• emma ns

    Hjälp med erfarenheter om autism!

    Hej! Jag hade varit tacksam om ni vill hjälpa mig med era erfarenhet med barn som har autism hur de var i åldern10 månader. Jag har själv en dotter som blivit 10 månader. Hon har inte jollrat speciellt mycket som bebis, varit ganska tyst. Det är väl det som fått mig att misstänka autsim från fösta början. Sen är hon inte den bästa på att ge lång och intensiv ögonkontakt heller. Visst tittar hon på oss och på långt håll är hon rätt duktig med ögonkontakten. Men håller man henne nära är det munnen hon fukoserar på.  
    Ni som har barn med autism kunde de göra följande saker när de var 10 månader.
    Hon reser sig och går utmed möbler och sin lära gå vagn.
    Förstår var pappa, storebror, lampan, klockan, blomman, hästen, bollen, vagnen dockan och en hel del annat är.
    Kan ta enstaka intruktioner. Kan du gå och ta bollen. Kryper då bort till den och tar upp den och visar den för oss. Föstår: kan du ge/visa vad du har i handen för pappa. Då sträcker hon fram handen med saken och tittar på pappa. Frågar man om mn får smaka på nappen stoppar hon nappen mot ens mun.
    Säger man kan du dansa gungar hon upp och ner med benen. 
    Ger pussar när man frågar om man kan få en. Oftast i alla fall.
    Vinka har hon precis börjat med. Gör det när man säger till henne att göra det. Klappa händerna gör hon med sedan 6 månader.
    Peka började hon med när hon blev 9 månader. Hon pekar på mycket, fingret går i ett. Däremot stämmer hon inte av med blicken alltid. Ibland gör hon det med absolut inte alltid. Om hon pekar på något hon vill ha gör hon ett litet gnälljud samtidigt.
    Hon har sen hon var 9 månader börjat säga, dada, nana, jaja, baba. Men hur komminikativt det är kan jag inte svara på. Hon kryper runt och går runt möbler och babblar samtidigt. Det är inte det att man har en dialog med henne precis. Pratar också mycket när hon har en sak i munnen.
    Hon brukar visa (utan att vi frågar henne)vad hon har i handen. Sträcker då fram saken och tittar på en.
    Leker med sina leksaker då och då. (Just nu är det mycket mina prydnadssaker och fjärrkontroller som är intressanta). Om hon leker med dem på rätt sätt vet jag inte riktigt. Hon biter och skakar på skallror mm. Bilen hon har kan hon köra fram och tillbaka med men kan även ta upp den och titta på den och tex snurra på hjulen.Kan visst vrida och titta rätt ingående på skaer men det är inte att hon gör det länge eller fastnar i det. Men visst kan hon studera en sak rätt ingående. Går mycket med sin lära gå vagn just nu. Ler oftast då om hon går mot en. Vi har en liten studsmatta inne som hon ofta kryper till och ställer sig vid och gungar upp och mer med kroppen och vänder sig mot en. Precis som om hon visar att hon vill hoppa.
    Sen har hon rätt långt till ett leende. Det är inte det att hon ler till en varje gång man ler till henne men hon gör det då och då.
    Sätter man på tex babblarna på mobiltelefonen blir hon jätteglad och oftast tittar hon upp på en och ler.
    Tycker oftast om att leka tittut men inte alltid. Om jag håller mina händer för ansiktet eller lägger en filt över mig tar hon bort min hnder/filten.
    Hon är absolut inte den mest sociala mot andra människor. Tittat på dem och visar kanske vad hon har i handen men annars tycker jag inte hon tar kontakt precis.
    Ska man vara jätteorolig? Jag är det. Det känns som om allt inte stämmer. Ögonkontakten är inte den bästa. Kan det ändra sig tro eller borde den vara perfekt redan nu? Snälla hjälp mig med era erfarenheter.                

  • Svar på tråden Hjälp med erfarenheter om autism!
  • emma ns

    Glömde tillägga att hon brukar oftast titta dit man tittar eller pekar. Tittar alltid på det man pekar på om man läser bok för henne. Kan även själv peka i boken om man frågar var klockan är tex.

