som sover där.

  • standby

    Ställ klockan på ringning så du väcks efter att ha sovit och värmt sängen några timmar. Innan det blir ljust!
    Tänd lampor och titta snabbt i och kring sängen.
    Då lössen är nattaktiva kan det funka.
    Jag har själv hittat lus-uslingarna när jag kom hem sent en kväll och tände upp rummet. Då hittade jag vid taklisten.
    Det är riktigt otrevliga rackare det där.
    Jag hade PRECIS samma symtom som du beskriver, bett runt fotleder och på underarmarna.

  • Lovemyson

    Inatt vaknade jag av mig själv massor med gånger o tyckte bort täcket o kollade o lyfte på madrassen o lakanet samt tittade runt lite i sonens säng men hittade inget.. kollat ikväll igen efter blodfläckar men hittar inte de heller!

    Nä just nu finns de inga andra tecken på vägglöss än just kliande bett just runt fotleder o underarmar samt att många av betten sitter på rad eller tätt.. har läst att de ska vara typiskt vägglöss.

    Min Pappa sa att hans bett kom idag under dagen o började klia när han va på jobbet, vi vistas inte i sängarna på dagtid, bara sonen!

    Kan de inte va vägglöss om de börjar klia på dagtid?

  • McStride

    Det låter precis som fågelloppor. Blev själv biten på natten samt någon enstaka gång under dagen i en veckas tid. Två-fem bett i rad och hittade absolut ingenting i sängen. Efter en storstädning och loppmedel på katten så är det nu lungt. Dom kan inte överleva på oss människor någon längre tid, men klarar sig två till tre veckor inomhus så ta en storstädning och se om det löser sig. Glöm inte husdjurens sovplatser också om ni har några.

  • Apotheosis

    Jag tycker det låter mycket mer som någon form av djurloppor. De biter ett par gånger (därav bett i tydliga linjer eller grupper) när de sitter på fel värddjur eftersom de inte hittar det de söker (kattblod, hundblod, fågel... Vad det nu är för typ av loppor). Har ni eller någon i er närhet husdjur?

    Vägglöss kan bita även på dagen men då främst om man sätter sig i sängen eller soffan eller var man nu har sina vägglöss. De bor inte på kroppen utan i eller nära sängen.

Svar på tråden vägglöss??? hjälp!!