• Anonym (vill förstå)

    Tonårig tjej med ADHD som "tar saker i hemmet" förstår inte tanken!

    Jag kan förstå tanken bakom att någon snor pengar för att handla eller cigaretter för att röka.

    Men....
    Vår tonårsdotter tar "oväsentliga" saker av oss andra i vårat hem eller ibland bara enbart förflyttar saker.
    Vi skulle aldrig någonsin få henne att erkänna att det är hon om vi inte tar henne på bar gärning.

    Hon "gömmer" även saker. Tex väldigt ofta sin smutstvätt. Även om hon går till tvättstugan med ett plagg så gömmer hon ändå resten tex under huvudkudden,soffan osv
    Där önskar vi också att vi förstod för oftast gömmer hon undan på ett betydligt "krångligare" sätt än va de vore att gå till tvättstugan.

    Egentligen hör det inte hit att hon är tonåring för såhär har hon alltid gjort.

    Någon med liknande erfarenhet?

    Hör det ens ihop med ADHD:N??

    Tacksam för svar           

             

  • Svar på tråden Tonårig tjej med ADHD som "tar saker i hemmet" förstår inte tanken!
  • Philippa

    Det hör inte ihop med ADHD..... vad det kan bero på vet jag inte.

  • Pleco

    Är verkligen inte insatt i adhd, men läste faktiskt precis att det inte är sällan som man även kan ha tvångssyndrom. Kanske är det något sådant som hon har?

  • Anonym (vill förstå)
    Pleco skrev 2013-04-16 13:47:57 följande:
    Är verkligen inte insatt i adhd, men läste faktiskt precis att det inte är sällan som man även kan ha tvångssyndrom. Kanske är det något sådant som hon har?

    Har också läst lite om lite alla möjliga saker som inte verkar vara helt bekräftat men ändå ganska vanligt ihop med ADHD.

    B.l.a det jag beskriver samt mytomani,kleptomani etc 

    Ja,tvångstanke kanske.De har aldrig slagit mej.  
  • Anonym (vill förstå)
    Philippa skrev 2013-04-16 13:45:34 följande:
    Det hör inte ihop med ADHD..... vad det kan bero på vet jag inte.

    Vad har du för erfarenheter?
  • caaroline

    Jag kan heller inte se någon koppling till just adhd'n.. Hur gammal är hon? Kan de va så att hon ha fått mens osv som hon kanske inte vill visa och därför gömmer kläderna, flytningar eller liknande? Jag vet inte. Jag själv kommer ihåg när jag var yngre, ville absolut inte att pappa skulle tvätta mina trosor när ja hade mens tex.. De bästa är nog att försöka prata med henne

  • caaroline

    Men ja läste nu att hon alltid hade gjort så, förlåt att ja missade detta.. Då måste de vara något annat men försök somsagt att prata med henne om de, fråga varför hon gör så?

  • Anonym (vill förstå)
    caaroline skrev 2013-04-16 14:12:20 följande:
    Jag kan heller inte se någon koppling till just adhd'n.. Hur gammal är hon? Kan de va så att hon ha fått mens osv som hon kanske inte vill visa och därför gömmer kläderna, flytningar eller liknande? Jag vet inte. Jag själv kommer ihåg när jag var yngre, ville absolut inte att pappa skulle tvätta mina trosor när ja hade mens tex.. De bästa är nog att försöka prata med henne

    Hon är 15 år men som jag skrev innan så har det alltid varit såhär.

    Mens och andra "problem med underlivet" osv är hon väldigt öppen med och kommer alltid och pratar om.

    För henne är det inget konstigt att ha trosor "framme" Hennes syskon påtalade för en tid sen att va trevlig du är som har trosor liggande med flytningar i. Men nää de var de inte utan de var en fläck från tvättmaskinen.

