• Elijana

    Vad hade era barn för huvudomfång vid 7 månaders kontrollen?

    Hej!

    Är det onormalt att vår dotter har ett huvudomfång på 39,9 cm när hon är nu 6,5 månader gammal  väger  7460 gr och är 70.2 cm lång?
  • Svar på tråden Vad hade era barn för huvudomfång vid 7 månaders kontrollen?
  • cosinus

    Det låter litet för pojkar är 40 cm vid 6 månader under den nedersta av BVCs kurvor, för flickor är det preeeecis på nedersta kurvan som jag kan se det.

  • Elijana
    cosinus skrev 2013-04-25 21:14:57 följande:
    Det låter litet för pojkar är 40 cm vid 6 månader under den nedersta av BVCs kurvor, för flickor är det preeeecis på nedersta kurvan som jag kan se det.
    Hon utvecklas jättebra mentalt men tycker att hon är lite sen med den motoriska delen jämfört med storasystern men bebisar utvecklas olika. Hon har haft en hjärnskada då hon förlorade sockret i hjärnan när hon föddes, skadan är på ytan av hjärnan inte djupt i hjärnan, enligt en av läkarna så påstår han att det är inte så stor fara när skadan är på ytan av hjärnan men enligt andra så säger de att huvudet är liten kan bero just på att hon förlorade sockret i hjärnan vilket lett till denna hjärnskada.
  • cosinus

    Har de kollat så inte fontanellerna slutit sig för tidigt? Har för mig att det kan hända och att huvudet då inte kan växa som förväntat och att man då måste operera.

  • Hoppsansa

    Ts jag har också ett barn med ett litet huvudomfång. Hon hade mycket lågt blodsocker när vi tog det på andra levnadsdagen. Hur vet man om det har påverkat? Jag tycker ändå hon har utvecklats normalt. Vid 6 månader hade hon 41,5 och vid 7,5 månad hade hon 42. Hon hade dock litet redan vid föseln. Vill du berätta mer om sockret på din tös? Jag vet ju att det låga blodsockret kan orsaka hjärnskador men har inte hört om någon som det hänt.

  • Elijana
    Hoppsansa skrev 2013-04-25 21:46:01 följande:
    Ts jag har också ett barn med ett litet huvudomfång. Hon hade mycket lågt blodsocker när vi tog det på andra levnadsdagen. Hur vet man om det har påverkat? Jag tycker ändå hon har utvecklats normalt. Vid 6 månader hade hon 41,5 och vid 7,5 månad hade hon 42. Hon hade dock litet redan vid föseln. Vill du berätta mer om sockret på din tös? Jag vet ju att det låga blodsockret kan orsaka hjärnskador men har inte hört om någon som det hänt.
    Precis som det hände vår dotter, på tredje dagen åkte hon in på akuten och hade kanske 0,01 socker. Varför hade hon lågt blodsocker, det beror på hur mycket annars skulle de kollat upp det och sagt till dig att ditt barn har  en hjärnskada, det har de sagt till oss, jag har kommenterat föregående inlägg angående hjärnskadan alltså "Hon har haft en hjärnskada då hon förlorade sockret i hjärnan när hon föddes, skadan är på ytan av hjärnan inte djupt i hjärnan, enligt en av läkarna så påstår han att det är inte så stor fara när skadan är på ytan av hjärnan men enligt andra så säger de att huvudet är litet kan bero just på att hon förlorade sockret i hjärnan vilket lett till denna hjärnskada.
  • Elijana
    cosinus skrev 2013-04-25 21:27:49 följande:
    Har de kollat så inte fontanellerna slutit sig för tidigt? Har för mig att det kan hända och att huvudet då inte kan växa som förväntat och att man då måste operera.
    de ska kolla det snart men läkaren tror inte att det är det, eftersom hon har känt på huvudet och ingenting verkar konstigt, hoppas att fontanellerna har slutit sig för tidigt då skulle jag veta att allting går bra med utvecklingen
  • Elijana
    Hoppsansa skrev 2013-04-25 21:46:01 följande:
    Ts jag har också ett barn med ett litet huvudomfång. Hon hade mycket lågt blodsocker när vi tog det på andra levnadsdagen. Hur vet man om det har påverkat? Jag tycker ändå hon har utvecklats normalt. Vid 6 månader hade hon 41,5 och vid 7,5 månad hade hon 42. Hon hade dock litet redan vid föseln. Vill du berätta mer om sockret på din tös? Jag vet ju att det låga blodsockret kan orsaka hjärnskador men har inte hört om någon som det hänt.
    har de sagt något till dig att ditt barn har ett litet huvud ? var de oroliga? hoppas min dotter hinner få 42 cm vid 7,5 månad så behöver jag inte vara så orolig..kan huvudet växa i snabbare takt tror du?
  • keron

    Ja, det lät litet. Vet kvinnor som fött barn med 38 cm i huvudomf, men då har ju hela barnet varit stort iofs.

    Mina  fyra barn hade: vid 7 månaderskollen 45 cm, 8 månaderskollen 44,5 cm, vid 8 månaderskollen 42,8 cm och vid 8 månaderskollen 44,5 cm.

  • Elijana
    keron skrev 2013-04-26 15:54:24 följande:
    Ja, det lät litet. Vet kvinnor som fött barn med 38 cm i huvudomf, men då har ju hela barnet varit stort iofs.

    Mina  fyra barn hade: vid 7 månaderskollen 45 cm, 8 månaderskollen 44,5 cm, vid 8 månaderskollen 42,8 cm och vid 8 månaderskollen 44,5 cm.
    jag hoppas det ökar i takt lite snabbare  så det hinner bli 42,8 vid 8 månaders kontroll nu har hon ju 40 cm så inom en och en halv månad borde det väl komma upp till 42 i alla fall, vet hur många cm per månad ökar hvudet är det 1 cm?
  • keron
    Elijana skrev 2013-04-26 16:29:35 följande:
    jag hoppas det ökar i takt lite snabbare  så det hinner bli 42,8 vid 8 månaders kontroll nu har hon ju 40 cm så inom en och en halv månad borde det väl komma upp till 42 i alla fall, vet hur många cm per månad ökar hvudet är det 1 cm?
    Mina barns huvudomfång har också legat på den nedersta kurvan, men de har följt sina kurvor alltid och de är helt normalutvecklade.

    Tror det brukar vara ca 1 cm per månad, men mina barns huvuden har inte vuxit så fort och på vissa kontroller har det knappt hänt nåt alls trots att vi går till bvc varannan månad.
Svar på tråden Vad hade era barn för huvudomfång vid 7 månaders kontrollen?