• VirrAnna

    Hjälp mig spara!

    Vi har det inte knapert på något vis men vi skulle ändå behöva spara undan lite extra till en speciell sak, så ge mig er bästa spartips!!

  • Svar på tråden Hjälp mig spara!
  • Pulmona

    Mig med!


     


    Tror maten är en stoooor bov! Maaten och maten ...småhandlingarna med diverse onödigheter. Storhandla och sluta med läsk och vardagsgodis?


     


    Vad tror du?

  • Kazeer

    Sätt undan pengar på ett sparkonto direkt när du får ett inflöde av pengar.

    Handla med riktiga pengar och inte med kort. För mig blir det mycket tydligare hur mycket pengar som verkligen går åt, när jag måste langa fram sedlar och mynt.

    Töm plånboken på mynt med jämna mellanrum(varje dag eller en gång i veckan) och spara dem i en burk.

    Skriv upp alla utgifter, så du ser vad du lägger pengar på.

    Varje gång du funderar på att köpa läsk, godis o dyl, låt bli och lägg 20-kronorssedel i myntburken.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • VirrAnna
    Kazeer skrev 2011-06-03 11:43:46 följande:
    Sätt undan pengar på ett sparkonto direkt när du får ett inflöde av pengar.

    Handla med riktiga pengar och inte med kort. För mig blir det mycket tydligare hur mycket pengar som verkligen går åt, när jag måste langa fram sedlar och mynt.

    Töm plånboken på mynt med jämna mellanrum(varje dag eller en gång i veckan) och spara dem i en burk.

    Skriv upp alla utgifter, så du ser vad du lägger pengar på.

    Varje gång du funderar på att köpa läsk, godis o dyl, låt bli och lägg 20-kronorssedel i myntburken.
    Handla med riktigta pengar vore nog en god idé.
  • VirrAnna
    Pulmona skrev 2011-06-03 11:37:03 följande:

    Mig med!


     


    Tror maten är en stoooor bov! Maaten och maten ...småhandlingarna med diverse onödigheter. Storhandla och sluta med läsk och vardagsgodis?


     


    Vad tror du?


    Maten är verkligen en stor bov. Läsk har vi slutat med godiset går det så där med men inget på vardagarna iaf.
  • Falangist

    Ok, några tips.

    När ni ätit låt säga pasta med tomatsås och det blir en liten skvätt sås över; in med den i frysen. Varje gång ni äter tomatsås (eller kanske annan grönsakssås), stoppar du in det som blir över i burken i frysen och så har du så småningom en ny sats tomat/grönsakssås. (Låter kanske som ett väldans snålt tips men det var först efter att vi började spara småslattar mat i frysen som vi på allvar begrep hur mycket mat vi tidigare slängde. Märk väl att vi på den tiden trodde att vi minsann inte slängde nåt...)

    Automatiska överföringar till sparkonto.

    Om ni har barn; köp barnkläder begagnat eller på tradera.

    Matlåda till jobbet, alltid.

    Baka eget bröd. (Om man orkar det eller inte beror väl på. Just nu orkar varken jag eller sambon, så nu köper vi, men ska snart ta tag i bakningen igen.)

    Gå en kväll igenom alla fasta utgifter ni har per månad. Finns det onödiga saker där? Tidningsprenumenationer ni kan säga upp under det att ni sparar till ert mål? Föreningar ni är med i som inte är absolut nödvändiga? Har ni dubbla försäkringar? (Vanligt är att vara försäkrad via facket men ändå ha en separat hemförsäkring.) Har ni möjlighet att samla försäkringar hos ett bolag med lite rabatt som tack för hjälpen?

    Prata med banken om att föra över runt tio kronor för varje kortköp ni gör till ett särskilt konto. Jag gör inte det själv men min sambo har arrangerat det på det viset och han menar att det blir en del pengar.

    Tänk under en period såhär inför varje inköp: Behöver jag det eller vill jag bara ha det? Om svaret är vill = köpet väljs bort.

    Lycka till!

  • Jockehehe
    Kazeer skrev 2011-06-03 11:43:46 följande:
    Sätt undan pengar på ett sparkonto direkt när du får ett inflöde av pengar.

    Handla med riktiga pengar och inte med kort. För mig blir det mycket tydligare hur mycket pengar som verkligen går åt, när jag måste langa fram sedlar och mynt.

    Töm plånboken på mynt med jämna mellanrum(varje dag eller en gång i veckan) och spara dem i en burk.

    Skriv upp alla utgifter, så du ser vad du lägger pengar på.

    Varje gång du funderar på att köpa läsk, godis o dyl, låt bli och lägg 20-kronorssedel i myntburken.
    I mitt fall fungerar det sämre. Hittar jag pengar blir det snarare "wow, nu kan jag handla utan att det märks på kontot".
    Vet inte om det är en generationsfråga. De som gått över från kontanter till kort och de som vuxit upp med kort.
    Vi blir ju alltid bäst på att hantera det vi växer upp med.

    Fö spartips nr1. Lämna korten hemma, den brukar jag köra på
  • LilijaCom

    Jag ser att andra drar upp just MAT, så jag fortsätter på samma tema.

    Jag jobbar i mataffär & får ofta höra från kunder:
    "Åh, jag skulle ju bara ha 2 grejer" -  när de kommer med en övefull korg till kassan.

    Att impulshandla en massa annat än det man ska ha kan säkert bidra till en massa onödiga utgifter. Jag skriver alltid en inköpslista på allt som behövs innan jag handlar & jag håller mig alltid till den.  Iochmed det spelar det ingen roll om jag handlar med kort eller kontanter.

    Här är en annan bra spar-tips-tråd med massa bra tips:
    www.familjeliv.se/Forum-19-422/m57790586.html

  • Julia Jessan

    Det som funkar bäst för mig är att skriva upp allt allt allt! Lättare att inte handla när man tvingas skriva upp. Och ha ett mål, mycket lättare att motivera sig.

    Just nu satsar jag på att inte handla något utom det allra nödvändigaste (dvs mat och räkningar och pendelkort). Ganska nyttigt att reflektera inför varje potentiellt onödigt köp och inse att man faktiskt klarar sig alldeles utmärkt utan :). 

  • Man11

    Jag skriver en matsedel för 6 dagar den 7:e dagen blir det rester.
    Konstigt nog blir den 7:e dagen alltid en torsdag.
    Läste om myntburken den varianten använder jag med tömmer den 2ggr/år (till sem och jul)
    brukar bli en bra slant.

  • Annatingeling

    Hej, skriv kassabok och skriv ner allt som ni spenderar under 2-3 mån. Kan ge bra aha-upplevelse för stt tydligt se vsr pengarna tar vägen. Handla inget första 7 dagarna efter lön utan vänta för att vara säker på att det är sånt ni verkligen vill ha och behöver & inte något impulshsndlsnde. Vi har Linas matkasse och är väldigt nöjda med det. Vi använder allt som vi har hemma + upplever att vi spenderar mindre på mat pga att vi inte går till butiken för man köper ofta mer och spontant då. Viktigt att titta på alla fasta utgifter & om de går att omförhsndla. Banklån, el, tele, internet, försäkringar mm.

Svar på tråden Hjälp mig spara!