• Anonym (gravid...)

    Är gravid och pappan är min fd kk.

    Det senaste har jag haft regelbundet sex med en lite äldre kille mitt fd kk. Hela veckan har jag känt mig konstig och min mens har inte kommit. Gjorde ett gravtest i morse och det visade att jag var gravid. Jag har gått på p-piller och tagit dom som jag ska. 

    Nu är jag helt chockad och vill verkligen inte göra abort :( har gråtit hela dagen idag.

    Borde jag berätta för han? Hur isåfall? Vi ses ju inte längre :/ 

  • Svar på tråden Är gravid och pappan är min fd kk.
  • Anonym (svårt)

    Berätta om du vill. Pappan och barnet har rätt att veta, men å andra sidan blir det kanske massa trassel med delad vårdnad, umgängesrätt mm. Hur bra kommer du överens med denna kille? Hur gärna vill du ha honom i resten av ditt liv? En variant är ju att inte säga något, dvs säga att du inte vet vem som är pappan. När barnet blir äldre kan du ju berätta om du vill, med risk att få väldigt arg och sårad pappa.
    Jag skulle säga att du får fundera på hur väl du kan samarbeta med denna person angående ert barn.

  • Anonym (gravid...)
    Anonym (svårt) skrev 2013-06-09 00:18:27 följande:
    Berätta om du vill. Pappan och barnet har rätt att veta, men å andra sidan blir det kanske massa trassel med delad vårdnad, umgängesrätt mm. Hur bra kommer du överens med denna kille? Hur gärna vill du ha honom i resten av ditt liv? En variant är ju att inte säga något, dvs säga att du inte vet vem som är pappan. När barnet blir äldre kan du ju berätta om du vill, med risk att få väldigt arg och sårad pappa.
    Jag skulle säga att du får fundera på hur väl du kan samarbeta med denna person angående ert barn.
    Tack för ditt svar! Vi kom jätte bra överens när vi var kk. Nu pratar vi inte längre. Jag vet inte riktigt, men  känns så dumt att inte säga något till han. 

     
  • submarine

    Så länge han inte är opassande som pappa till barnet så har du en skyldighet att berätta givetvis!! Varför tvekar du att berätta för honom? 

  • Andise
    Anonym (gravid...) skrev 2013-06-09 00:22:16 följande:
    Tack för ditt svar! Vi kom jätte bra överens när vi var kk. Nu pratar vi inte längre. Jag vet inte riktigt, men  känns så dumt att inte säga något till han.   

    Berätta för han att du tänker behålla det! Och fråga om han vill att du ska säga att du inte vet vem som är pappan. Då kan han inte bli överraskad i framtiden.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (gravid...) skrev 2013-06-09 00:22:16 följande:
    Tack för ditt svar! Vi kom jätte bra överens när vi var kk. Nu pratar vi inte längre. Jag vet inte riktigt, men  känns så dumt att inte säga något till han. 

     
    Ja, då tycker jag absolut att du skall berätta. Ni får tillsammans komma fram till hur involverad han skall vara.
  • Cecese

    Om du behåller barnet så ska du självklart berätta det åt honom och då så snart som möjligt.

  • Anonym (gravid...)

    Men jag vet inte hur jag ska säga det. Ska jag säga det i verkligheten eller ska jag skriva det? HUR SKA JAG GÖRA!? :(

  • ett par

    Killen här.
    Jag tycker att du berätta så fort du kan, barnet har rätt till båda föräldrarna, han har rätt att få veta att han skall bli pappa, trots allt så har ni ju tillsammans varit med om att göra barnet.
    Vem vet, pappan kanske kommer att förvåna dig med och ta sitt ansvar som förälder? Finns det hopp om att det kan bli ni två i framtiden, tillsammans med ert barn?

    Som sagt har barnet rätt till båda föräldrarna.

    Bestäm möte med honom och förklara allt som du känner och kanske inte känner.

  • Anonym (svårt)
    Anonym (gravid...) skrev 2013-06-09 13:03:10 följande:
    Men jag vet inte hur jag ska säga det. Ska jag säga det i verkligheten eller ska jag skriva det? HUR SKA JAG GÖRA!? :(
    Det bästa är väl att säga att ni måste träffas för att prata. Då får du se hans omedelbara reaktion och ni kan sedan gå åt var sitt håll ett tag och prata mer när det behövs. Om du ringer och säger att ni behöver träffas kan det hända att han förstår vad du vill prata om, då får han mental tid att förbereda sig.
  • Anonym (svårt)
    ett par skrev 2013-06-09 13:32:57 följande:
    Killen här.
    Jag tycker att du berätta så fort du kan, barnet har rätt till båda föräldrarna, han har rätt att få veta att han skall bli pappa, trots allt så har ni ju tillsammans varit med om att göra barnet.
    Vem vet, pappan kanske kommer att förvåna dig med och ta sitt ansvar som förälder? Finns det hopp om att det kan bli ni två i framtiden, tillsammans med ert barn?

    Som sagt har barnet rätt till båda föräldrarna.

    Bestäm möte med honom och förklara allt som du känner och kanske inte känner.
Svar på tråden Är gravid och pappan är min fd kk.