• LillaMandarin

    Jag har en produkt ide, hur går jag tillväga?

    Jag har en produkt jag tror på som ännu inte finns på marknaden... Hur går jag nu tillväga? Det finns en variant redan men denna är ändå unik i sig. Kontaktar jag ett företag som kan tillverka denna och vem säger att de inte tar ideen ifrån mig då?

  • Svar på tråden Jag har en produkt ide, hur går jag tillväga?
  • Timmervik

    Du kan ha ett sekretessavtal som de måste skriva på före du visar din idé så att de inte kan sno din idé.

    Beroende på vad det är för idé eller produkt så kan det ju också vara ett alternativ att sälja idén till något företag som har rätt distributionskanaler redan så du får upp volymerna och sedan få Royalty på varje såld enhet. Tror du att detta är något som du kan bygga upp ett bolag kring själv så är det förståss mer lönsamt men det är ofta svårare att komma ut på marknaden stort än vad man tror

  • Meddelande borttaget
  • tvåbarnsfar
    LillaMandarin skrev 2011-01-23 21:25:29 följande:
    Jag har en produkt ide, hur går jag tillväga?

    Jag har en produkt jag tror på som ännu inte finns på marknaden... Hur går jag nu tillväga? Det finns en variant redan men denna är ändå unik i sig. Kontaktar jag ett företag som kan tillverka denna och vem säger att de inte tar ideen ifrån mig då?


    Det beror på hur dyr din pryl är, och hur stora volymer som krävs. Många företag vill ha betalt i förskott om de ska producera något åt dig, så beroende på hur mycket kapital du har kan det se olika ut. 

    Antingen kan du låna pengar, om det är rimliga belopp. Eller så söker du samarbete, enligt föregående talares upplägg. Läs på om NDA (Non Disclosure Agreement) som är ett upplägg för sekretess som används i hela världen.
Svar på tråden Jag har en produkt ide, hur går jag tillväga?