• Mina8401

    Min 1,5 åring vägrar sova.

    Min son har ända sen han föddes varit strulig med sömnen, periodvis har det gått ganska bra men strulet kommer alltid tillbaka! Nu har han sedan några veckor tillbaka börjat gorma rejält igen. Han är ganska lätt att söva men han vaknar eller gråter i sömnen efter ca 1-2 timmar. ALLTID. Och då är det väldigt svårt att söva om honom. Ett exempel på hur en natt kan se ut.. han somnar vid 20.30 tiden sen runt 22 tiden gnäller/gråter han i sömnen och vi går in och lugnar och tröstar. Han sover då vidare till ca 02.30 då vaknar han och är vaken och OMÖJLIG att söva om och är då vaken till ca 06.00-07.00. När han väl somnat om sover han till ca 09.00. På dagen sover han ca 1 timme vid 13 tiden så han sover ju inte mycker då heller. Han har alltid sovit oroligt och gråter varje natt i sömnen. Han sover i sin säng men den står bara några decimeter från våran säng. Har även haft honom i våran säng men det är lika struligt då också. Vet inte vad vi ska göra för att få en fungerande sömn!! Han börjar dagis om en vecka och jag börjar jobba om 3 veckor.. men jag vet inte hur jag ska orka jobba när nätterna ser ut såhär! Är det någon som varit med om samma sak och hur fick ni en fungerande sömn. Jag börjar vara desperat!


  • Svar på tråden Min 1,5 åring vägrar sova.
  • Pyttismamman

    Är han pigg när han vaknar eller är han trött men kan inte somna? Hungrig?
    Kanske kan det funka att väcka honom innan han vaknar av  sig själv och då få honom att somna om hos er eller så? Då kan han vakna i annan del av sömncykeln om det kan hjälpa.
    Jag har ingen aning om det funkar men  kanske värt att testa?

  • EddeochCarro

    Vi har det så vissa nätter, så skulle också gärna få några tips på vad vi ska göra åt det, om vi kan göra något åt det vill säga..

    Men mitt tips till dig TS är att få ert barn att sova mer på dagen..
    Vi ser ett litet mönster i att om W sover en gång på dagen så blir natten sämre..men får han sova två ggr så brukar nätterna bli lite bättre..
    Det sägs ju att om de sover "för lite" på dagen så speglar det sig på natten..

  • Mina8401

    Tack för era tips!
    Tyvärr har vi redan provat det mesta utan framgång Rynkar på näsan

    Vi ska börja inskolningen på dagis nu på måndag och jag är så hmla orolig för att detta ska fortsätta, eller bli ännu värre.

    Han går inte att få att sova mer på dagen än det han sover nu. Och på nätterna så vaknar han medans vi sover så han väcker ju oss så det blir svårt att väcka honom först =)

    Jag har hört nånting om att nån omega sort ska hjälpa barn som sover dåligt till att sova bättre. Är det nånting någon har erfarenhet av, eller hört talas om något sånt?


  • Lisamalin

    Äter han på natten? Trist att börja ge mat igen om han har slutat, men han kanske är hungrig? Hur äter han på dagen? Har det varit andra magproblem? Vad säger bvc? Tycker du ska begära kontakt med läkare. Om han har så långa perioder av vakenhet så känns det ju spontant som han får för lite sömn. Jag förstår din panik, har också en tjej som sovit uselt, dock inte haft så långa vakenpass..

  • gink

    Jag tänker så här att han kanske kommer sova bättre när han börjar på förskolan? Min dotter sov mycket bättre på nätterna då och hon sov middag på förskolan. Det blir ju en helt annan stimulans för barnen med massa kompisar och lek osv... Hoppas det kommer hjälpa er också!!

