Avskaffa sexköpslagen?
Jag är för en fri och liberal stat som lägger all vikt vid den enskilde individens fri- och rättigheter. Det finns en rad olika lagar som aktivt motarbetar detta, och en av dem är sexköpslagen som vi skall diskutera i denna tråden.
Jag anser att alla människor har rätt att själva bestämma hur de vill utforma sina liv, sålänge de inte skadar andra människor. Således är jag givetvis negativt inställd till sexköpslagen, i och med att den inskränkar på denna friheten.
Om en vuxen individ är villig att tillhandahålla en tjänst, en tjänst som det uppenbarligen finns en efterfrågan på, till en annan vuxen individ som är beredd att betala för denna tjänst, är det enligt mig barockt att staten anser sig ha rätten att lägga sig i denna överenskommelse enbart grundat på moralpanik kring just tjänstens karaktär.
Att det är hysteriska radikalfeminister som är de främsta förespråkarna för lagen, är föga förvånande. Ett genomgående försök till motargument är "Skulle du vilja att din dotter sålde sex?", utan en tanke på att frågan i sig ytterligare stigmatiserar kvinnors prostitution. En sons eventuella horeri ägnas det inte en tanke åt, detta trots att mycket pekar på att bland unga är det fler män än kvinnor som ägnar sig åt prostitution. Allt detta grundar sig ju i patriarkala idéer om att kvinnors "lösaktighet" skall ses som något skamligt, medan mäns tvärtom är något att beundra.
Att det förekommer trafficking är ett högst otrevligt faktum, och det bör inte råda något tvivel om att sexköp där säljaren står under slaveri givetvis skall vara kriminaliserat - om köparen på sannolika skäl insett, eller bör ha insett, säljarens situation.
Men att kriminalisera sexhandel mellan två samtyckande vuxna individer, förvärrar bara situationen. Förespråkarna för sexköpslagen jämställer på ett olyckligt sätt sådan sexhandel med tvång, slaveri och sexuellt utnyttjande av barn. Sammanblandningen av begreppen döljer det vidriga i tvångshanteringen. Om politiker beskriver det som samma sak, utan tvivel för att framhäva sin avsky inför all sexhandel, påtvingad som frivillig, framstår möjligen den frivilliga som sämre än innan, men den påtvingade riskerar att framstå som mindre farlig.
Vidare så bidrar en kriminalisering av sexköp enbart till en illegal marknad, där den prostituerade lever under dåliga och farliga förhållanden. Efterfrågan minskar knappast, vilket det är tänkt, utan den exporteras dels utomlands och dels drivs den ner under jorden här hemma. För köparen blir det svårare att avgöra om handeln föreligger under tvång eller ej, samt benägenheten att larma om så är fallet minskar markant eftersom man även kan göra sig skyldig till "försök till sexköp", vilket även det är kriminaliserat.
Nej, slopa sexköpslagen och låt samtyckande vuxna individer göra vilka affärsuppgörelser de själva vill sålänge ingen annan skadas, och satsa istället fulla resurser på att spåra upp och straffa förövarna inom sextraffickingen.
Vad tycker ni?