• malingo

    Hus med fukt och mögel med bebis på väg

    Nu är jag lite tveksam här...
    Vi hyr ett hus som vi bott i i 1 ½ år nu snart. För att komma tillsaken så är det världens fuktskada i köksgolvet, det har rasat undertill och bara själva golvmattan är kvar och "håller ihop" golvet. Den har även fått mörka fläckar, fläckar som jag misstänker kan vara mögel...
    I källartrappen och i trappen läcker det in vatten när det är för blött ute, bidrar inte det till mögel?
    Hyresvärden är inte så jättepigg på att ta hit ett företag för att fixa det ordentligt utan ska fixa själv. Min sambo jobbar med fuktskador och river dagarna i ända och påtalade då för hyresvärden att det kommer behövas ställas in fläktar och liknande men det tyckte han inte.
    Jag är jättetveksam till att det kommer att fixas ordentligt.
    Till saken hör att jag är gravid och bebis kommer i oktober. Varken jag eller min sambo är allergiska men i stort sett alla i min sambos familj har nån form av allergi.
    Kan mögel och fukt i huset framkalla astma och allergier hos barnet som kanske inte hade dykt upp om vi bott ordentligt?
    Vill gärna ha åsikter om detta och vad vi borde göra, dock står flytt ganska högt upp på listan....

  • Svar på tråden Hus med fukt och mögel med bebis på väg
  • mammaNena

    jag hade flyttat på stört! Självklart kan mögel framkalla allergier och astma, och även att man mår allmänt dålig, t.ex, får massa långdragen förkyldning, hosta osv. så där så att man inte känner sif frisk.

  • malingo

    Hmm, grejjen hör ju till att jag varit sjukskriven snart 2 månader pga svårt graviditetsillamående, kanske kan underlättas om man kan få lite fresh luft att andas...  Glad
    Sen tänker jag ju på min sambo som jobbar med sånt på dagarna och kommer hem och fortsätter att vistas i samma dåliga miljö....
    Hmm nu har vi ju tre månaders uppsägningstid och inte råd med dubbla hyror så antar att vi skulle behöva bo kvar över sommaren....

  • mammaNena

    ju fortare ni hittar något annat, ju bättre. alltså, hittar ni något annat och säger upp i denna månaden, så är det ju ändå "bara" 3 månader framåt. annars så rullar ju månaderna på!
    bara att ta tag i det hela! lycka till!

  • candy87

    Jag hade också försköt att hitta något innan bebisen kommer. Vi bodde i ett hus med mögel ett tag när vi var små, och min brorsa fick astma av det huset. Så visst kan det framkalla alergi.

    Sen för er hälsasskull så hade jag flyttat. För man kan faktiskt bli riktigt dålig utav det.

    //sandra

  • Anna19871987

    Be din hyresvärd ta in offerter på bra ventilations system som kan ge en bättre inomhus miljö samt åtgärda fuktskadorna omgående , vi bor i Stockholm och tog hjälp av www.ventilationsfirma.nu gällande våran inomhusmiljö.

    Om huset har källare så behöver man se över dräneringen omgående.

  • MarikosPruff
    Om du är trött på ditt hus är det här en ursäkt för att gå någonstans och varva ner. Om du inte vet vart du ska gå, rekommenderar jag personligen att du försöker uppmärksamma denna webbplats this web resource, där du kan hitta en intressant artikel om detta ämne.
Svar på tråden Hus med fukt och mögel med bebis på väg