• sandroella81

    Hur startade din förlossning?

    Hej!

    Det är snart 7 år sedan jag var med om att föda min son och jag känner mig som en nybörjare igen. 
    Själv var jag med om en liten blödning och fick komma in på morgonen den 28:e dec, 2004.

    Men det var en långdragen förlossning; fick dropp men ingenting hände under hela dagen. På kvällen fick jag något som gjorde att jag kunde sova. På morgonen, den 29:e kom värkarna igång och efter att de tagit hål på fosterhinnorna kom det igång bra. Men på slutet kände jag inte värkarna (hade ryggbedövning) utan barnmorskan fick guida mig. Hade även 2 st (!) som låg på mig för att min son inte skulle åka tillbaka. När det blev prat om sugklocka tänkte jag "aldrig" utan tog i och kunde äntligen föda ut min son.  

    Nu undrar jag hur du gjorde...      

    Berätta gärna hur det började och hur länge du väntade innan du kontaktade förlossningen och när du åkte in!   

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-05 22:51
    Det ska nog inte vara ett quiz, det finns ju inga rätt eller fel här! Sorry...

    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur startade din förlossning?
  • EJai

    Stark mensvär som sedan övergick till värkar sen slemis å vatten på sjukhus med barn 1.


    Slemis, mensvärk värkar vattnet andra

  • likeabaws

    Mina värkar drog igång den 27:de maj i år.
    Vi låg och kollade film och det var värkar var tredje minut...jag vågade inte föda barn, så jag försökte lura i min kille att jag hade ätit en dålig räkmacka och det var tarmarna som krånglade :) han spelade med, men tog tid på värkarna i smyg. När jag haft värkar mellan 20:00-04:00 ringde min kille hem min mamma till oss som också skulle vara på förlossningen och jag förstod att nu kan jag inte knipa längre, bebin vill ut och sju timmar senare var bebisen ute! En frisk lite goding!
    Så jag gjorde det mesta arbetet hemma, dock på sjukhuset var jag bara öppen tre cm när jag kom in, kroppen sammarbetade inte i samma takt som som bebisen hade, så på en timme öppnade jag mig från 3-10, aj aj aj. Och ryggmärgsbedövningen satte sig i knät istället för där den skulle och lustgasen fick jag inte utan fick andas syre då hans hjärtljud sjönk. Så det blev en förlossning utan bedövning med värkar varannan minut i sju timmar. Men jisses vad värt det var, för jäklar vilken lite gulleplutt jag fick ut! ;)

    Lycka till alla gravida hjältar!

  • stjierna

    Stark mänsvärk när jag gick o la mig på kvällen, tog alvedon o somnade. Vaknade runt tre på natten av värkar o gick upp o klockade o andades. La mig i badkaret en stund (typ 2 timmar) och när sambon vaknade runt sju var jag tillbaka i soffan o klockade. Då började slemproppen släppa och sedan hade jag regelbundna men inte starka värkar gela dagen.
    Kl 23 ringde jag in till förlossningen o bad om att få komma in o sova där, åkte in o fick morfintablett för att somna och sov i 5 timmar. Regelbundna värkar hela förmiddagen och vid lunch tog dom hinnorna (öppen 2,5 cm) och jag badade lite, slappade lite och så... Vid 15 (öppen 5 cm) kände jag första riktigt jobbiga värken, vid 17 började krystvärkarna och 17:46 är sonen född :)

  • MuM2girls

    Ettan blev igångsatt, tvåan kom igång spontant med att slemis gick 3 dagar innan, sedan började man få sammandragningar som gjorde ondare och ondare. 18 på kvällen blev värkarna kraftiga och regelbunda och 7 timmar senare ploppa hon ut. Vatten gick när huvudet kom ut, det sa splach och lillan fick en perfekt utgång:)

  • frida20

    jag började få värkar med min första 6 veckor för tidigt.
    med min andra började jag stört blöda med massa klumpar 4 veckor tidigt. 

  • MoonFlight

    1:an och 2:an började mer värkar men 3:an (som kom i torsdags 6/10) började med med att vattnet gick...

Svar på tråden Hur startade din förlossning?