• Joss81

    Hjälp mig.. hur ska jag klara av sorgen..

    Hej. Igår när jag var på ultraljud så fick jag v eta att fostret varit dött i 2 veckor. Graviditeten hade avstannat i vecka 6. Imorn ska jag till Sös för att bli undersökt och få piller som påskyndar blödning. Jag känner mig så fruktansvärt ledsen. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Alla planer bara försvann, allt tog bara slut. Jag fyller 33 år i januari så jag känner mig stressad över min ålder. Jag har en liten dotter som fyller 4 år i januari. Vi har inte velat ha barn tätt utan vi har väntat till nu för att det kändes lagom. Men ku anklagar jag mig själv för att vi inte skaffade ett till barn tidigare. Varför väntade vi så länge? Tänk om det är för sent nu? Tänk om jag aldrig mer får barn? Tänk om det dröjer så det blir 8 års skillnad mellan barnen? Alla säger att man måste ha barn tätt för att syskonen ska ha nytta av varandra och kunna leka. Har vi gjort fel som väntade så länge? Jag är så hemskt ledsen och jag kan inte sluta gråta. Snälla hjälp mig..

  • Svar på tråden Hjälp mig.. hur ska jag klara av sorgen..
  • Moondance

    Tråkigt att det hänt. Men tänk positivt, du ska inte ge upp redan, det finns inget som säger att det inte blir bra nästa gång. Ni får ge det ett nytt försök.

    Kram!

  • Joss81
    Moondance skrev 2013-10-22 09:27:22 följande:
    Tråkigt att det hänt. Men tänk positivt, du ska inte ge upp redan, det finns inget som säger att det inte blir bra nästa gång. Ni får ge det ett nytt försök. Kram!

    Tack för dina stöttande ord!!
  • Anna74a

    Var med om samma vid 38 års ålder och blev gravid igen efter fyra månader så tänk att det kommer att gå.

  • Joss81

    Ja jag vet att jag måste försöka tänka positivt och hålla tummarna för nästa gång. Det är bara så svårt. Om jag väl blir gravid igen så kommer jag vara så himla nervös att det ska bli samma sak igen...

  • Joss81

    Ja jag vet att jag måste försöka tänka positivt och hålla tummarna för nästa gång. Det är bara så svårt. Om jag väl blir gravid igen så kommer jag vara så himla nervös att det ska bli samma sak igen...

  • MrsP79

    Beklagar ditt missfall. Har varit med om ett missfall själv (dock sent, i v. 22), så jag tror jag förstår lite av det du känner. För det är ju så med missfall, det är ju inte bara ett barn man förlorar, utan också den framtid man hade planerat med det barnet. Jag var också stressad över att bli gravid, då mina två andra barn är i skolåldern, och jag själv är 34. Det tog mig 10 månader att bli gravid igen. Har tyvärr inget tips på hur man lättare blir gravid. Nu i efterhand kan jag tänka att hur det än blev, så blev det precis så som det ska vara! Jag vet, lite av en klyscha. Hoppas att allt kommer att ordna sig för dig. Just nu är det nog jättejobbigt, men det blir bättre! Kram

  • Joss81
    MrsP79 skrev 2013-10-29 15:49:34 följande:
    Beklagar ditt missfall. Har varit med om ett missfall själv (dock sent, i v. 22), så jag tror jag förstår lite av det du känner. För det är ju så med missfall, det är ju inte bara ett barn man förlorar, utan också den framtid man hade planerat med det barnet. Jag var också stressad över att bli gravid, då mina två andra barn är i skolåldern, och jag själv är 34. Det tog mig 10 månader att bli gravid igen. Har tyvärr inget tips på hur man lättare blir gravid. Nu i efterhand kan jag tänka att hur det än blev, så blev det precis så som det ska vara! Jag vet, lite av en klyscha. Hoppas att allt kommer att ordna sig för dig. Just nu är det nog jättejobbigt, men det blir bättre! Kram

    Tack för ditt stöd och peppning. Jag ska verkligen försöka tänka positivt och hålla tummarna för att jag snart blir gravid igen.... Det är bara så svårt att tänka så. När det väl händer så är det så lätt att tänka tillbaks men så länge man går och väntar så känns det som en evighet och man vågar inte hoppas på någonting för att inte behöva bli besviken.. Hua vad jobbigt detta är...
  • Asjak

    Jag hade också ett tidigt missfall och blev som du ledsen, är nu gravid i vecka sex igen.

    Jag tröstade mig själv med att det var något fel på "bebisen" så hellre såpass tidigt i graviditeten än senare.

  • MrsP79

    Åh, vad jag önskar att jag kunde hjälpa dig! Det värsta var nog när folk sa; "slappna av så ska du se att det går"! Jo, jättelätt, när det är det enda man vill och tänker på. För min del var det ju nog tvärtom, när jag mådde som sämst, blev jag gravid. Så jag tror inte riktigt på det där "psykiska", att man måste slappna av och tänka positivt. Fast, å andra sidan skadar det väl inte. Berätta gärna hur det går! Kram

  • joemal

    Jag har precis haft mitt andra missfall. Ibland är sorgen oändlig, det finns tyvärr inget som lättar den heller tyvärr. Tiden gör inte sorgen mindre, men den blir lättare att bära (även om det kan låta lite ologiskt). Det är okej att sörja och det är okej att prata om, för det finns så många tankar som snurrar. Framför allt de som börjar med "tänk om vi..." och som det inte finns några svar på. Jag har väldigt många av just de frågorna själv och det finns inget jag kan göra.

    Något som inte hjälper mot sorgen, men som kan ge hopp, är att du är inte ensam och många blir gravida ganska fort igen efter ett missfall. Jag hoppas att du blir en av dem och att det går bra.

Svar på tråden Hjälp mig.. hur ska jag klara av sorgen..