• golftok

    Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!

    Vi har fått plats i en närbelägen kommunal skola som är F - 9, skolan har bra rykte och allt verkar okej. Vi har dock också fått plats i Kristofferskolan i Bromma i Stockholm som är en Waldorfskola. Vi bor ca 20 minuters bilväg från Waldorfskolan så det blir lite meckigt med lämning och hämtning. Vi är insatta i Waldorfpedagogiken och tycker att det verkar bra, jag är själv lärare i en kommunal skola men trots detta är vi helt förvirrade. Vad ska vi välja? Vår dotter kan redan läsa riktigt bra, är mycket utåtriktad, har en del myror i rumpan , hon är intresserad av det mesta.... Vad ska vi välja? Någon som har sina barn i Kristofferskolan eller har erfarenhet eller har hört något om hur Waldorfpedagogiken är gentemot "kommunalskolans pedagogik".... Behöver verkligen alla råd och synpunkter.

  • Svar på tråden Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!
  • Pallas

    Hur insatt är du i Waldorf-pedagogiken?
    Vad betyder "tycker att det verkar bra"?

    Jag behöver veta det för att kunna ge vidare råd. 

  • Stårscha

    Är det inte i Waldorfskolor som barnen har det jättemysigt, men inte kan föra en enkel konversation på engelska eller vet att Frankrikes huvudstad heter Paris när de går ut?


    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • golftok

    Jag vet att de baserar sitt lärande på barnens vilja, känsla och tanke. Att det är viktigt hur dagsrytmen läggs upp och även lektionsrytmen, jag vet att de jobbar i perioder med olika teman som är bestämda från år till år. Att de lägger stor vikt vid musik, rytm, konstnärligt skapande. Att föräldrarna måste vara mycket engagerade. Jag vet att de inte har några läroböcker utan att eleverna gör sitt eget arbete... Vi har varit på besök i Kristofferskolan och jag vet att det är en helt annan miljö än den jag som kommunal lärare är van vid, en mer gammeldags miljö som jag såg det. Hm. Mer vet jag nog inte direkt.