• FarbrorKanin

    Dags att återinföra aga i skolan?

    Jag tycker att skolorna blivit alldeles för slappa när det gäller ordning och disciplin. Man hör mycket om barn som beter sig illa och stör på lektionerna. När jag själv gick i skolan så var det helt otänkbart att vara respektlös mot sin lärare och andra vuxna. Anledningen var att uppfostringsmetoderna var strängare förr, och det var bättre för barnen.

    Jag menar inte att man ska aga barn för småsaker, men det är faktiskt effektivt när det inte går att resonera ett barn till rätta. På min tid fick man stå i skamvrån eller en örfil om man var uppkäftig eller störde undervisningen. Det var heller inte så ofta som läraren behövde ta till aga, vi visste vad som väntade den som inte skötte sig i klassrummet. I senare årskurser var aga väldigt ovanligt, det behövdes sällan då uppfostran så att säga var klar.

    Betyg i ordning och uppförande tycker jag var bra, och man har nytta senare i livet av att som ung lära sig disciplin. Tycker det är hög tid att återinföra de gamla beprövade uppfostringsmetoderna i skolan.

  • Svar på tråden Dags att återinföra aga i skolan?
  • Åssi

    Hur gammal är du egentligen? 100 år?

    Är det bara vuxna som ska få slå dem som är mindre eller är det ok att chefen örfilar upp en anställd som behöver lära sig lite disciplin också tycker du?

  • u77

    Aga tror jag inte är lösningen.

    Men helt klart så måste det hända en klar förbättring i dagens skolor då respekt och disciplin fattas på många ställen.
    Men samtidigt så ligger ju inte HELA ansvaret på skolan, föräldrarna ska även lära sina barn detta!

    Skolk ska väl ev införas på betygen? Kan ev vara bra.

  • FarbrorKanin
    Åssi skrev 2011-05-13 09:03:51 följande:
    Hur gammal är du egentligen? 100 år?

    Är det bara vuxna som ska få slå dem som är mindre eller är det ok att chefen örfilar upp en anställd som behöver lära sig lite disciplin också tycker du?
    Nu diskuterar vi uppfostran i skolan och inget annat. Tycker du själv att det är bra som det är idag?

    Jag tror dagens metoder och pedagogik är fel när många som slutat skolan inte ens kan läsa eller räkna. Är det inte ordning i klassen så kan barnen heller inte studera på ett bra sätt.
  • FarbrorKanin
    u77 skrev 2011-05-13 09:08:18 följande:
    Aga tror jag inte är lösningen.

    Men helt klart så måste det hända en klar förbättring i dagens skolor då respekt och disciplin fattas på många ställen.
    Men samtidigt så ligger ju inte HELA ansvaret på skolan, föräldrarna ska även lära sina barn detta!

    Skolk ska väl ev införas på betygen? Kan ev vara bra.
    Jag anser att man måste ha ordning och reda, och då får man ibland ta i med hårdhandskarna. Men du har rätt i att föräldrarna har ett stort ansvar, och jag tror att aga i rätt portioner fungerar hemma också.
  • Flickan och kråkan
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 09:08:39 följande:
    Nu diskuterar vi uppfostran i skolan och inget annat. Tycker du själv att det är bra som det är idag?

    Jag tror dagens metoder och pedagogik är fel när många som slutat skolan inte ens kan läsa eller räkna. Är det inte ordning i klassen så kan barnen heller inte studera på ett bra sätt.
    Ja, låt oss återgå till hur skolan var förr när aga var vanligt förekommande för då kunde ju svenska barn så mycket mer .
  • Åssi
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 09:08:39 följande:
    Nu diskuterar vi uppfostran i skolan och inget annat. Tycker du själv att det är bra som det är idag?

    Jag tror dagens metoder och pedagogik är fel när många som slutat skolan inte ens kan läsa eller räkna. Är det inte ordning i klassen så kan barnen heller inte studera på ett bra sätt.
    Man lär sig inte läsa eller räkna genom att bli slagen. Att slå någon kan aldrig vara lösningen på ett problem anser jag.

    Jag har barn i skolan, en som går i 1:an, en i 5:an och en i 8:an. De två minsta går på en liten skola där det inte finns några disciplin-problem. Det är nog lite av den "gamla skolan" där, t ex står barnen på rad utanför klassrummet när läraren kommer och de tar läraren i hand och säger god morgon innan de går in i klassrummet.
    Högstadiet där sonen går är större och där finns säkert "disciplin-problem". Tonåringar ska göra uppror och ifrågasätta tycker jag, men det är inte ok att vara otrevlig eller störa andra elever på lektionerna. Respekt är något man förtjänar och lärare som inte kan hålla ordning på en klass klarar inte av sitt jobb så enkelt är det. Genom att slå eleverna kommer läraren inte att få mer respekt, antagligen kommer eleverna känna skräck och avsky men det tror inte jag underlättar inlärandet för någon.
  • Åssi

    Ts vad har du själv för erfarenheter av dagens skola?
    Är du själv lärare? Eller är det pressens bild du har av skolan?

  • FarbrorKanin
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-13 09:13:09 följande:
    Ja, låt oss återgå till hur skolan var förr när aga var vanligt förekommande för då kunde ju svenska barn så mycket mer .
    Ja du, jag är visserligen gammal men är både högutbildad och haft bra arbeten som jag varit nöjd med när jag var yrkesverksam.

    Vad vill du ha sagt?
  • FarbrorKanin
    Åssi skrev 2011-05-13 09:24:29 följande:
    Ts vad har du själv för erfarenheter av dagens skola?
    Är du själv lärare? Eller är det pressens bild du har av skolan?
    Jag har två söner som valde läraryrket. En slutade då han gav upp då det enligt honom var omöjligt att göra ett bra arbete i skolmiljön. Den andre undervisar på universitet och arbetar med vuxna människor.
Svar på tråden Dags att återinföra aga i skolan?