• Cherry Cupcake

    Du med fysiskt arbete, hur länge jobbade du?

    Jag är gravid och jobbar som trädgårdsmästare vilket är ett fysiskt krävande arbete. Ibland tunga lyft. Funderar nu på hur länge jag kommer orka med/klara av detta.
    Hur långt in på graviditeten jobbade du med fysiskt jobb?

  • Svar på tråden Du med fysiskt arbete, hur länge jobbade du?
  • kaffeamanda

    Med första jobbade jag till 8e månaden, då blev jag sjukskriven eftersom barnet inte ville växa ordentligt men hade jag mådde bra och hade jobbat tiden ut annars. Men andra var jag jättetrött och mådde dåligt från första början, jobbade tills jag fick graviditetsersättning (tror man får det i 60 dagar va?)

  • Nyfiken gul

    när jag var gravid senast så jobbade jag ju (jobbar fortfarande) i ett stall på en ridskola. 

    Redan nånstans i vecka 12-14 slutade jag hantera hästar pga olycksrisken och jag fick andra uppgifter, jag gick sen på havandeskapspenning med 60 dagar kvar till bf.  Men sista tiden var jobbig då mitt jobb innebär mycket gå och stå även om jag hade andra saker att göra . Det var ju fortfarande fysiskt tunga saker jag behövde göra. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • kaffeamanda
    kaffeamanda skrev 2014-05-01 18:10:07 följande:

    Med första jobbade jag till 8e månaden, då blev jag sjukskriven eftersom barnet inte ville växa ordentligt men hade jag mådde bra och hade jobbat tiden ut annars. Men andra var jag jättetrött och mådde dåligt från första början, jobbade tills jag fick graviditetsersättning (tror man får det i 60 dagar va?)


    Kanske ska säga att jag jobbar i storkök, många tunga lyft varje dag.
  • Cherry Cupcake

    tack för svaren :)
    men hur funkar det med havandeskapspenning?
    Man får det 60 dagar innan bf?
    Hur påverkar det föräldrapenningen sen? Kan man räkna den som en inkomst`?
    Är det svårt att få havandeskapspenning beviljad?

  • Nyfiken gul
    Cherry Cupcake skrev 2014-05-01 18:29:40 följande:
    tack för svaren :)
    men hur funkar det med havandeskapspenning?
    Man får det 60 dagar innan bf?
    Hur påverkar det föräldrapenningen sen? Kan man räkna den som en inkomst`?
    Är det svårt att få havandeskapspenning beviljad?
    vet inte hur reglerna ser ut idag men jag hade inga problem att få beviljad HP eftersom jag anses ha ett riskjobb. Jag kan bli ihjälsparkad av en häst i första hand och i andra hand har jag farliga arbetsmoment och tungt jobb och att omplacera mig var inte ens möjligt . Jag jobbar i ett stall och det är där jag har mina arbetsuppgifter helt enkelt. 

    hp förändrar inte din föräldrapenning .
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Majsan70

    Jag  har i stort sett varit sjukskriven mestadelen av alla mina tre graviditeter. 5 månader med första barnet. 4 månader med andra barnet och 6 månader med tredje barnet.

  • Cherry Cupcake
    Nyfiken gul skrev 2014-05-01 18:36:35 följande:
    vet inte hur reglerna ser ut idag men jag hade inga problem att få beviljad HP eftersom jag anses ha ett riskjobb. Jag kan bli ihjälsparkad av en häst i första hand och i andra hand har jag farliga arbetsmoment och tungt jobb och att omplacera mig var inte ens möjligt . Jag jobbar i ett stall och det är där jag har mina arbetsuppgifter helt enkelt. 

    hp förändrar inte din föräldrapenning .
    ok :) tack för svaret!
  • frökenelisabeth

    Det har blivit svårare att få havandeskapspenning, är mitt intryck. En kollegas fru jobbar med vuxna autister och måste kunna försvara sig mot våld/springa osv. Mycket tungt arbete. Hon fick igenom hp efter att ha tjatat, någon självklarhet var det inte.

    Jag jobbar i Danmark och här får man gå 4 veckor innan BF, på mitt jobb 6 veckor innan, eftersom arbetet är fysiskt krävande. Så det gjorde jag, även om jag i princip hade kunnat jobba längre, var inte särskilt hindrad av graviditeten.

  • thefee

    Blev sjukskriven 1 månad innan mammaledigheten började. Jobbar som bagare/ städare och var sjukskriven första gången runt v.20 pga av att ryggen inte klarade av alla tunga lyft och allt böjande. Fick byta arbetsuppgifter och jobbade då till vecka 32-33? blev sen sjukskriven för att det blev för tungt att stå på dagarna och jag fick sammandragningar och obehag av allt stående och gående i jobbet. Kommer troligen bli samma sak denna gång.
    Har ont i ryggen och foglossning (är gravid i v.20) och har samma uppgifter som vid den första graviditeten. Kommer fråga om det är möjligt att byta annars blir det nog sjukskrivning den här gången också. Tror dock inte att jag kommer orka jobba lika länge den här gången eftersom det blir väldigt varmt i jobbet på sommaren och svullna ben har jag redan vissa dagar i jobbet.

  • Jill 79

    Jobbar också i stall och har jobbat till man kan ta ut havandeskappenning, 60 dagar innan? Men det har varit tufft och inte känts särskillt bra efter femte, sjätte månaden om man ska vara ärlig. För mig har det inte varit svårt att få igenom, förutom att blanketterna är lite dryga att fylla i. Jag har typ skrivit mer fritt på sidan för att riktigt kunna förklara varför mitt arbete blir olämpligt i slutet på graviditeten.

Svar på tråden Du med fysiskt arbete, hur länge jobbade du?