  • skogsvitter

    Omega har hjälpt många med sömnen som haft precis samma problem som du verkar ha. Just det här att de är vakna och vägrar sova. De tycks helt enkelt inte vara trötta, och det är självklart inte bra. De behöver ju sova! Det finns olika märken, bland annat eskimokids och eye q, finns på apoteken och i hälsokostbutiker. Jag tycker absolut att ni ska testa detta tillskott omgående, det låter som att det kan vara något som passar just er!

  • skogsvitter
    gink skrev 2012-01-28 22:29:20 följande:
    Jag tänker så här att han kanske kommer sova bättre när han börjar på förskolan? Min dotter sov mycket bättre på nätterna då och hon sov middag på förskolan. Det blir ju en helt annan stimulans för barnen med massa kompisar och lek osv... Hoppas det kommer hjälpa er också!!
    Å andra sidan är det betydligt vanligare att de tvärtom blir överstimulerade av all stimulans och sover ännu oroligare när de börjar på förskolan. Det är väl mer regel än undantag att sömnen blir märkbart påverkad i samband med inskolning. Så jag håller inte alls med i detta faktiskt. En liten 1½ åring behöver ju inte all denna stimulans och min egen uppfattning är att det tom blir för mycket för många.
  • missnea

    Har inte läst svaren du har fått, men min dotter är snart 1år och hon har alltid strulat med sömnen.. Har och är precis som din.. När hon vaknar på natten så är hon glad men vägrar sova.. Provat allt.. Men nu ställde vi hennes säng bredvid våran och tog bort ena sidan o det har blivit sååååå mycket bättre! Samsover vi så stör vi varandra o är hon i sin säng med sidorna uppe så sover hon inte.. Men nu när vi tagit bort ena sidan så sover hon mycket bättre.. Tror inte hon gillar att va "instängd" så detta blev jätte bra.. Är ju som vi sover ihop men vi stör inte varann.. Gud va flummigt inlägget blev nu men hoppas du förstår;) och ju mer o bättre hon sover på dagen ju bättre sover hon på natten.. Lycka till! Skriv gärna o berätta hur det går.. O prova mitt råd även om du inte tror på det. Kan ju inte bli sämre tänkte jag när jag provade:)

  • ami

    När våra barn krånglat med sömnen (en längre tid, inte bara nån några nätter i rad för att vara övertydlig) har vi väckt den lilla när vi bestämt att dagen börjar, dvs vid 7. Oavsett hur natten varit. Är problemet att den lilla vaknar ybertidigt, ja då väcker vi innan dess. När det gått ett par nätter kan man förlänga natten med en kvart åt gången. Vi har flera barn och har gjort såhär med alla, nån eller flera ggr. Verkar som barnet efter några dagar "vet" att det blir väckt, och att det därmed sover bättre. På dagarna, just under denna tid, väcker vi också barnet efter en viss tid för att inte nattsömnen ska sovas ikapp under dagen. Mycket utevistelse särskilt eftermiddagen/kväll. Målet är att barnet ska vara fysiskt trött även om man har lugna timmar med bad och sagoläsning innan läggdags. Stäng av ev element i sovrummet. Man sover bättre i svala rum. Tunna ullpyjamasar är kanon om man sover svalt. Ungar tenderar ju att sparka av sig hur kallt det än är.

  • Mina8401
    Lisamalin skrev 2012-01-28 22:26:09 följande:
    Äter han på natten? Trist att börja ge mat igen om han har slutat, men han kanske är hungrig? Hur äter han på dagen? Har det varit andra magproblem? Vad säger bvc? Tycker du ska begära kontakt med läkare. Om han har så långa perioder av vakenhet så känns det ju spontant som han får för lite sömn. Jag förstår din panik, har också en tjej som sovit uselt, dock inte haft så långa vakenpass..

    Nej han äter inte längre på natten.. tror inte att han är hungrig heller eftersom att hanpratar rätt bra och säger till om han vill ha välling. tex. På dagen äter han bra, han är matglad och äter nästa allt. bvc har bara sagt att det är normalt att barn är sådär i perioder. Vi ska prova med eye q som jag har blivit tipsad om. Hjälper inte det kommar jag stå utanför läkaren tills dom hjälper oss.
  • Lisamalin

    Hoppas det löser sig det ändrar sig snart. Det är ju så fruktansvärt att inte få sova!

