• VåratLiv

    Spolning av äggledare - sedan gravid?!

    Jag vänder mig till er som gjort spolning av äggledare och sedan blivit gravid efter det, även ni som har erfarenhet av detta.
    Hur vanligt är det att man blir gravid efter en spolning?

    Hur lång tid hade ni försökt bli gravida innan?
    Tog det sig direkt efter?
    Hade ni stopp eller va det fri passage?

    Vore jätte tacksam om ni ville svara!

  • Svar på tråden Spolning av äggledare - sedan gravid?!
  • Loppastina

    Hej. Vi försökte bli gravida i ett halvår men vi ville kolla allt så att vi inte skulle försöka i två år och sedan upptäcka att vi inte kunde få barn. Så vi gjorde en spolning. Jag hade fri passage vad de såg och man kolla de också hur stora äggblåsorna var och när det var dags att sätta igång att försöka igen för bästa resultat naturlig väg. Vi bliv gravida på en gång! Alltså det tog sig på första försöket efter spolningen. Läkaren sa att det är vanligt att det funkar efter en spolning. Lycka till!

  • MillaPo

    Vi gjorde spolning av äggldare i vår fert utredning, den visade stopp i vänste äggledare men  fint i höger. Andra ägglossningen efter det blev jag spontant gravid, det slutade dock i missfall 4 dagar senare, Har efter det inte lyckats bli gravid på egenhand igen. tyvärr...

  • VåratLiv

    Tack så mycket för era svar! Det verkar vara väldigt indiiduellt och om man har fri passage eller inte dvs.

    Loppastina: Grattis till din graviditet! Vad roligt att du blev gravid på en gång efteråt. Vi har försökt i 10 månader och nu ska jag få göra en spolning, vi hoppas av hela våra hjärtan att jag blir gravid direkt efter!

    MillaPo: Beklagar ditt missfall, hur länge sedan var det du gjorde spolningen?

    Någn mer som vill dela med sig!?

  • mumwannaB

    Jag gjorde min spolning i september. Fri passage men fortfarande ingen graviditet :(
    Vi har snart försökt i 2 år.

  • VåratLiv
    mumwannaB: Usch, vad tråkigt! Har de hittat något annat "fel" på dig eller din sambo som kan vara den bidragande orsaken till barnlöshet?
  • mumwannaB

    nej, ingenting. Vi är oförklarligt barnlösa och väntar på att få sätta igång med ivf inom några månader.

  • Lovisa09

    Vi hade försökt i 9 månader men det tog sig inte, påbörjade lite utredning och spolning var det första de gjorde.  I en äggledare var det fritt passage, den andra kunde han inte riktigt se men den kunde ligga lite dold förklarade han så det behövde inte betyda att det inte var fritt passage.

    Efter spolningen dröjde det väl någon vecka till ÄL, kände ÄL så väl den gången och hade inte kännt så på lång tid innan. Jag hade också gått ner 5 kg i vikt så det kan ha spelat in också men jag blev gravid direkt efter spolningen. Idag är vår dotter 8 månader=)

    så helt klart hjälpte det oss men också att jag gick ner lite i vikt. Är dock inte kraftigt överviktig men ibland kan ju dem där extra kilona spelar roll för att kroppen ska funka normalt.

  • Julia82

    Hej, jag gjorde en spolning förra veckan. Vi har försökt i snart två år. Jag blev gravid förra sommaren men fick tyvärr ett missfall i v 13. Sedan dess har vi försökt utan resultat. spolningen jag gjorde nu ingick i vår utredning. Det såg bra ut på båda sidor, och allt annat var också bra på mig. Min mans provresultat har fortfarande inte kommit. Vet inte hur vi ska fortsätta när utredningen är klar... Om vi hamnat i kö till ivf, eller om vi måste fortsätta försöka ett tag till...
    Lycka till allihop!

  • Bellbox

    Vi hade försökt ganska länge och det gjordes en undersökning där spolning ingick. Samtidigt försökte vi med pergotime & sattes på kö till IVF...
    Efter spolningen var vi gravida inom 1-2 månader (med pergotimehjälp & mycket tur såklart!) Men frågan är ju alltid vad som är "beroende" på vad o.s.v


    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan ♀ 08 & Lill-Stumpen ♂ 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
Svar på tråden Spolning av äggledare - sedan gravid?!