• Topdog

    Fasa ut progesteron?

    Hej!
    Jag har fått progesteron som en del av behandling mot upprepade missfall. Progesteron MIC 400 gr, 1 gång per dag. När har ni andra börjat fasa ut progesteronet? Och hur gjorde ni, tog ni en varannan dag eller halverade ni dosen?

  • Svar på tråden Fasa ut progesteron?
  • Hjärtefröjd

    Min barnmorska har sagt att jag ska ta det till och med vecka 8omjag blir gravid, sen ska jag sluta tvärt utan att fasa ut det... men jag kommer nog att ta en varrannan dag under vecka 9, och sen gå ner till en var tredje dag under vecka 10. Om jag får så många vagiatorer utskrivna...

  • Ritma

    Ser att denna tråd är från 2011, men vill väcka liv i den. Jag vill nämligen veta hur farligt det är att sluta tvärt med progestoron, och när man ska sluta.

    Hur vet man ens om man behöver ta det till att börja med? Finns det nåt test man kan göra som visar att kroppen producera lagom/för lite proggisar?

  • Ina82

    Jag använde naturligt progesteron gjort på jamsrot när jag väntade min dotter. (Hade nog på recept från apoteket utskrivet av läkare också, men ville testa det jag hittat först - och det fungerade). Den sorten skulle man ta till v 12 - alltså från ägglossning (om jag inte minns helt fel, min dotter är 2 år nu och man glömmer så fort) paus för ev menstruation och när man konstaterat graviditet fortsätta till v 12 (då tar livmodern över tillverkning av progesteron)

    Om man har kort menstrustionscykel (jag har 21 dagar med mens ca 6 dagar) då kan man behöva lite extra progesteron så äggen hinner fästa. Tidiga missfall kan indikera på progesteronbrist.

  • Ritma

    Åh tack Ina82!

    Jag ska kolla upp det där med jamsrot!

    Min situation är denna; jag är 36 år, nygift och har inga barn. Har gjort en tidigare abort vid 23 år.

    Jag har just fått veta att jag har väldigt lågt AMH värde (<0,16). Det tog hårt på mig, men jag försöker tänka positivt.

    Efter beskedet har jag haft ägglossning, och vill inte riskera MF. Därför har jag på egen hand börjat ta progestoron vagitorier (utrogestan 200 mg). Nu tog jag dem kanske en vecka efter ägglossning, och min menscykel är 25 dagar lång. Förväntad första mensdag (sorry kan inte alla förkortningar) är imorgon.

    Jag har upplevt alla symptom man kan tänka sig redan på andra dagen; spänningar i brösten, molande värk i nedre mage, sötsug, huvudvärk, illamående, trötthet och lös i magen.

    Ibland ångrar jag att jag tog progestoron (på eget intiativ) då jag inte ens vet om jag löper risk att få MF eller inte.

    Nu vet jag inte om jag ska forsätta, hur länge jag ska fortsätta, on jag ska göra det igen vid nästa ägglossning om den gången inte ?funkar?...

  • Ina82
    Ritma skrev 2018-04-04 06:14:31 följande:

    Åh tack Ina82!

    Jag ska kolla upp det där med jamsrot!

    Min situation är denna; jag är 36 år, nygift och har inga barn. Har gjort en tidigare abort vid 23 år.

    Jag har just fått veta att jag har väldigt lågt AMH värde (<0,16). Det tog hårt på mig, men jag försöker tänka positivt.

    Efter beskedet har jag haft ägglossning, och vill inte riskera MF. Därför har jag på egen hand börjat ta progestoron vagitorier (utrogestan 200 mg). Nu tog jag dem kanske en vecka efter ägglossning, och min menscykel är 25 dagar lång. Förväntad första mensdag (sorry kan inte alla förkortningar) är imorgon.

    Jag har upplevt alla symptom man kan tänka sig redan på andra dagen; spänningar i brösten, molande värk i nedre mage, sötsug, huvudvärk, illamående, trötthet och lös i magen.

    Ibland ångrar jag att jag tog progestoron (på eget intiativ) då jag inte ens vet om jag löper risk att få MF eller inte.

    Nu vet jag inte om jag ska forsätta, hur länge jag ska fortsätta, on jag ska göra det igen vid nästa ägglossning om den gången inte ?funkar?...


    Jag har haft många mf men ändå fungerade det bra med en paus när jag väntade på positivt test/menstruation. Kanske det vore att ta en paus med progesteron? :) när du testar positivt får du fundera över det om du vill fortsätta. Du har också ganska kort cykel. Vet du om när du haft ägglossning? Jag tänkte bara om ägget haft tillräckligt med tid att fästa.

    Jag är nu gravid i v 38 och denna gång helt utan hjälp av progesteron.
Svar på tråden Fasa ut progesteron?