• miia1989

    Gravid under 1-års vikariat

    Hej, undrar om det är någon som kan hjälpa mig att reda ut vad det är som gäller om man skulle bli gravid under ett 1 års vikariat?

    Jag drömmer verkligen om att bli gravid och min sambo är väl lite halvt med på detta. Iaf är vi överrens om att om vi skulle bli gravida så kommer vi behålla barnet. Jag har pcos och fick min diagnos i dec-12 och för mig finns inget alternativ än att behålla en ev graviditet. 

    Nu är det så att jag här i slutet av september börjar jobba på ett 1-års vikariat med vad som sagts möjlighet till förlänging men inget som står på mitt kontrakt. Bara undrar OM man skulle bli gravid under denna tiden vad händer? Rent ekonomiskt och arbetsmässigt? Vill ju inte gärna gå från mammaledigt ut till arbetslöshet. Har försökt hitta vad som gäller om arbetsgivaren måste förlänga tjänsten under mammaledigheten eller om tiden bara löper på och när kontraktet tar slut är man arbetslös?

    Lite nojig över detta så om någon är insatt och vet får nu jättegärna svara! Tack!!  

  • Svar på tråden Gravid under 1-års vikariat
  • Pysan1

    Om du skulle bli gravid relativt snart så måste du ju även senare meddela din chef om din situation. Om han inte vill förlänga ditt kontrakt så är det 1 års vikariat som gäller. & för att få mammapeng grundat på den lönen måste du ha jobbat i 8 månader. så antingen så får du jobba nu - vara mammaledig & sedan söka jobb innan mammaledigheten tar slut så att du förhoppningsvis får tag på något. Annars kan du vänta med att skaffa barn tills du vet hur det ligger till med din tjänst.

  • Gladskit

    Sen kan givetvis arbetsgivaren höra av sig till dig när viket tar slut och fråga om du är intresserad av en tillsvidare tjänst eller ett förlängt vikariat. För förr eller senare kommer du ju tillbaka efter ledigheten. Men frågan är hur vanligt det är? Så räkna bara på det du vet idag, det är vad du får utgå ifrån. Alltså 1 års vik.

  • StudentBoråshögskola

    Hej miia1989
    Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig. Jag är student på Borås högskola och ska skriva en kandidatuppsats om atypiska anställningsformer som förälder. 


     
    Min mejl är emmi_persson@hotmail.com eller om du vill skriva ett PM här, skulle vara jättetacksam om jag kan få ställa lite frågor till dig!
     
    Stort tack på förhand! Mvh Emmi
Svar på tråden Gravid under 1-års vikariat