    Inget konstigt för henne att lägga använt bland det rena heller vilket känns väldigt ofräscht och man får "hålla koll" i garderoben eftersom hon inte verkar ta till sej när vi hjälper henne på olika sätt      
  • Anonym (vill förstå)
    caaroline skrev 2013-04-16 14:13:23 följande:
    Men ja läste nu att hon alltid hade gjort så, förlåt att ja missade detta.. Då måste de vara något annat men försök somsagt att prata med henne om de, fråga varför hon gör så?
    Lugnt

    99 gånger av 100 när vi frågar har hon antingen inget svar ELLER är det inte hon som gjort det?!

         
  • Vitamin
     äntligen gått med på att gå igenom Anonym (vill förstå) skrev 2013-04-16 13:42:10 följande:Jag kan förstå tanken bakom att någon snor pengar för att handla eller cigaretter för att röka.

    Men....
    Vår tonårsdotter tar "oväsentliga" saker av oss andra i vårat hem eller ibland bara enbart förflyttar saker.
    Vi skulle aldrig någonsin få henne att erkänna att det är hon om vi inte tar henne på bar gärning.

    Hon "gömmer" även saker. Tex väldigt ofta sin smutstvätt. Även om hon går till tvättstugan med ett plagg så gömmer hon ändå resten tex under huvudkudden,soffan osv
    Där önskar vi också att vi förstod för oftast gömmer hon undan på ett betydligt "krångligare" sätt än va de vore att gå till tvättstugan.

    Egentligen hör det inte hit att hon är tonåring för såhär har hon alltid gjort.

    Någon med liknande erfarenhet?

    Hör det ens ihop med ADHD:N??

    Tacksam för svar           

             
    Intressant.
    Min vuxna dotter utreds nu för ad(h)d.

    Hon har oxå alltid haft knepiga saker för sig. T ex gömde hon heller ett äppelskrutt under soffan eller ett använt mjölkglas bakom gardinen hellre än att bära det till sopkorgen/diskbänken. En gång hittade jag en halv skål nudlar i hennes garderob. Det luktade som sjutton och jag trodde att någon av katterna släpat in en död råtta som låg och stank.

    Hon gömde och glömde skolpapper och läxböcker, kläder, skor, telefoner osv.

    Hon stal också helt samvetslöst från oss andra i familjen.
    Smink, pengar, kläder osv. Hade ingen förståelse för att man faktiskt kunde fråga om man fick låna, eller åtminstone om man använde andras saker kunde lägga tillbaka dem.
    Hon tog min dyrbara märkeskamera flera gånger utan lov. En dag var den helt försvunnen. Trots att hon fick en egen kamera.
    En dyr önskad vinterjacka hon fick en fredag, hade den på sig på lördagen, sen såg jag den aldrig mer. Hur tappar man bort en jacka mitt i vintern?

    Jag tror faktiskt att det finns ett samband med ovanstående och adhd.
    Dels att man har svårt med spärrar, man klarar inte att behärska impulser.
    Att man vet att man ska göra något så enkelt som att bära undan sin disk blir så övermäktigt att man bara lägger en kudde över.
    Och att adhdpersoner tappar bort saker är ju en del av problematiken, likväl som att man inte klarar kan låta andras tillhörigheter vara eller har svårt att klara mer än en instruktion åt gången.
    Att gömma saker tror jag blir ett sätt att komma ifrån något slags känska av tvång att göra saker "rätt" eller enligt andras "krav" på hur det ska vara och som man känner att man inte klarar av.

    Fast jag har inget belägg för ovanstående.
    Kanske bara är en desperat önskan att förstå min dotters beteende under uppväxten.
    Hon har nu så jobbigt med sig själv att hon äntligen har gått med på utredning och önskar att få klarhet i varför hon inte fungerar i livet.
    Hon är mycket intelligent och har kolossalt lätt att lära, har därför klarat skolan med okej betyg. Gissa om hon genom hela livet fått höra av alla att hon måste skärpa sig, sluta vara så lat, ta bättre ansvar osv.
Svar på tråden Tonårig tjej med ADHD som "tar saker i hemmet" förstår inte tanken!