  • Trollmamma till 4

    Om ni vet att han alltid börjar strula efter ca 2 timmar efter han har somnat så putta på han lite försiktigt bara så han rör på sig lite (när barn kommer in i djupsömnen så kan vissa reagera med snyftningar, gråter, gallskrik etc utan att dem är vakna det kallas nattskräck) och den ter sig olika så kan man bryta mönstret förhoppningsvis..

    Va gör han när han vaknar vid 2.30? Är han vaken då eller gråter han? Om han gråter i sömnen så ställ klockan på ca kl 2 och putta lite försiktigt då med!

    Somnar han i egen säng från början? 


    Mamma till 4
  • tankar2009

    Vår son började sova hela nätter när han började sova i eget rum!

  • Bradbury

    Eget rum? Vår son började sova myyyycket bättre när han flyttade in i sitt eget rum. Han stördes helt enkelt av oss.

  • Bradbury

    Han sov också mkt bättre efter att han lärt sig somna själv på kvällen men det verkar er pojk redan göra?

  • inafina33

    Hallå

    Fy tusan.. Just så hade vi det också tiden då vår dotter blev 18 månader. Hon vaknade och var vaken ibland i 4- 5 timmar. Det är hemskt! Man blir nästan deprimerad. Pratade med BVC och till och med en psykolog. Inga speciella tips där inte.... mer än att barnen kan få det jobbigt i den perioden. Både sömn och mat. Och hon åt faktiskt lite sämre, lite mer oregelbundet. Ena dagen massvis nästa dag inget.

    Dottern går inte på dagis ännu men sover i egen säng i eget rum sedan ca 8 månader. Men jag gjorde så att jag försökte bli mer noggran med middagssömnen, läggtiderna för kvällen (skrev typ "dagbok" om vad som skedde dag för dag och märkte att bara 20 min senare kvällssömn fick henne att vakna oftare på natten), lugnade ner tempot än mer hemma och läste böcker med henne under längre tid innan hon skulle sova. Hade musik "music for dreaming änd sleeping" på i rummet utanför hennes rum. Just för att tona ner våra vakenljud men ändå ha lite ljud på för att öka hennes trygghet. Vaknade hon ändå och var vaken under mer än ca en timme så fick hon välling. Och då somnade hon. Som jag ser på det så var hon i en period med svårt att sova, blandat med lite hunger. Iof klart att man blir hungrig när man är vaken och gormar i 4 timmar! Nu har hon sovit bra PEPPAR PEPPAR i ca en månad. Så skönt.

    Dock får hon ibland lite vakenattacker, men det är nåt helt annat. Nattskräck, hon är inte medveten och skriker och gormar rakt ut i ingenting, sparkar och spänner hela kroppen och  märker inte alls om jag klappar eller gosar med henne. Detta går över på någon minut, alltså från vrålgormande till total sömn på en sekund. Så var det alltås inte när hon hade sina tidigare vakenperioder, när hon verkligen var vaken och medveten.

    Ja, tips. Tråkiga tipsen är att lugna ner, tona ner tempot, försök få bra sömn vid eftermiddagsvila, lägga för kvällen i tid, ge mat om de är hungriga, kanske musik eller annat lugnande ljud. Jag var själv så rädd att om jag hade musik på eller att jag gav välling på natten så skulle hon vänja sig vid det.. Men så var det inte. Det hjälpte när det behövdes och har inte behövts senare. Allt går ju så mycket i perioder så upp och ner med dessa smågrodor...

    Lycka till! Det går över iaf, trodde aldrig det själv men nu är det underbart bra PEPPAR peppar.... 

