• Gege

    Tvilling gravid trots Mega Blödning, Orolig!!

    För 1 !/2 vecka sen fick jag en störtblödning, kom ut klumpar och hela baletten. Var helt övertygad om att jag fått ett missfall och var hur ledsen som helst hela förra helgen. På söndagen började jag må sjukt illa och på måndags morgon spydde jag som bara den. 

    Kände på mig att något inte var som det skulle. Åkte in till Gyn Akuten där dom konstaterade att jag fortfarande var gravid med ett levande foster. Detta var alltså på måndagen. På torsdagen hade jag en inbokad tid hos min vanliga gyn. Han gjorde ett nytt ultraljud och då konstaterades tvilling graviditet. Chock på chock :) 

    Anyway, mådde sjukt dåligt hela förra veckan. Igår släppte alla grav symptom och jag började blöda igen. Dock brunt blod. Imorse åkte jag till gyn akuten igen. Dom hittade fortfarande två levande foster i varsin hinnsäck med varsitt litet hjärta som slog.

    MEN jag kan inte skaka av mig att något ska hända. Jobbigt när alla symptom försvunnit :(.Har två missfall samt ett utomkved i bagaget. Finns det fler där ute med liknande berättelser. 

  • Svar på tråden Tvilling gravid trots Mega Blödning, Orolig!!
  • Mollymajs

    Jag hade en ofosterlig graviditet i våras som upptäcktes i v 12 pga blödning. Har två fullgågna graviditeter sen innan. Nu är vi gravida med två i v 10. Kring v 6 fick jag en enligt mig stor blödning som påminde om det vi var med om i våras gick hela helgen detta började på fredagen. Fick tid på tisdagen för VUL då hade blödningen avtagit. Gick dit i chock och var helt säker på att det var missfall gick därifrån i större chock då det visade sig vara två som levde. Jag mår dock sämre en jag någonsin gjort som gravid innan och då klagar jag i te i första taget och har inte haft fler blödningar. Vad blödningen kom ifrån vet de inte. Lycka till

  • Chili123

    Hade också en blödning i början på min graviditet, var helt säker på att det var ännu ett missfall (hade ett tidigare) och grät mig genom halva semestern. Började dock kräkas väldigt två dagar senare så testade med ett test 2 veckor senare och det var ännu pos. Så på ul visade det två foster, och jag är nu i vecka 20.
    Blödningar under grav är mycket vanligare med tvillingar!

  • Gege

    Skönt att höra att det är flera som haft blödningar. Dom sa att dom kunde se att det låg kvar blod så det kunde komma ut eller så tar kroppen hand om det. Det kommer lite i trosskyddet varje dag vilket är sjukt jobbigt. Jag tror att jag är i v8 men borde veta mera säkert om 2 veckor när jag ska till min Gyn igen.

    Jag mådde sjukt dåligt hela förra veckan men det har avtagit vilket gjorde mig nojig också. Dock är mina bröst så sjukt svullna. Sa till min kille imorse att det känns som dom blir större för varje dag, haha.

    Lycka till!!! 

  • Angla

    Är också, i vart fall vid senaste VUL gravid med tvillingar. Har haft tre stört blödningar precis som du beskriver TS. Då trodde jag missfall. Nu har jag bruna flytningar och oroar mig istället för MA. Jag har knappt haft några gravid symtom alls under hela denna tid. Det ÄR jätte jobbigt och inga ord i världen kan få en lugn. Jag förstår dig fullt ut TS. Framför alt om man har MF och MA med sig i bagaget sedan tidigare ... Idag har jag en tung dag då jag är nedstämd och sorgsen och tror det absolut värsta.


    Angla - mamma till slut
  • Gege

    Jag åkte in till akuten igår morse och sa som det var. Dom gjorde ett VUL på mig vilket lugnade mig för stunden. Tyvärr tror jag att man måste lära sig att handskas med sina rädslor. Det finns ju ingenting vi kan göra eller påverka. Jag tyckte att alla mina grav symptom bara försvann men idag är många av dom tillbaka. Det kommer och går.

    Vilken vecka är du i Angla och vet dom ifall det är enäggs eller tvåäggs? 

  • Angla

    Det är enäggs i en hinnsäck dvs jätte stor risk för missfall och allt annat Jag är i vecka 8+5 men vågar inte tro  på det alls Har gjort 13 IVF och haft 3 MF/MA innan.


    Angla - mamma till slut
  • hjert98

    När jag väntade tvillingar fick jag en jätte blödning i v.8. Det var 3-4 bindor fyllda med blod på timme, fast det var inga klumpar. Jag var helt säker på att det var missfall, men så var inte fallet det var två små foster. Jag fortsatte att blöda fram till v.16-18. De sista veckorna var det brunt blod. Jag fick vara sjukskriven 100% hela graviditeten för hotande förtidsbörd. Jag var ordinerad allt från att ta det lugnt och endast gå korta sträckor till sängliggande. Jag var inlagd en gång i v.28 och barnen kom i början av v.31. Allt gick bra trots en jobbig graviditet. . Nu har jag två glada och friska 4-åringar.

    Lycka till! 

  • Gege

    13 IVF?? Oj det var verkligen många. Vet dom varför det varit så svårt för er? Jag förstår verkligen din oro. Har du pratat med MVC om att få en kurator? Det har jag. Jag insåg rätt snabbt att jag måste snacka med någon för att lindra min oro och rädslor. Sen finns det ingen kurator i världen och inte heller någon här PÅ Familjeliv som kan ta bort ångesten eller rädslorna helt och hållet. 

    Dom har sagt att mina är tvåäggs. Enligt mina uträkningar (som givetvis säkert inte stämmer) så är du bara 5 dagar före mig :) 

  • Angla

    Jag har immunologiska problem som stöter bort graviditeter och foster sk naturel killer cells och andra antikroppar.


    Angla - mamma till slut
  • Gege

    Hej Hjert98.

    Var är förtidsbörd. Jag hoppas verkligen inte att mina blödningar är något allvarligt. Jag fick faktiskt klumpar när jag blödde, kanske var en trilling, haha.

    Låter som en jobbig graviditet men skönt att det gick bra i slutändan. Fick du enäggs? 

Svar på tråden Tvilling gravid trots Mega Blödning, Orolig!!