• Ohana 84

    Gravid Massör

    Tänkte höra om det är fler i min sitts?!!

    Jag är bara i v12 nu men har redan börjat fundera på hur/om det kommer funka att vara höggravid och massera? Jag är anställd och jobbar som rehabmassör (utb: ortopedmedicin idrottsmedicin på IMC), det är alltså ingen lätt spamassage jag utför utan djupare tyngre massage med töjningar och många andra behandlingssätt.

    Självklart vill jag helst jobba så länge som möjligt eftersom det märks en hel del på kontot om man går ner i tid, blir sjukskriven, får havandeskapspeng mm.

    Så är det någon annan som jobbat som massör under sin graviditet som vill dela med sej av sina erfarenheter? Har ni jobbat graviditeten ut? Har ni fått havandeskapspeng?

  • Svar på tråden Gravid Massör
  • AnneliMalena

    Hej
    har också försökt hitta någon annan i samma situation,  nyfiken på hur det gick för dig?

    Jag är idrottsmassör och håller inte heller på med spa-massage direkt :P
    Jag är i vecka 9 och känner redan nu att hur ska det fungera?!
    Jag jobbar även som arrestvakt men det får jag sluta med så snart magen syns på riktigt, min man är inte helt nöjd med mina yrkesval just nu ;)

  • Ohana 84

    Jag blev omplacerad till kontorsjobb i slutet av graviditeten. Inget roligt direkt men orkade inte ta upp någon kamp med FK när jag hade hört så många andra bli nekade havandeskaps peng. Men det kan ju vara värt ett försök anneliemalena Milletti, var detta nu senaste året/åren? Du är den första massören ja hört som fått igen om det sen FKs regler blev hårdare :) hur lyckades du?

  • Milletti

    Jag fick besked nu i oktober att det var ok, ringde en kvinna från FK och ställde alla möjliga frågor om hur jag masserade och hur många kunder jag har per dag osv sen fick jag beviljat

  • Ohana 84

    Jasså :) Gud så bra!! Bra att veta ifall det blir fler graviditeter ;) Hade du skickat in ansökan först eller hur kommer det sej du kunde ta det per telefon?

  • Milletti

    Jag skickade ansökan först och hon ringde för att få veta lite mer. Min svägerska fick också godkänd gravpenning som massör nu i september så helt omöjligt verkar det ju inte vara..

  • AnneliMalena

    Hej tänkte bara uppdatera er om att jag fick godkänt hel graviditetspenning utan problem och gör min sista arbetsdag på fredag! Oerhört skönt då behandlingarna blivit allt annat än lätta att genomföra!

  • Ohana 84

    Nemen, då verkar det inte vara helt omöjligt ju :) Skönt att höra då vi börjat prata om syskon! Får ja AnnelieMalena vad skrev ni på tunga lyft? Verkar som att många handläggare har hakat upp sej på att man måste ha tunga lyft för att få godkänt

  • Flexxa79

    I vilken vecka blev ni sjukskrivna/kunde ni inte jobba längre? Säkert väldigt olika, men både jag och en kollega är gravida och jag gör schemat å funderar på hur länge det är troligt att vi jobbar

  • Lillis02

    Hej är Massör och väntar mitt första barn. 


    började får ont av mitt arbete förra månaden. Gjorde då en ansöka och min arbetsgivare skickade också in de uppgifter han skulle. 


    ansökte om att få gå hem idag alltså 8 juni. ringt 4 gånger innan och fråga hur det går. Alla säger att dom fått in de uppgifter dom behöver och att jag borde fått svar/besked som i förra veckan. Idag ringde min handläggare. OBS! Försökt få tag på henne innan utan att lyckas. 


    Då behövde hon Mer info helt plötsligt om hur min arbetsdag ser ut och hur det påverkar kroppen. 
    Hon kunde inte säga vart det lutar åt, men att jag ska få besked senare idag. Så hoppas hoppas. 


    vill bara dela med mig av min upplevelse så kanske de kan hjälpa någon. 


    Jag vet så här i efterhand att man kan söka graviditetspenning bra mycket tidigare än vad jag gjort. Men hur vet man hur länge man orkar jobba? alla är ju olika. Glad att jag hittade denna tråd.  

Svar på tråden Gravid Massör