  • Mina8401

    Jag brukar puffa lite på honom så fort jag hör att han börjar snurra i sängen och ibland hjälper det och ham bara vänder sig om och fortsätter sova. Tyvärr har vi ingen möjlighet att ge honom eget rum just nu eftersom att vi håller på att renovera vårt hus och för tillfället bor i en 2:a på 40 kvm. Vi har provat att ta bort ena sidan på hans säng och ställa ihop den med våran men då smiter han bara. han är en riktig rymling :) Just nu sätter jag mitt hopp till fasta rutiner och eye q som ska hjälpa. *håller alla fingrar jag har för att vi får bättre sömn nu* Hoppas ni andra också får sova!


  • Vitalija S
    Mina8401 skrev 2012-01-25 23:04:10 följande:
    Min 1,5 åring vägrar sova.

    Min son har ända sen han föddes varit strulig med sömnen, periodvis har det gått ganska bra men strulet kommer alltid tillbaka! Nu har han sedan några veckor tillbaka börjat gorma rejält igen. Han är ganska lätt att söva men han vaknar eller gråter i sömnen efter ca 1-2 timmar. ALLTID. Och då är det väldigt svårt att söva om honom. Ett exempel på hur en natt kan se ut.. han somnar vid 20.30 tiden sen runt 22 tiden gnäller/gråter han i sömnen och vi går in och lugnar och tröstar. Han sover då vidare till ca 02.30 då vaknar han och är vaken och OMÖJLIG att söva om och är då vaken till ca 06.00-07.00. När han väl somnat om sover han till ca 09.00. På dagen sover han ca 1 timme vid 13 tiden så han sover ju inte mycker då heller. Han har alltid sovit oroligt och gråter varje natt i sömnen. Han sover i sin säng men den står bara några decimeter från våran säng. Har även haft honom i våran säng men det är lika struligt då också. Vet inte vad vi ska göra för att få en fungerande sömn!! Han börjar dagis om en vecka och jag börjar jobba om 3 veckor.. men jag vet inte hur jag ska orka jobba när nätterna ser ut såhär! Är det någon som varit med om samma sak och hur fick ni en fungerande sömn. Jag börjar vara desperat!


    Hej, 
    Jag läste din sons historia och det känns som att jag och min dotter är i likadant situation. Hon är 1 år och 3 månader. Hon aldrig sovit bra aldrig. Vi gjorde massa prov och på början tänkte att hon har födesämnematintolerans. Efter massa prov det var bekräftat att hon har bara mjölk och ägg alergi ingen mer. Hennes kusin hade problem med matalergi när han var liten och han kunde inte äta 9 produkter så jag på början tänkte att hon har likadant problem. 
    Hon sover bara en gång per natt två och halv timmar i sträck sent hon är vaken hela tiden...Hon somnar ganska lätt på kvällen men alltid vaknar efter 2 eller 2,5 timmar. Jag tror du förstår vad jag menar...jag upplever detta som tortyr. Jag somnar henne och det ta tid innan jag ska somna. När jag är på väg att somna hon är vaken igen...så är hela natten. Hon dricker mycket vatten från flaskan under natten också men jag tror att detta hjälper henne att somna om till henne.
    Jag skulle börja jobba inom en månad men jag fattar att det ska inte funka...när vi vaknar på morgonen jag är redan trött. Hon ska börja gå till förskolan så hoppas jag att hennes beteende ska ändras och kanske kan sova bättre på nätterna. Jag skulle vilja fråga om ni hittat någonting som hjälpte är att sova bättre på nätterna? Din son började gå till förskolan blev han mer trött och sover kanske bättre? Har ni provat få hjälp av barnpsykolog? Vi fick tiden till barnpsykolog i Maj.
    Jag mår ibland hopplös. Jag skulle aldrig kunna tänka att barn kan sova såååå dåligt på nätterna. Skulle vara jättetacksamt om du skulle kunna dela din erfarenhet med mig hur det gick till er till slut. 
Svar på tråden Min 1,5 åring vägrar sova.