• Svintolina

    Nackspalt på 2,5 mm :-(

    Gjorde KUB idag. Bebisen har en nackspalt på 2,5 mm vilket gav en risk på 1:6 att barnet har Downs Syndrom.
    De andra parametrarna var bra.

    När jag kollar runt här på FL så verkar inte 2,5 mm vara så där extremt mycket. Visst jag är nyss 41 år fyllda, men jag är ändå förvånad över att 2,5 mm nackspalt ger en sån väldigt hög risk. Särskilt som jag läser på en massa ställen att det är inom normalspannet, om än i den högre delen av normalspannet.

    Är det någon som vet varför det slår så hårt med en lite bredare nackspalt än förväntat? 

  • Svar på tråden Nackspalt på 2,5 mm :-(
  • Alyana

    Gissar på att man lägger din ålder ovanpå också, vilket ökar på risksiffrorna.....Obestämd

  • Madame Mom

    Min lilla hade 2,2 mm... Risksiffra 1:37.  Jag är 38. Blev erbjuden fostervattensprov men avböjde. När jag pratade med läkaren som utförde organscreeningen som jag var på i v. 20 så sa hon att 2,2 inte alls var nåt oroväckande..  Allt upp till 3,0 mm räknas som helt normalt.

    Hur såg resultaten ut från blodprovet?

  • Svintolina

    Ulrika:
    När jag läser runt så verkar upp till 3,0-3,5 mm vara normalt. Och då känns ju inte 2,5 mm så där väldigt extremt.

    Hon gav mig ingen risk utifrån blodproven, men sa att blodproven låg bra och att det enbart var nackspalten som gjorde risken så väldigt hög.

  • 7småtroll

    Jag misstänker att risken blev så hög just med tanke på din ålder och nackspaltens strl. Jag är 38 och normalrisken för att få ett barn med DS är 1:119 enligt mina papper. Normalrisken för dig är såklart högre då du är äldre.

    Är du orolig och vill veta definitivt så är det ju MKP eller FVP som gäller.

    När jag väntade förra barnet var jag 36 år och fick risken 1:67 vilket var högt. Nu var det mitt blodprov som gjorde denna risk. Jag tackade nej till fvp men tackade ja till organscreening. Den resulterade i ännu ett erbjudande om FVP då man hittade avvikelser i form av "hålrum". Jag tackade återigen nej för vid detta laget var jag i v 20-21 och bebisen sparkade hej vilt!

    Jag födde en frisk flicka som snart är 2 år. Den här gången har jag låg risk för att få ett barn med DS men säker kan man aldrig vara för det. Men jag resonerar som så att man aldrig kan vara säker, ett riskt barn kan drabbas av syrebrist vid förlossningen och drabbas av andra skador. Me det är så jag känner. Är du orolig så prata vidare och gör ngt ytterligare test. Håller tummarna för att allt är bra! :-9

  • Svintolina

    Jag vet inte, men jag har svårt att ta till mig siffran. Det känns som att barnet är frisk, även om jag vet att man inte kan "känna" såna saker. Och eftersom magkänslan säger att bebisen är frisk så försöker jag liksom hitta andra orsaker till den höga risken.

    Jag vill helst inte göra FVP pga missfallsrisken. Jag är också undrande över lårbensmått, näsbenet och andra avvikelser på UL (typ hålrum som du nämner). Inget av dessa togs upp. Om det berodde på att hon inte kollade, eller inte talade om vet jag inte. Men för min del är det intressant i mitt beslut om FVP/MKP. Om det endast är min ålder och nackspalten på 2,5 mm som är orsaken till mina dåliga siffror, så tror jag att jag skippar ytterligare tester och hoppas på det bästa. Finns det annat som pekar på kromosomavvikelser så kanske ändå ett prov skulle vara bra. Jag tror inte att vi gör abort om det är T21 men det kan ju vara skönt att veta och förbereda sig lite iallafall. Förvarna omgivningen och så. Trist om det blir värsta chocken och ingen vill gratulera.

  • Svintolina

    Sen beror det ju på hur man vänder på det också. 1:6 låter som en jätte hög risk. Men när jag tänker att det är 83,5% chans att bebisen är frisk så känns det som väldigt bra odds.

  • Den allsmäktige

    Men du TS! Klart man ska gratulera ändå! Du kommer ju ändå får ett vackert barn! Grattis till graviditeten

  • Silvera

    KUB är ju en sammanslagning av flera olika saker, så stirra dig inte blind på bara ultraljudet. 

    Gjorde KUB i v 11+6 och då hade bebisen en nackspalt på 1.5mm. Barnmorskan sade att om den var på 3.5mm, var det ett tecken på Downs, men att  blodprovet, min ålder, (39) samt min(över) vikt räknades in för att göra statistiken mer korrekt.

    Fick ett resultat på 1:13809 som jag är nöjd med. Hon ansåg inte att jag skulle behöva göra ett FVP. 

    I ditt fall, TS, kanske du hade gått längre i graviditeten än mig, så att babyn var större? Jag har ingen aning, men det kanske spelar roll också? 

  • Silvera
    Topdog skrev 2011-04-20 18:06:51 följande:
    Vet du på vilket sätt övervikt påverkar KUBtestet?
    Ingen aning, mer än att hon sade att övervikt drar ner siffrorna.
    Nu är jag väldigt överviktig också, så jag antar att mina blodprover och ultraljudet var mycket bra. (Åldern var ju mindre bra, 39 år. ) Så för mig var det övervikt och åldern som drog ner min statistik.

    Men KUB är ju bara en sammanställning av statistik, det får man inte glömma.

    (Även om jag tror att de ser mycket på ultraljudet som ingår, om barnmorskan är skicklig.)
Svar på tråden Nackspalt på 2,5 mm :-(