• Cherry Cupcake

    Du med fysiskt arbete, hur länge jobbade du?

    Jag är gravid och jobbar som trädgårdsmästare vilket är ett fysiskt krävande arbete. Ibland tunga lyft. Funderar nu på hur länge jag kommer orka med/klara av detta.
    Hur långt in på graviditeten jobbade du med fysiskt jobb?

  • Svar på tråden Du med fysiskt arbete, hur länge jobbade du?
  • kaffeamanda

    Med första jobbade jag till 8e månaden, då blev jag sjukskriven eftersom barnet inte ville växa ordentligt men hade jag mådde bra och hade jobbat tiden ut annars. Men andra var jag jättetrött och mådde dåligt från första början, jobbade tills jag fick graviditetsersättning (tror man får det i 60 dagar va?)

  • Nyfiken gul

    när jag var gravid senast så jobbade jag ju (jobbar fortfarande) i ett stall på en ridskola. 

    Redan nånstans i vecka 12-14 slutade jag hantera hästar pga olycksrisken och jag fick andra uppgifter, jag gick sen på havandeskapspenning med 60 dagar kvar till bf.  Men sista tiden var jobbig då mitt jobb innebär mycket gå och stå även om jag hade andra saker att göra . Det var ju fortfarande fysiskt tunga saker jag behövde göra. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • kaffeamanda
    kaffeamanda skrev 2014-05-01 18:10:07 följande:

    Med första jobbade jag till 8e månaden, då blev jag sjukskriven eftersom barnet inte ville växa ordentligt men hade jag mådde bra och hade jobbat tiden ut annars. Men andra var jag jättetrött och mådde dåligt från första början, jobbade tills jag fick graviditetsersättning (tror man får det i 60 dagar va?)


    Kanske ska säga att jag jobbar i storkök, många tunga lyft varje dag.
  • Cherry Cupcake

    tack för svaren :)
    men hur funkar det med havandeskapspenning?
    Man får det 60 dagar innan bf?
    Hur påverkar det föräldrapenningen sen? Kan man räkna den som en inkomst`?
    Är det svårt att få havandeskapspenning beviljad?

  • Nyfiken gul
    Cherry Cupcake skrev 2014-05-01 18:29:40 följande: