• golftok

    Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!

    Vi har fått plats i en närbelägen kommunal skola som är F - 9, skolan har bra rykte och allt verkar okej. Vi har dock också fått plats i Kristofferskolan i Bromma i Stockholm som är en Waldorfskola. Vi bor ca 20 minuters bilväg från Waldorfskolan så det blir lite meckigt med lämning och hämtning. Vi är insatta i Waldorfpedagogiken och tycker att det verkar bra, jag är själv lärare i en kommunal skola men trots detta är vi helt förvirrade. Vad ska vi välja? Vår dotter kan redan läsa riktigt bra, är mycket utåtriktad, har en del myror i rumpan , hon är intresserad av det mesta.... Vad ska vi välja? Någon som har sina barn i Kristofferskolan eller har erfarenhet eller har hört något om hur Waldorfpedagogiken är gentemot "kommunalskolans pedagogik".... Behöver verkligen alla råd och synpunkter.

  • Svar på tråden Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!
  • Pallas

    Hur insatt är du i Waldorf-pedagogiken?
    Vad betyder "tycker att det verkar bra"?

    Jag behöver veta det för att kunna ge vidare råd. 

  • Stårscha

    Är det inte i Waldorfskolor som barnen har det jättemysigt, men inte kan föra en enkel konversation på engelska eller vet att Frankrikes huvudstad heter Paris när de går ut?


    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • golftok

    Jag vet att de baserar sitt lärande på barnens vilja, känsla och tanke. Att det är viktigt hur dagsrytmen läggs upp och även lektionsrytmen, jag vet att de jobbar i perioder med olika teman som är bestämda från år till år. Att de lägger stor vikt vid musik, rytm, konstnärligt skapande. Att föräldrarna måste vara mycket engagerade. Jag vet att de inte har några läroböcker utan att eleverna gör sitt eget arbete... Vi har varit på besök i Kristofferskolan och jag vet att det är en helt annan miljö än den jag som kommunal lärare är van vid, en mer gammeldags miljö som jag såg det. Hm. Mer vet jag nog inte direkt.


    Det jag är fundersam över är om pedagoiken passar min dotter som redan kan läsa, tror att hon kommer att få läxor redan i åk 1 och även matteböcker etc Om barn som gått Waldorfskolan klarar sig lika bra som andra barn som gått t.ex. kommunala skolor....

  • smaoo
    Stårscha skrev 2011-03-31 13:38:29 följande:
    Är det inte i Waldorfskolor som barnen har det jättemysigt, men inte kan föra en enkel konversation på engelska eller vet att Frankrikes huvudstad heter Paris när de går ut?
    svar nej
  • Stårscha

    Om din dotter visar tecken på att vara sugen på mer traditionell skolgång, med läxor, reda uppgifter, rätt och fel och uppföljning, så låter en vanlig skola bättre i mina öron.


    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Astarte

    Waldorf kan helt klart vara det bästa för många barn. Jag kommer att välja det direkt när vi flyttar in till stan.

  • smaoo

    Nu har ju inte jag så mycket att jämföra med, men jag har gått waldorfskola hela skoltiden och tycker att jag fungerar alldeles utmärkt i samhället :)

    Be skolan berätta mer om de saker du är osäker på vettja. Det borde ge bättre svar än vad du får här.

    Lycka till!

  • golftok

    Men ni som gått i Waldorfskola, hur har det fungerat sedan när ni pluggat vidare om ni gjort det eller kommit ut i arbetslivet. Har ni känt er förberedda? På bilket sätt har ni tyckt att Waldorfpedagogiken är bra (även om ni inte har annat att jämföra med?)

Svar på tråden Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!