• MsSelphie

    Bebis vägrar vagn, sele och sjal - jag kommer inte ut!

    Jag börjar bli desperat och vet varken ut eller in!

    Mitt föräldraskap började med en mardröm. Jag var sjukskriven och isolerad (sängliggandes)
    i sju månader pga Hyperemesis gravidarum (extrema kräkningar).
    När min son sedan föddes och illamåendet försvann så blev jag som pånyttfödd.
    Jag var ute och promenerade flera timmar varje dag till dess grabben blev ca 1,5 månad och bestämde
    sig för att han inte alls var sugen på att ligga i vagnen. Jag är inte den som tänker låta mitt barn ligga och
    skrika så jag accepterade detta ganska fort och köpte mig en Manduca bärsele.
    Nu kunde vi vara ute och promenera igen till en dag då han inte ville vara i selen heller!!
    Mitt sista alternativ var en bärsjal (som han hade ratat tidigare då jag försökt).
    Detta gick också relativt bra under några promenader men sen blev det skrik och gråt i den också.

    Nu vet jag inte alls vad jag ska göra. Till problemet hör att jag även har två hundar som måste komma
    ut om dagarna. Mannen tar ut dem på morgonen kl 6 innan han åker till jobbet men sen måste jag få ut dem
    åtminstone två gånger under dagen innan han kommer hem igen runt kl 17.

    Jag har ingen släkt som kan hjälpa mig (de bor 40mil bort) och egentligen bara en vän som ställer upp
    när det krisar och hon har två egna barn att ta hand om. Dessutom jobbar hon om dagarna.
    På BVC får jag bara höra att det är "en fas" men det hjälper ju varken mig eller jyckarna.
    Dessutom har denna "fas" varat i drygt en månad nu. Borde det inte gå över snart isåfall??
    (Grabben är knappt 4 månader i skrivane stund.)

    Vad ska jag göra? Går det vänja honom vid sjalen/selen på nåt sätt? Finns det någon som haft nåt liknande
    problem? Hur har ni kommit runt det?

    Hundarna måste ju ut! Och jag med för den delen innan jag blir alldeles deppig och ledsen.
    Pojken mår väl också bra av frisk luft, tänker jag?
    Men jag kan ju inte gärna bära honom på armen samtidigt som jag ska hålla i två koppel.

    Tips?! Någon? :(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-07 14:58
    Korrigering: Den här "fasen" har hållit på i drygt 2 månader, inte en.

    Jag känner mig helt instängd och isolerad från omvärlden. Jag har inget stort behov av att träffa en massa människor eftersom jag vet att min son är väldigt lätt överstimulerad men både han och jag mår ju bra av att komma ut i friska luften.

    Jag känner att jag inte kan vara en bra mamma när lägenhetens väggar bara krymper inpå mig. Alla råd och tips tas tacksamt emot. Stora och små! Snälla! :(

  • Svar på tråden Bebis vägrar vagn, sele och sjal - jag kommer inte ut!
  • Erizajo

    Är han vänd mot dig när han är i vagn? Min son bara skrek i sin vagn, kom då på att han var vänd ifrån mig, bytte till en vagn där han såg mig, han blev lugn på en gång!

  • Purlan

    Provat att ha honom mot dig i sittvagn? Han kanske inte vill ligga platt, men kanske går om han kan kika??


    E april-2009 och A mars-2011
  • MsSelphie

    Erizajo: Ja, han är vänd mot mig i vagnen och har alltid varit. Har ansett att han är för liten för att vara vänd bort från mig. :/

    Purlan: Jag har provat att både fälla upp i liggvagnen så att han kan kika ut. Jag tänkte att det kanske kunde vara det han saknade. Dvs att se något annat än suflfetten i vagnen. Men det hjälpte inte. Han skriker som en liten gris oavsett. Har även tagit fram sittdelen som är lite öppnare så han slipper ligga i en "låda" men det har heller inte hjälpt. :(

  • Selfish Geene

    Oroa dig inte, ju äldre dom blir desto mer hänsyn kommer dom ta till dina behov (OBS ironi)

    Antingen får du acceptera att du inte prioriterar ENBART dina barns behov och tar den plats du behöver för att må bra, eller så accepterar du att barnens behov är de enda som är viktiga och rättar in hela ditt liv efter det dom vill.

    Men att sitta som en fånge i ditt eget hem och tycka synd om dig själv kommer i längden skada både dig själv och barnen

  • MsSelphie

    Selfish Geene: Jag är villig att anpassa mig i mångt och mycket när det gäller min son men en sak som ingen människa skulle acceptera är att vara inlåst i sitt hem 24 timmar om dygnet.
    Dessutom så finns det saker som jag måste iväg på som t.ex BVC-besök för kontroller och vaccinationer.

    Jag är förskräckt eftersom att jag aldrig någonsin har hört talas om någon vars barn inte har velat bli buren. För som sagt, jag kan mer än gärna skippa vagnen och har inga problem med att bära honom vart jag än ska. MEN jag klarar inte av att ständigt bära honom på armen pga min impingementskada. Hade det inte varit för den så hade jag skaffat mig ett bälte där jag kunnat sätta fast hundarnas koppel och gått ut med ungen i famnen. Men nu är inte det ett alternativ.

    Livet måste fortfarande fortsätta trots att man skaffar barn och jag är inte villig att ge upp mina hundar. Så enkelt är det. Men tack för dina upplyftande ord!

  • MsSelphie

    Flickan och kråkan: Jag har provat att sätta honom i grodposition på magen och nu senast på höften. Detta har jag testat i både sele och sjal. Oftast sätter jag honom i bådadera inomhus men har även provat utomhus. Någon enstaka gång har det fungerat om jag har stressat ut genom dörren så fort jag har fått dit honom. Men så fort han inte känner för att sitta där längre så skriker han och slår hejdlöst tills jag plockar ur honom igen.

    Jag fattar inte! ...

  • Ellie

    Vad gäller hundarna kanske det är dags att höra dig för om det finns några skolbarn som har lust att ta ut dem på promenader mot en mindre ersättning. Lappar i affären etc. På så vis kommer du ju undan att behöva hålla både barn och hundar. Om du bara fokuserar på barnet är det kanske lättare att hitta ett sätt att bära honom som han accepterar.
    Har han någon "leksak" i vagnen (saker som hänger där som han kan titta på)? Accepterar han att bli buren inne i hemmet? Hur gör du då? Kanske snurra sjalen på annat sätt?
    Hur som helst är det ju en kortare tid det handlar om även om det inte känns så. Om bara några månader kommer han börja krypa och röra sig på ett annat sätt och i sommar är det säkert lättare att komma ut och placera er någonstans på en gräsplätt/i skogen/lekplats mm. Inte alla barn tycker långa promenader är kul, och då blir det kanske tyvärr att avstå en period.

  • scanmia

    Kan du amma i sjalen? Mina snuttisar har periodvis bara varit nöjda om de haft tillgång till bröstet och det har gått ganska smidigt att både sjal och bärsele. Jag kan skotta snö och amma, kratta löv och amma, men inte kasta boll till hund och amma.

    Annars har du testat en eller två minuters knäböjar med bebben i sjalen? För att vagga till ro. Eller trappgående? Som uppvärmning för dig innan promenaden och för att vaggas in bebisen. Och sedan undvik att stanna till helt under promenaderna. Vagga eller knäböj vid stoppljus. Det gör bajsupplockning liiite komplicerat, men oj vilken motion!

    Lycka till! Det går över...

Svar på tråden Bebis vägrar vagn, sele och sjal - jag kommer inte ut!