  • Rosenöga

    Vad är det som du tycker avviker från det normala?

    Menar du att hon fokuserar på munnen när du pratar med henne? Det är väl normalt att de tittar på munnen när de själva försöker forma ljud.

    Nu har inte jag erfarenhet av autistiska barn i den åldern men det låter som ditt barn är tidig och helt normal. Om du känner som att något är fel, vad är det som känns så?

  • IsDimma

    Jag har läst en del om autism hos små barn i år, inte riktigt så här små men ändå runt 1-3 år sådär, och jag ser inget som skulle vara tecken på just autism. Men vad vet jag. Jag fokuserade väl iofs också på dom delarna jag för tillfället tyckte vara det som var intressant för oss...


    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • emma ns

    Finns det någon med erfarenhet och kommer i håg hur ens barn var i 10 månaders åldern hade jag varit tacksam för hjälp. Rosenöga, du undrar vad det är jag tycker är onormalt. Det är kanske svårt att sätta fingret på det exakt men bla är det sättet hon använder sin ögonkontakt. Jag tycker den skiljer sig från andra barn. Inte så intensiv eller så långvarig.

  • Thedrjohn

    Hej Ts. Jag har erfarenhet från min son som nu är 10. Tyvärr är det alldeles för tidigt för att ens ge en indikation om det kan finnas NPF före cirka 2 år.

  • Kärlek84

    Jag har en son som är 6 år som har autism.

    Han hade från allra första början svårt med ögonkontakt. Undvek helst att titta någon i ögonen.

    Han var sen med talet, men det kom iaf.

    Han var tidig med att gå och med grovmotoriken men inte duktig alls med finmotoriken.

    Jag vet inte vad du riktigt vill veta? Har du några mer exakta frågor kanske jag kan försöka svara?        

  • Paisley
    Thedrjohn skrev 2012-08-12 22:44:59 följande:
    Hej Ts. Jag har erfarenhet från min son som nu är 10. Tyvärr är det alldeles för tidigt för att ens ge en indikation om det kan finnas NPF före cirka 2 år.

    Det stämmer tyvärr inte, och mycket har förändrats på bara några år. Nuförtiden diagnoseras 18 månaders eller tom yngre vid tydliga symptom. Man kan se tecken på mycket små bebisar. Stelhet, dålig ögonkontakt, brist på joller och ett snabbt ökande huvudomfång är några av symptomen.

    Min son vid 10 månaders ålder svarade inte på sitt namn, pekade inte, reagerade inte på höga ljud (hörseltest normalt), jollrade inget förutom oohh och aah, satt bara och gungade fram och tillbaka mest hela tiden. Nu är han 18 månader och vi ska på utredning så snart som möjligt. Symptomen är tydliga och har varit det sedan hans tillbakagång vid 10-12 månader. Innan dess fanns det diffusa tecken.

    Och äldsta dotterns ADHD märktes redan vid några månaders ålder, hon hade extrem hyperaktivitet, var totalt gränslös som bebis, ingen främlingsrädsla osv. NPF kan visst märkas tidigt.    
    Detaljerna är helheten
  • emma ns

    Kärlek84, ja min dotter är också tidig med grovmotoriken. Hon har ännu inte fått pincettgreppet och det oroar mig. De kollar det vid 10 mån på bvc och hon har det inte. Kan det vara ett tecken? Hur var din son för övrigt? Förstod han mycket och gjorde saker på tilltal? Tex vinka, dansa mm. Gjorde han de saker som jag har försökt att förklara att min dotter gör? Jag tycker också som jag skrev att hon är lite dålig med ögonkontakten. Man är bara så orolig.

  • emma ns

    Finns det fler som snälla skulle vilja kommentera hur era barn var vid 10 månaders ålder och sen visat sig vara autistisk. Har de varit lika min beskrivning. Är väldigt orolig för min lilla tjej.

Svar på tråden Hjälp med erfarenheter om autism!