• Sofistikerad

    Alkohol och fertilitet

    Hej! Jag undrar om nån har druckit ganska mkt alkohol under en längre tid, under flera år, och som försökt bli gravid och inte lyckats... om om ni sen har slutat dricka och då blivit gravida?

    jag dricker varje helg, VARJE helg, och har gjort det i 10 år.. jag och min sambo har försökt bli gravida i 19 månader utan resultat.. jag har tagit en massa blodprover och gjort VUL och allt visar att jag har fin ägglossning, och allt ser bra ut. allt som återstår är en spolning.. jag tror att allt kommer se bra ut och att vi kommer få svaret "oförklarligt barnlösa".. och jag börjar fundera på om det är alkoholen som gör de krångligt...

    nån mer erfarenhet??? 

  • Svar på tråden Alkohol och fertilitet
  • Elsa 075

    Hej

    ta det lungt med alkoloh ett tag jag tror det kan hjälpa

    har inga egna erfarenheter men alkoholen sätter sig i hela kroppen inte bara i levern eller i hjärnan.

  • JQs

    Att dricka stora mängder alkohol minskar fertiliteten det är därför bra att sluta dricka, eller dra ner avsevärt, när man ska försöka bli gravid. Jag har absolut ingen koll på den långvariga effekten. Drack mycket i gymnasiet och några år efter det (är snart 31 år). slutade nästan helt när jag försökte bli gravid för snart två år sedan och blev gravid på tredje försöket. Jag drack inte jätte mycket innan men säkert nån eller några öl varje helg... Jag tycker absolut att du ska testa med det, det gör ju även att det blir lättare sen när du väl blir gravid också...


  • Sofistikerad

    Man blir lite kluven för man kan läsa att alkoholen försämrar fertiliteten med en tredjedel om man dricker en viss mängd i veckan, tror de va 5 glas eller nåt, ja dricker mkt mer än de. O så står de att de hämmar ägglossningen, de måste ju betyda att man får färe ägglossningar eller nått likanande, men enligt blodprover och VUL har ja helt normal och fin ägglossning.. Så då undrar man om alkoholen har stört min fertilitet eller inte.. :-S eller om de kan pajja på andra sätt

  • Hjärtefröjd

    Men hur mycket dricker du varje helg?

    Jag dricker också alkohol var och varannan helg, men då handlar det om något eller några glas och det tror jag inte på verkar särskilt mycket.

  • Sofistikerad

    "Hos kvinnan kan alkohol leda till en oregelbunden menstruationscykel och anovulatoriska menstruationer (menstruation som äger rum utan ägglossning). Alkohol ökar dessutom risken för missfall när kvinnan blivit gravid och kan orsaka ett antal allvarliga medfödda avvikelser som kallas fetalt alkoholsyndrom (FAS)."

    På den sidan står det också att det kan bidra till utebliven ägglossning, men det har jag ju som sagt, och regelbunden cykel..

    Så frågan e ju, om de kan ställa till med något ändå, även fast det visar på tester att allt är som det ska. 

  • Gaaaa

    Klart att det inte är bra att dricka alkohol om man har problem, men det är viktigast att mannen håller sig därifrån veckan innan ägglossning.


    Och då menar jag inget alls!!!!

  • Hjärtefröjd

    Att mannen dricker alkohol innan äggplockning kan väl knappast påverka, eftersom spermierna tar 3 månader på sig att utvecklas. Så vill man påverka bör mannen sluta dricka alkohol tre månader före äggplockning.

  • Hjärtefröjd
    Sofistikerad skrev 2012-01-17 15:54:58 följande:
    Hur kom äggplock in i de hela..?
    Skrev från Iphonen så det blev visst lite fel, ägglossningen skulle det stå.
Svar på tråden Alkohol och fertilitet