• KristenTjej84

    Hur kan man skaffa bostad som arbetslös?

    Jag läser ibland om olika familjer, där föräldrarna inte jobbar då de är arbetslösa, både bland svenskar och invandrare. Ändå så bor de i lägenheter utan större problem.
    Min fråga är: hur har de lyckats få tag i en lägenhet utan att ha fast anställning?
    Hur kan man som arbetslös över huvud taget ha en egen lägenhet?
     

  • Svar på tråden Hur kan man skaffa bostad som arbetslös?
  • Whitetrash86

    för att man har a-kassa? föräldrapenning? socialbidrag?

    Man behöver inte vara utan pengar bara för att man inte har jobb. Sen om man har barn så hjälper sociala till mycket eftersom barnen inte ska behöva bli hemlösa.

  • Skit i det du

    Man är jävligt trevlig och bra på att snacka. Och ger sig på hyresvärdens svaga punkter.


    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • plastkotte

    Man kan ha en borgensman som skrivit på kontraktet, tex en förälder som går i god för personen.

  • KristenTjej84
    plastkotte skrev 2012-09-22 00:23:03 följande:
    Man kan ha en borgensman som skrivit på kontraktet, tex en förälder som går i god för personen.
    Det får man ju inte göra längre.
     
  • Fridzl

    Min sambos mamma gick i borgen för oss då vi skaffade lägenheten. Dock så jobbade jag då och så pluggade min sambo, förutsättningarna såg bättre ut då. Nu kommer vi leva på socialbidrag till årsskiftet om ingen av oss fixat jobb tills dess. Skoj, jätteskoj!

  • Regnig måndag

    För att det är olika beroende på hyresvärd så enkelt är det.


    Whitetrash86 skrev 2012-09-22 00:19:56 följande:
    för att man har a-kassa? föräldrapenning? socialbidrag?

    Man behöver inte vara utan pengar bara för att man inte har jobb. Sen om man har barn så hjälper sociala till mycket eftersom barnen inte ska behöva bli hemlösa.
    Inte i min hemkommun. Det enda de hjälper till är med hyreshotell när barnfamiljen väl står på gatan.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Fridzl
    KristenTjej84 skrev 2012-09-22 00:24:04 följande:
    Det får man ju inte göra längre.
     

    Konstigt att det gick för oss då?
  • KristenTjej84
    Fridzl skrev 2012-09-22 00:24:54 följande:

    Konstigt att det gick för oss då?
    Gick inte för mig då jag var yngre, bara för ett par år sedan. Men nu har jag ju inte barn så kanske det är anledningen.
     
  • plastkotte

    Din borgensman kanske inte blev godkänd, eller om det var privat hyresvärd så finns det dem som inte godkänner borgen. Om man har barn eller ej har inte med saken att göra, såvida man inte försöker hyra bostad av en privat hyresvärd som egentligen inte godkänner att man har borgen men säger ja till det ändå för att man har barn men ingenstans att bo..

  • Ruggugglan
    KristenTjej84 skrev 2012-09-22 00:26:28 följande:
    Gick inte för mig då jag var yngre, bara för ett par år sedan. Men nu har jag ju inte barn så kanske det är anledningen.
     
    Nej, det är inte anledningen. Det är olika regler beroende på vilken hyresägare det är. Jag vet flera som hyr med hjälp av borgenär. Vissa har barn, vissa har inte barn.
  • solstråle1223

    Socialtjänsten hjälper enbart till med hyran om man inte har någon inkomst eller andra tillgångar. Socialtjänsten har lägenheter/ rum i lägenheter till våldsutsatta kvinnor och barn.

  • Dr Mupp

    De flesta har ju haft jobb och skaffat sin bostad då och är man godkänd hos hyresvärden redan så brukar det inte vara nått problem att byta upp sig med tiden.

    Som med oss tex. Jag flyttade till hyresvärdens bostäder när jag studerade, bodde då i en etta. När vi behövde flytta till större så hade maken jobb (jag arbestlös) och då blev han godkänd av hyresvärden, jag var ju godkänd sen innan så min etta byttes mot en tvåa som vi båda stod på. När vi flyttade till trea var jag föräldraledig och maken jobbade, när vi flyttade till fyra så jobbade båda. Idag jobbar maken deltid och jag har studieuppehåll eftersom vi inte kan leva på en deltidslön så fyller vi upp med socialbidrag.  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Emmaoez

    Vi fick en bra lägenhet som står på mig. Jag hade inget jobb då och 4300kr i fp. Dock en borgensman och det var inga problem.

  • MickeN1973

    Det viktigaste är att man har förmåga att betala hyran (inga anmärkningar)
    och en inkomst som passar till hyran.

    Skulle hyresvärdarna bara hyrt ut till folk med fast anstälning då skulle marknaden avstanna.

    Sen kan vissa värdar välja att bara hyra ut till de med fast jobb.

    Men ofta finns det andra hyresvärdar

  • callmepreggoornot
    Stockholm1992 skrev 2024-04-01 21:38:34 följande:

    Man kan ha stått i bostadskö under många år. 



    Tja eller så är lösningen på allt att dra upp gamla trådar.
Svar på tråden Hur kan man skaffa bostad som arbetslös?