• elonpelon

    Ett lättskött djur till blivande 7-åring !

    Hej !
    Systersonen fyller 7 år och jag funderar som bäst på vad man kan ge honom. Jag funderar på om man skulle ge honom något som ryms i ett akvarium. Och som han får känna att han kan sköta om och pyssla lite med. Om jag tänker på hans föräldrar och han själv, så är jag tveksam till fiskar, om det inte är ett väldigt litet aklvarium som kräver lite skötsel. Jag undrar finns det något annat man kan ha ? En eremitkräfta ? (Finns de längre förresten ? )
    Det bör vara ett djur av något slag, som inte kräver så överdrivet mycket skötsel. Det får INTE vara orm, spindel eller något sådant djur. Vill ge honom något annat än Lego för en gångs skull ! Alal tips är av värde ! /Elonpelon  

  • Svar på tråden Ett lättskött djur till blivande 7-åring !
  • Callan

    Oj oj, ge inget djur till någon annans barn!
    I så fall måste det verkligen vara godkänt av båda föräldrarna...

    Kan du inte ge en dag med biobesök och annat med dig?
    Det fick min 7-åring av min syster, en stortjejsdag där de åt å restaurang och gick på bio. Hon var supernöjd sen
     

    Eller någon konsert/upplevelse typ monstertrucks eller superhjältar eller nåt? 

  • Cadett

    En 7-åring kan inte förväntas ta eget ansvar för ett djur. Du måste vara säker på att föräldrarna är beredda på att sköta djuret.

  • Nape

    Guldhamster- enkla och rara djur som "sköter sig själv" förutom att buren ska hållas ren och de ska ha mat och vatten. Men dubbelkolla med syrran om de verkligen vill ha husdjur.

    Annars kanske dessa vore något. Väldigt spännande verkar det vara. www.coolstuff.se/Triops

  • Cadett
    Nape skrev 2012-05-07 21:36:55 följande:
    Guldhamster- enkla och rara djur som "sköter sig själv" förutom att buren ska hållas ren och de ska ha mat och vatten. Men dubbelkolla med syrran om de verkligen vill ha husdjur.

    Annars kanske dessa vore något. Väldigt spännande verkar det vara. www.coolstuff.se/Triops
    Det är mycket pyssel med att sköta en guldhamster. Buren ska städas ordentligt, den ska ha rent vatten och mat och den behöver faktiskt stimulans för att inte bli totalt uttråkad. Uttråkade guldhamstrar känns igen på att de springer helt maniskt i sitt hjul eller klättrar på väggarna. Föräldarhjälp behövs helt klart. Många bortglömda guldhamstrar lever eländiga liv och svälter i värsta fall ihjäl för att barnet glömt mata den.
  • Whoeix

    Ge inte djur till ett så litet barn. Djur är inga jävla leksaker att ge bort! Helvete så trött jag blir på folk som dig...

  • Flo
    Whoeix skrev 2012-05-08 00:00:54 följande:
    Ge inte djur till ett så litet barn. Djur är inga jävla leksaker att ge bort! Helvete så trött jag blir på folk som dig...
  • Ellan92
    Whoeix skrev 2012-05-08 00:00:54 följande:
    Ge inte djur till ett så litet barn. Djur är inga jävla leksaker att ge bort! Helvete så trött jag blir på folk som dig...
  • elonpelon

    Givetvis menade jag inte som leksak , utan ett djur att ta ansvar för och lära sig ta hand om och sköta, men det finns alltid folk som missförstår !!  Nu har han inget djur, så var glada för det då !

  • obZen
    elonpelon skrev 2012-05-08 17:02:57 följande:
    Okej,alla har nästan sagt nej till djur, så det blir inget djur
    Jättebra beslut!

    Personligen anser jag att djur inte ska vara i fångenskap, oavsett om det är en fisk, vandrande pinne eller kanin. Skulle det nu vara så att man tycker att det är ok så ska man aldrig ge bort ett djur i present. Att skaffa ett djur är ett stort åtagande, ett liv som man ska ta hand om. Är det dessutom ett barn som får djuret i present så ger man intrycket av att djur är saker och inte just levande varelser som ska visas respekt. En annan tanke i det hela är att barn lever mycket för nyhetens behag. Djuret må vara kul i början men efter ett tag blir det oftast bara en sak i mängden som barnet har tappat intresset för.
    The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • Ellan92
    elonpelon skrev 2012-08-02 22:01:10 följande:
    Givetvis menade jag inte som leksak , utan ett djur att ta ansvar för och lära sig ta hand om och sköta, men det finns alltid folk som missförstår !!  Nu har han inget djur, så var glada för det då !
    sen när han tröttnar då ? som småbarn ofta gör ?
  • Ellan92
    elonpelon skrev 2012-08-02 22:30:15 följande:

    Han tröttnar inte, för han har inget djur !!


    om han får ett ... jag hade jättemånga smådjur nnär jag var liten , möss, marsvin , fiskar, ja det var kul i några veckor .

    idag har jag ett eget minizoo , men man vet mer om sitt ansvar när man är vuxen , o flera av mina råttor har jag köpt av familjer där barnen tröttnat 
Svar på tråden Ett lättskött djur till blivande 7-åring !