• Pussakaninen

    Katt avel - max ålder & minsta ålder?

    Jag är inte så hajj på katt avel. Jag är mer inne på smådjur + hund avel. Har inte läst på någonting än bara säkt lite om vad som är "max åldern" för att ta en kull.
    Jag vill inte att någon ska sitta och förklara hur katt aveln funkar. Det tar jag senare.
    Det jag vill veta är Vad är max åldern för att ta en kull på en katt hona ? Och vad är minumum ålder på en hane?

    Har nämlingen en skogis katt som inte är som alla andra. Underbar som alla skogiar är visserligen. Och har letat efter en hane till henne och nu har en kompis till mig fått en ny hane, dock är han bara 13 veckor nu.

  • Svar på tråden Katt avel - max ålder & minsta ålder?
  • Karolina1982

    Det beror helt på om honan fått kull förut? Vad gäller hanen så spelar det ingen roll. Kan han redan vid fem månaders ålder så kan han :)

  • Pussakaninen
    Karolina1982 skrev 2011-02-16 17:44:07 följande:
    Det beror helt på om honan fått kull förut? Vad gäller hanen så spelar det ingen roll. Kan han redan vid fem månaders ålder så kan han :)
    honan har inte fått kull innan. Hon blir två i agusti.
  • Majsan70

    Hanarna kan man ju avla på från det att de är könsmogna egentligen o det varierar ju lite med individ o ras.

    Med honorna rekomenderas det att de skall vara minst 1 år gamla i allafall....och kanske så kan det skilja sig mellan raserna även där. Maxåldern divideras det om i mina uppfödarkretsar. Vissa vill ha det till 2 år vid första kullen, men  andra bland annat avelskunniga veterinärer säger att för katter kan det gå fler år upp i åldern...docj så är de lite svävande på exakt hur länge man kan vänta.

    Kanske luddiga svar...men det är lite luddigt ämne har jag upplevt.

    Min ena hon fyller 3 år i år och har inte haft en levande kull ännu och blev dessutom förlöst med kejsarsnitt, men veterinärerna anser att det går utmärkt att ta en kull på henne ändå.

  • Pussakaninen
    Majsan70 skrev 2011-02-16 17:46:59 följande:
    Hanarna kan man ju avla på från det att de är könsmogna egentligen o det varierar ju lite med individ o ras.

    Med honorna rekomenderas det att de skall vara minst 1 år gamla i allafall....och kanske så kan det skilja sig mellan raserna även där. Maxåldern divideras det om i mina uppfödarkretsar. Vissa vill ha det till 2 år vid första kullen, men  andra bland annat avelskunniga veterinärer säger att för katter kan det gå fler år upp i åldern...docj så är de lite svävande på exakt hur länge man kan vänta.

    Kanske luddiga svar...men det är lite luddigt ämne har jag upplevt.

    Min ena hon fyller 3 år i år och har inte haft en levande kull ännu och blev dessutom förlöst med kejsarsnitt, men veterinärerna anser att det går utmärkt att ta en kull på henne ändå.
    Så då kanske jag kan ta en kull på henne ändå? Hanen är ju ungefär 3 månader & om ca 1 månad flyttar vi förhoppningsvis till våran nya lägenhet. Hade man kunnat ta en kull på enne då efter all flytt mm ? hon är ju ungefär 1½ utan att räkna för nogrant och hanen är få 5 månader.
    ??
  • Majsan70
    Pussakaninen skrev 2011-02-16 18:01:23 följande:
    Så då kanske jag kan ta en kull på henne ändå? Hanen är ju ungefär 3 månader & om ca 1 månad flyttar vi förhoppningsvis till våran nya lägenhet. Hade man kunnat ta en kull på enne då efter all flytt mm ? hon är ju ungefär 1½ utan att räkna för nogrant och hanen är få 5 månader.
    ??
    Alltså jag hade gjort det, men nu vet jag inget om just Skogkatter om de har speciella "regler". Jag föder ju upp Helig Birma. Men de veterinärer jag pratat med har sagt att rent generellt kan katter vara lite äldre.

    Men en följdfråga för mig blir då om din katt är godkänd för avel? Är alla tseter o sånt OK?
  • Pussakaninen
    Majsan70 skrev 2011-02-16 18:05:14 följande:
    Alltså jag hade gjort det, men nu vet jag inget om just Skogkatter om de har speciella "regler". Jag föder ju upp Helig Birma. Men de veterinärer jag pratat med har sagt att rent generellt kan katter vara lite äldre.

    Men en följdfråga för mig blir då om din katt är godkänd för avel? Är alla tseter o sånt OK?
    Min katt är inte "godkänd" skogis om man säger så. Pappan kommer dock från en "riktig" uppfödare.
    Men jag har inte kollat något sånt då jag trodde hon var förgammal + att det inte fans någon aktuell hane. Men om vi bestämmer oss att ta kullen så blir det såklart ett vett besök för att kontrolera så att allt är ok
  • Havanna82

    Kattens bäcken stelnar ju äldre katten blir och därför brukar man rekommendera att ca 2-2,5 är lite gränsfall för första kullen. Men jag tycker att så länge katten är i bra kondition i övrigt bör det inte vara några problem.
    Det är lämpligt att du kollar HCM just innan parning och då är det ju bra att katten är lite äldre egentligen.

  • Havanna82

    Just det, angående minsta ålder så finns det egentligen ingen sån, utan det är när katten själv är mogen och man tycker att katten är mogen både fysiskt och psykiskt. Man rekommenderar över 1 år på honor och hanar egentligen när dom är könsmogna. Dock raser som kollas för tex HCM är det ju att rekommendera att man väntar till kring året så hanarna hinner skannas. Hanar behöver testikelstatus efter 6 månader, men det är inte så många som är rent parningsklara innan dess.

  • Majsan70
    Pussakaninen skrev 2011-02-16 18:08:40 följande:
    Min katt är inte "godkänd" skogis om man säger så. Pappan kommer dock från en "riktig" uppfödare.
    Men jag har inte kollat något sånt då jag trodde hon var förgammal + att det inte fans någon aktuell hane. Men om vi bestämmer oss att ta kullen så blir det såklart ett vett besök för att kontrolera så att allt är ok
    Fast du...då hade jag hellre köpt en raskatt o fortsatt att avla på den om den var OK. Fler huskatter bör inte sättas till världen innan vi kan hjälpa de som redan finns.  Jag tror säkert din katt är hur underbar som helst...men bara för det bör den inte få avkommor.

    Och för övrigt är det inte ett besök hos vet. som gäller...det är en mängd olika prover som bör tas innan man parar en katt.

    Fiv/Felv, Klamydia, HCM,blodgruppering och ibland ännu fler prover. På både hane o hona om möjligt.
Svar på tråden Katt avel - max ålder & minsta ålder?