• Khaleesi

    Bibelkunskap del 1

    Vad vet du om innehållet i första mosebok?

    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Bibelkunskap del 1
  • lövet2
    Ditt bästa resultat är 5 rätt av 7 möjliga, du har försökt 1 gånger.

    Moseboken är inte vad jag är bäst på. Jag minns bättre alla spännande historier!
  • Khaleesi

    Jag ska se om det går att få till ett quiz även på dem!

  • TrailerTrash

    Stamfar till alla som bor i tält ska inte det vara JaBal ?


    I love the smell of shit in the morning
  • Khaleesi
    TrailerTrash skrev 2012-01-20 09:16:03 följande:
    Stamfar till alla som bor i tält ska inte det vara JaBal ?
    Inte enligt nätversionen av Bibeln. Men i äldre översättingar kan det säkert ha varit så. Tidernas förfall, du vet...
  • TrailerTrash
    Khaleesi skrev 2012-01-20 09:18:01 följande:
    Inte enligt nätversionen av Bibeln. Men i äldre översättingar kan det säkert ha varit så. Tidernas förfall, du vet...
    Var tvungen att Googla.Läste Jabal på bibelstudier och några andra sidor därför blev jag osäker.

    Hade i alla fall 5 rätt av 7
    I love the smell of shit in the morning
  • iputonchrist

    6 av 7, jag valde fel på stamfadern som bor i tält Rynkar på näsan fler såna här frågesportstrådar vore kul Glad hur gör du dem?

  • Embla

    6 av 7


    Khaleesi skrev 2012-01-20 09:18:01 följande:
    Inte enligt nätversionen av Bibeln. Men i äldre översättingar kan det säkert ha varit så. Tidernas förfall, du vet...
    Precis som i andra översättningar är det Tubal-Kain.

    Vilken nätversion? Jag kan gott tänka mig att man kan få tag på alla möjliga översättningar på nätet!
  • Khaleesi
    Embla skrev 2012-01-22 21:03:58 följande:
    6 av 7

    Precis som i andra översättningar är det Tubal-Kain.

    Vilken nätversion? Jag kan gott tänka mig att man kan få tag på alla möjliga översättningar på nätet!
    http://www.bibeln.se/las/2k/1_mos

    Här hittade jag mina (tydligen) tossiga stavningar.
  • Embla
    Khaleesi skrev 2012-01-23 06:13:05 följande:
    www.bibeln.se/las/2k/1_mos

    Här hittade jag mina (tydligen) tossiga stavningar.
    Det är Bibel2000 som använts (det går att välja den eller 1917), och efter vad jag förstått så är det en omstridd översättning som få kristna gillar (fast det är bara vad jag hört).

     Ska man göra quiz är det nog bättre att använda Svenska Folkbibeln, men det är naturligtvis en smaksak.
  • Khaleesi
    Embla skrev 2012-01-23 12:50:13 följande:
    Det är Bibel2000 som använts (det går att välja den eller 1917), och efter vad jag förstått så är det en omstridd översättning som få kristna gillar (fast det är bara vad jag hört).

     Ska man göra quiz är det nog bättre att använda Svenska Folkbibeln, men det är naturligtvis en smaksak.
    Visst är det. Och själv är jag egentligen en hopplös älskare av det äldre språket i 1917 års variant, men å andra sidan har jag lättare för att acceptera den nya stavningen 'Tel Aviv' istället för det 'Tel Abib' som förekommer i äldre översättningar...
  • Mandel

    Shit alltså!?! Är Javal farsa till alla scouter och nomader osv???
    Är han ens farsa även om man bara bor i tält någon natt per år?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Khaleesi
    Mandel skrev 2012-01-23 13:09:55 följande:
    Shit alltså!?! Är Javal farsa till alla scouter och nomader osv???
    Är han ens farsa även om man bara bor i tält någon natt per år?
    Uppenbarligen. Vilket kan vara värt att tänka på, om det visar sig att man har syskon som INTE tältar...
  • Mammatill2tjejer

    Ditt bästa resultat är 7 rätt av 7 möjliga, du har försökt 1 gånger.


    Quizet har tagits av 44 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 3 rätt.

        Där ser man. Det gick ju riktigt bra det här


    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • Hoppsan85

    6 rätt av 7 hade jag... Men sista frågan är felaktigt. Det sk vara JaBal och inte nåt av alternativen... Så eg har jag 7 av 7

  • Embla
    Hoppsan85 skrev 2012-02-02 16:14:11 följande:
    6 rätt av 7 hade jag... Men sista frågan är felaktigt. Det sk vara JaBal och inte nåt av alternativen... Så eg har jag 7 av 7
    Beror på vilken översättning du använder hur namn stavas.
  • maaammaaa

    Svenska bibeln liksom de flesta andra Biblar har ju fel namn på folk. Jag har läst endel i Hebreiska bibeln översatt till Engelska. Där har personerna sina riktiga namn.

  • KristenTjej84

    5 rätt av 7:D
     var ett tag sen jag läste gamla testamentet¨
     

  • muhammad

    Ditt bästa resultat är 6 rätt av 7 möjliga, du har försökt 1 gånger.


    Quizet har tagits av 73 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 3 rätt.

  • Anastasia

    Woohoo Mitt resultat blev: "Ditt bästa resultat är 7 rätt av 7 möjliga, du har försökt 1 gånger."


    Två av dem chansade jag endast. =)
     

Svar på tråden Bibelkunskap del 1