• Solen73

    Funderingar kring hamster

    Vi funderar på att köpa hamster till våra barn. Kan inget om de men googlade lite. Guldhamster skulle leva ensam men om det är dvärghamster ska de vara två, har alla så?
    Luktar de illa? är de jätte energiska och springer runt hela tiden? man kanske blir tokig på att de för massa oljud på natten? Glad
    Kan en hamster vara själv ett par dagar? det är väl det här med färskt vatten som blir svårt då.

    Jag vet inte riktigt om det vore nåt för oss men jag vill gärna veta lite mer, vad man ska tänka på.

  • Svar på tråden Funderingar kring hamster
  • anayia

    Dom är springer runt som fan och för massa oväsen på natten och är slöa och gömmer sig på dagen. Svintråkiga djur. Skaffa marsvin istället.

  • oONinniOo

    Guldhamstrar ska enligt lag vara ensamma ja, om de passerat 8 veckor.
    Dvärghamstrar ska i lagen vara 2 och 2, dock finns det undantag.
    Vissa funkar bättre ihop än andra.
    Exempelvis den kinesiska dvärghamstern funkar sällan i samkönade par, utan då är det familjegrupper som verkar funka bäst, med resultat att det ploppar upp ungar lite då och då.
    Kinesen är mycket lugnare utav sig och inte lika energisk som resterande dvärghamsterarterna kan vara.
    Luktar illa - inte om man städar som man ska.
    Kinesen i sig luktar ingenting faktiskt.
    Dessa är som sagt lite mer lugna och kan sitta still i handen.



    Huruvida den kan vara själv eller ej beror på hur man ser det.
    Rent tekniskt skulle det gå, men till lagen sett så är det blankt nej.
    Det står nämligen att djuren ska ha tillsyn minst 2 gånger/dygn. 
    Kram Ninni <3
  • Solen73
    oONinniOo skrev 2011-08-12 12:22:33 följande:
    Guldhamstrar ska enligt lag vara ensamma ja, om de passerat 8 veckor.
    Dvärghamstrar ska i lagen vara 2 och 2, dock finns det undantag.
    Vissa funkar bättre ihop än andra.
    Exempelvis den kinesiska dvärghamstern funkar sällan i samkönade par, utan då är det familjegrupper som verkar funka bäst, med resultat att det ploppar upp ungar lite då och då.
    Kinesen är mycket lugnare utav sig och inte lika energisk som resterande dvärghamsterarterna kan vara.
    Luktar illa - inte om man städar som man ska.
    Kinesen i sig luktar ingenting faktiskt.
    Dessa är som sagt lite mer lugna och kan sitta still i handen.


    Huruvida den kan vara själv eller ej beror på hur man ser det.
    Rent tekniskt skulle det gå, men till lagen sett så är det blankt nej.
    Det står nämligen att djuren ska ha tillsyn minst 2 gånger/dygn. 
    Tack! vilken söt en! jag vet inte om vi vill ha två, då känns ju guldhamster som ett bättre allternativ. Undrar om de generellt är lugnare än dvärgarna?
  • oONinniOo
    Solen73 skrev 2011-08-12 12:28:30 följande:
    Tack! vilken söt en! jag vet inte om vi vill ha två, då känns ju guldhamster som ett bättre allternativ. Undrar om de generellt är lugnare än dvärgarna?
    Det finns linjer som är lite mer energiska och så finns det de som är tvärlugna. Min ena egenuppfödda hane är superlugn och sitter still i handen och vill gärna bli klappad. Så man får se till att det är lugna föräldrar man köper ifrån. Vilket då utesluter djuraffärer, för där är det rena lotteriet egentligen. 
    Kram Ninni <3
  • Dr Mupp
    Solen73 skrev 2011-08-12 12:28:30 följande:
    Tack! vilken söt en! jag vet inte om vi vill ha två, då känns ju guldhamster som ett bättre allternativ. Undrar om de generellt är lugnare än dvärgarna?
    Vi har en guldhamster, den sover hela tiden. Sen är den uppe och äter lite och så sover den ännu mer. Men eftersom jag är en så taskig matte så brukar jag väcka henne och släppa ut henne på golvet så hon får lite motion. Hon stör aldrig eftersom hon ju som sagt sover mest hela tiden. Buren står i vardagsrummet så om hon är uppe när vi sover så hör vi aldrig henne.

    Det luktar inget från buren, hamstrar är renliga djur och går på toa vilket är lätt att göra rent dagligen så blir det helt luktfritt.

    Ja man kan lämna en hamster själv ett par dagar. visst inte det mest lämpliga, men vattnet i flaskan räcker i några dagar om det skulle behövas.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Solen73
    GladVi köpte till slut en guldhamster. Samma här, den sover mest. Den har bitit två av oss men det kanske är nåt man får räkna med? än så länge så funkar det bra med henne och barnen tycker att det är roligt att hjälpa till och ge mat, byta vatten osv.
  • Bajslotta

    Skaffa inte hamster, de luktar inte men de kissar och bajsar överallt! Dom försvinner när du släpper ut dem och biter sönder alla kablar. Min hamster var psykiskt sjuk och bet oss hela tiden! Dom är vidriga små korvar som inte gör någon nytta.

  • Cajsa1

    Har haft en hamster sen 1 år tillbaka men tycker inte det är ett så roligt husdjur. För det mesta sover de på dagarna och när de väl är vakna är det på kvällen och natten. Visst, de är mysiga och söta men inget djur som man verkligen kan mysa med då de är så små. 
    Jag brukar lämna min hamster över helgen och det funkar jättebra. Bara man är noga med att de har mat hela helgen och nytt färskt vatten direkt när man kommer hem.

    Såg att du redan skaffat en men kan alltid vara roligt att läsa eller något. :)

  • LottaF

    Sonen älskar sina hamstrar. Han har 3 stycken guldhamstrar på sitt rum och det luktar inte om han bara städar ordentligt 1 gång i veckan. Han valde hamster framför andra burdjur och han har vana från marsvin kanin råtta och läst om en massa andra djur

  • Hamstern Nisse

    Jag har en guldhamster. Man kan inte ha två guldhamstrar i samma för då slåss dom till en dör! Dom kan lukta lite om man inte städar, byter vatten och städar toaletten annars tycker inte jag dom luktar så illa. Om ni inte haft hamster förut kan man skaffa en vuxen hamster dom är inte så busiga dom är mer lugna. En hamster kan man ofta lämna för dom dricker inte så mycket och dom samlar maten dom får! Lycka till! 

Svar på tråden Funderingar kring hamster