• Bäcka

    Familjedrama ! Vad ska jag göra ?!

    Ska försöka att göra en lång historia kort Obestämd
    Det hela började när jag blev gravid, min brors flickvän & jag går verkligen INTE ihop, hon misshandlade mig för några år sen, men det har ändå funkat då vi träffats utan henne.
    Ca 1månad innan jag blev gravid hade dom fått missfall, så hon tvingade min bror att välja mellan mig & henne (?!) och kär som han är så valde han ju såklart henne.. Jag accepterade de men tyckte de va synd att de skulle behöva bli så..

    Han började skicka massa hot - mail om vad han skulle göra med min dotter när hon föddes så det slutade i kaos då jag försökte få mamma att prata med honom.
    Men det svaret jag fick va: "Du får skylla dig själv som skaffar barn nu! Du är för ung & kan inte ens ta hand om dig själv! & jag är för ung för att bli mormor (hon är 48)"
    Jag fyllde 23 månaden efter min dotter föddes så jag tycker inte jag är ung & jag har bott själv sen jag va 17 och alltid klarat mig själv!

    När min dotter föddes vände de lite & mamma ville träffa henne, ja visst fick hon de !
    Men nu blir hon snart 9 månader och mamma har träffat henne 4 ggr & det enda jag får höra är vilken dålig mamma jag är, tar inget ansvar, bryr mig inte om min dotter... Hon berättar för alla hur dålig jag är ! Strax innan jul nu sa jag att jag inte ville veta av henne just nu för jag kände att de blev för mkt !
    Alla mina vänner & svärföräldrarna sa att ja inte ska lyssna för att jag är en av de bästa mammorna de träffat men de är svårt !
    Det är ju trots allt min mamma !
    Jag vill att min dotter ska växa upp och ha mormor, mostrar & morbröder runt sig men när de bara gör så att jag mår dåligt så vill ju inte jag träffa dom...
    Mina syskon står ju alla på mammas sida för hon har tydligen sagt till dom att nu när jag skaffat en NY familj så har jag inte tid för dom och det stämmer ju inte !

    Jag blir helt knäpp på det här !
    Vet verkligen inte vart jag ska vända mig !
    Jag hoppas att nån härinne kan ge mig lite bra råd eller vad som helst !

  • Svar på tråden Familjedrama ! Vad ska jag göra ?!
  • Jasådu

    Stackare, vad jobbigt det låter
    Ibland är tiden det enda verktyget - att det kan bli bättre med ingen kontakt under en längre tid så kanske det kan skapa lite eftertanke och omprioritering...
    Men vad skönt att höra att du ändå har stöd av vänner och  svärföräldrar!

  • Bäcka

    Jo så tänkte jag också, men det jobbigaste är ju att min ena syster & jag hade jätte bra kontakt så henne saknar jag enormt & jag får inte träffa nån av mina syskon nu för mamma Rynkar på näsan
    Hon säger att står jag inte ut med henne så står jag inte ut med syskonen heller för det är samma kött & blod Rynkar på näsan

    Aaa, mina vänner & svärföräldrar är verkligen de bästa !

  • Hippopotame1

    Men jisses, vilket kaos! Min spontana tanke är att ni kanske kunde gå till familjerådgivning och prata igenom er situationen med hjälp av en professionell rådgivare som kan försöka hålla er på rätt spår om det börjar urarta i anklagelser och dylikt.

    Förstår mycket väl att du vill att du och ditt barn ska ha en fungerande relation till din familj, men ibland är det bättre att fly än illa fäkta... om inget annat hjälper alltså.

    Lycka till{#emotions_dlg.flower}  

  • skånegås

    Men din mamma kan inte förbjuda dig att träffa din syster (om hon inte är minderårig och bor hemma). Tror också familjerådgivning kan vara bra. Prata med någon på en kvinnojour kanske. De borde veta vart du kan vända dig iaf... Verkar ju vara lite likt hedersförtryck

    Kram på dig!!!

  • Bäcka

    Hon är 18 men hon bor hemma.. Jo tyvärr så kan hon ju de Rynkar på näsan
    Mamma säger ju till dom att det är jag som inte vill träffa om och dom litar ju på henne till 110%

    Så har de alltid varit..
    Jag har aldrig varit lika mkt värd, den äldsta ska väl klara sig själv liksom.....
    Sen jag flyttade hemifrån har jag aldrig blivit bjuden på nått kalas eller va de nu är utan jag får ringa & tjata nästan för att komma och fira dom eller typ fira jul, har firat jul med om 2 ggr sen jag flyttade...

    Så det är lite klurigt..
    Vet inte ens om jag skulle få med mig mamma till familjerådgivning Rynkar på näsan

  • Kya

    Blod är tjockare än vatten, det gör otroligt ont när man inser att ens familj inte är fungerande normala människor. och tyvärr verkar det ju vara så i det här fallet.
    och jag förstår att du vill att barnet ska ha sin släkt nära, men till vilket pris? vill du verkligen att ditt barn ska influeras av såna människor?

    det är helt okej att välja bort sin släkt, till förmånen att få ett bättre liv för sin egna familj. du har ju startat en ny familj nu, du och ditt barn!


    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Pia och Elna

    Bryt med de som inte kan uppföra sig och berätta ordentligt varför du gör det för de andra och gör även klart för de du vill umgås med att du vill. Om det blir nödvändigt så skriv ett hansdkrivet brev och posta så kanske de förstår.

  • Emmolly

    Vi har ju nu "bara" din historia att luta oss på... men det låter inte som om felet ligger hos dig. Du kan inte hjälpa att du blev gravid efter din svägerskas missfall. Att hon hotade med en massa hemskheter kan polisanmälas. Jag har sååå svårt för föräldrar som inte bryr sig om alla sina barn på samma sätt och som inte finns där för sina barn som de borde. Att bli föräldrar är ett livsuppdrag inte bara tills de flyttar hemifrån. Känns skönt att höra att du har svärföräldrar och vänner som ställer upp för dig, men jag förstår även att det känns tomt att inte ha sins syskon nära.

    Förstår att det är tufft. Om du inte kan hitta styrka enbart i dig själv och de som står dig nära så ta hjälp av en samtalskontakt. De brukar kunna ge tips och råd på hur du ska tänka för att inte falla djupt.

    Styrkekramar till dig!

  • Bäcka

    Tack så hemskt mycket för alla fina svar!

    Tyvärr så har deju inte blivit bättre utan snarare rakt ner!
    Min syster & jag umgås numera igen men mamma anmälde mig till soc, det fick jag reda på av BVC då soc hade fått höra att jag inte matar min dotter och inte bryr mig om henne! :''''((
    Jag bröt ihop totalt!

    Jag är inte rik men jag har ALDRIG och kommer ALDRIG låta henne vara utan mat och allt annat hon behöver!
    Det finns INGEN som jag bryr mig så mkt om förutom henne,hon är verkligen mitt allt!
    Hon är den som får mitt hjärta att klappa dag ut & dag in!  

    Som tur va så hade väl BVC lyckats "övertyga" (eller vad man ska säga) dom att jag är en bra mamma och tar hand om henne<3 

    Har haft möte med soc och dom vet hela historien så dom gick inte vidare med det iaf!

    Så nu har jag sagt upp kontakten helt med mamma, jag ringde & sa att jag ALDRIG mer ville träffa eller prata med henne igen efter allt hon gjort och som någon skrev här så skrev jag ett brev på facebook till mina syskon och förklarade hur det låg till.

    Hon har försökt att ringa att ringa men nej! Jag tänker inte prata med henne...        

Svar på tråden Familjedrama ! Vad ska jag göra ?!