• jojiju

    Igångsatt pga snabb förlossning tidigare??

    Hej, Är det någon som fått igångsättning pga snabba förlossningar?? Om ni fått det i vilken vecka?? Hur snabb var förlossningen med tidigare barn? Jag väntar mitt 4e och med de två sista tog förlossningen 3 timmar. Tänkte fråga bm om igångsättning.

  • Svar på tråden Igångsatt pga snabb förlossning tidigare??
  • lovea01

    Hej!

    Jag har inte blivit igångsatt men har haft snabba förlossningar. Jag har aldrig tänkt tanken på igångsättning och mitt råd är att vänta ut det istället och att barnet kommer när det kommer. Min senaste förlossning tog 1 timma och visst förstår rädslan med att kanske inte hinna in i tid osv men oftast då såfår man ju åka in eller ringa när man känner att man behöver. Finns ju oxå mycket risker med att sätta igång en förlossning och finns risk att allt stannar upp eller går långsammare.

  • Scratt

    Favoritar, har tyvärr inget svar men har funderat på att fråga min barnmorska om det går att få.
    Min senaste förlossning tog fem minuter...

  • Jacqueline

    Visste inte ens att det gjordes?!

    Första är född på 4h (krystvärkar i 4min dock 35min efter vattenavgång).

    Min tvåa är född på två minuter ,värkar i 3h och vattenavgång 2min före födseln....väntar tredje nu så det lär väl bli en raketbebis det med.

  • jojiju

    Men vad är det för risker?? Jag känner bara att det skulle vara kaos om det sätter igång när barnen är hemma. Barnet är ändå "klart" i v 38 och jag har varit öppen men mogen tapp långt innan bf. Skulle vara så skönt o inte känna den oron utan bara veta när det är dags 😃 fjag var hos min bm på koll kl 09:00 på morgonen o lände då lite som mensvärk kl 12:00 är min 3a född så det har ändå gått fort.

  • jojiju

    Som sagt vet inte om dom sätter igång av de skälet?? Men ska fråga. Men intressant o höra av er andra.

  • Sessan03

    Blev igångsatt med mitt 3:e barn delvis pga snabb tidigare fl, är även allmänt förlossningsrädd, men pga min snabba 2:a fl så nekade dem mig inte en igångsättning.
    (Min 2:a tog 35 min från första värken. )
    Så i v 38+1 startades min 3:e fl och det tog 45 min.
    Så är du orolig, prata med din bm.

  • jojiju
    Sessan03 skrev 2014-04-03 20:39:53 följande:
    Blev igångsatt med mitt 3:e barn delvis pga snabb tidigare fl, är även allmänt förlossningsrädd, men pga min snabba 2:a fl så nekade dem mig inte en igångsättning. (Min 2:a tog 35 min från första värken. ) Så i v 38+1 startades min 3:e fl och det tog 45 min. Så är du orolig, prata med din bm.

    Oj det var snabbt!! Men ska prata med bm 😃
  • Scratt

    Det låter ju bra sessan03. Jag ska se om jag får chans att prata med min bm imorgon, jag känner mig väldigt nervös trots att jag har 15 veckor kvar. Min första förlossning tog fyra timmar från första värken men min andra tog 5 minuter från första känningen...

  • Sessan03

    Jag pratade med min bm och hon skickade mig på anima-samtal på sjukhuset och efter 1a träffen så bestämdes det att jag skulle få en igångsättning.
    Klart att det finns ökad risk med en induktion men det är nog större risker med att inte hinna in och föda hemma eller i bilen.

  • jojiju
    Sessan03 skrev 2014-04-04 07:31:28 följande:
    Jag pratade med min bm och hon skickade mig på anima-samtal på sjukhuset och efter 1a träffen så bestämdes det att jag skulle få en igångsättning. Klart att det finns ökad risk med en induktion men det är nog större risker med att inte hinna in och föda hemma eller i bilen.

    Vad är induktion?
  • Scratt

    Var hos min bm idag och hon kunde absolut förstå att jag var orolig. Hon skulle prata med läkaren och föreslå igångsättning.

  • jojiju
    Sessan03 skrev 2014-04-04 13:53:36 följande:
    Induktion betyder igångsättning :)

    Ok tack 😃
  • jojiju
    Scratt skrev 2014-04-04 17:06:23 följande:
    Var hos min bm idag och hon kunde absolut förstå att jag var orolig. Hon skulle prata med läkaren och föreslå igångsättning.

    Åh Gud 5 min. Men födde du hemma då??
  • Scratt

    Nej, som tur var så blev jag igångsatt den gången med

    Men det var en rätt otäck förlossning när det gick så fort, och enligt min bm så tyder det mesta på att det kommer gå fort denna gången med

  • Vickan I

    Jag blev igångsatt i 37+4 med anledning av en tidigare snabb förlossning och för att läkaren på spec.mvc tyckte att jag skulle sätta epidural denna gång pga problem med en ljumske.


    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • fyrabarnsmor4

    Kan man be om att få bli igångsätt för man hade en tidigare snabb förlossning?
    Det visste jag inte.

    Med 1a barn: från första värk tills hon kom ut ca 6 timmar (38+5)
    2a barn: från första tills han kom ut var ca 40 min. (fick honom hemma, när ambulanskillar kom så var sonen ca 5 min gammal) (38+0)
    3e: från första värk tills hon kom: ca 8 timmar (36+0)
    4e: från första värk tills hon kom: ca 3 timmar (41+5)

    Väntar nu 5e barn: Vet förlossningen kan bli snabb men jag väntar ut för barnet vet själv när han/hon är redo.

  • Mammatill2prinsessor

    här är en till som kanske blir beviljad ingångsättning. jag har inte helt hundra bestämt mig än hur jag vill ha det.. men med mitt 2a barn tog det 14 min från det att jag kom in till förlossningen.. och då hade jag aldrig trott att det ens var på g.. ville mest in för en koll då kroppen kändes skum. 
    är livrädd för att det ska bli samma sak igen och har pratat med Bm om min oro.. ska tillbaka till henne nu i vecka 30 och då får jag en tid för samtal på sjukhuset så får vi se vad som bestäms.
    Är man bara "mogen" för en ingångsättning så går det väl oftast bra.. vad jag har hört. 
    Sen är det ju självklart både pos och neg som med allt annat. 

Svar på tråden Igångsatt pga snabb förlossning tidigare??