• MassiiMotoo

    Jag råkade ta sönder handfatet, någon som vet vad det kostar..

    Att ersätta en?
    Vi bor i en hyresrätt, och jag när jag skulle leta efter en kam i skåpet ovanför handfatet trillade en parfymflaska rakt ner i handfatet och tog sönder en del av handfatet.
    Någon som vet ungefär vad det kostar att ersätta den:S??
    Ska ringa hyresvärdenn i morgon!

    Hoppas  bara det inte blir allt för dyrt!!


  • Svar på tråden Jag råkade ta sönder handfatet, någon som vet vad det kostar..
  • Elli47

    Det finns väl försäkringar för sånt och handfatet var väl inte splitternytt! Så om du behöver betala något alls så kan det inte bli frågan om särskilt mycket. Men du får ju svar på det när du ringer.

  • MassiiMotoo
    Elli47 skrev 2010-10-21 05:37:24 följande:
    Det finns väl försäkringar för sånt och handfatet var väl inte splitternytt! Så om du behöver betala något alls så kan det inte bli frågan om särskilt mycket. Men du får ju svar på det när du ringer.
    Hmmm jaaa det tänkte inte jag på. men jag ringde nyss och de sa att det  skulle kosta 2000kr. Frågan är om det inte går på hemförsäkringen och man bara betalar självrisken egentligen. ska kolla upp detta..
  • Themis

    Kolla först upp vilken underhållsplan ni har för huset- om badrummet ändå skulle bytts om några år så kanske du inte ska betala för ett helt nytt handfat utan ett lägre belopp.

    Svälj inte vad de säger bara utan försök förhandla i positiv ton så kan det kanske bli billigare.

  • Jesper f

    Eller om det kan bli billigare om du inhandlar handfatet själv, och dom skickar sin "handyman"? Finns ju rellativt billiga handfat att köpa på tex Hornbach osv.

  • Filliduttan

    Jag gjorde exakt samma sak. Var dessutom höggravid och klumpig som en elefent. Bölade i massor och trodde hela världen höll på att gå under.=) Men jag tog tjuren vid hornen och ringde hyresvärden. De kom och satte dit ett bättre begagnat handfat som vi inte behövde betala någonting för.(vi skulle flytta därifrån några månader senare, å då skulle de ändå renovera badrummet. Så det var kanske därför de inte brydde sig så mycket.)

  • MassiiMotoo
    Filliduttan skrev 2010-10-21 09:55:46 följande:
    Jag gjorde exakt samma sak. Var dessutom höggravid och klumpig som en elefent. Bölade i massor och trodde hela världen höll på att gå under.=) Men jag tog tjuren vid hornen och ringde hyresvärden. De kom och satte dit ett bättre begagnat handfat som vi inte behövde betala någonting för.(vi skulle flytta därifrån några månader senare, å då skulle de ändå renovera badrummet. Så det var kanske därför de inte brydde sig så mycket.)
    Det var ju tur!

    Vi flyhttade in här för nästan 3 år sedan och handfatet då hade en spricka . Då bytte de handfatet så handfatet är inte så gammal egentligen.
    Men ska snacka med dom så kanske det går att få billigare ändå för det har ju ändå gått 3 år...
  • ikafika

    Fast om det är en olyckshändelse så ska man väl inte behöva betala för det? Som jag har förstått det ska man bara behöva betala om man gjort det med flit eller varit ovårdsam.

  • snedtak
    ikafika skrev 2010-10-21 18:48:26 följande:
    Fast om det är en olyckshändelse så ska man väl inte behöva betala för det? Som jag har förstått det ska man bara behöva betala om man gjort det med flit eller varit ovårdsam.
    Nja, man behöver inte betala för sådant som är normalt slitage. Att ha sönder handfat brukar inte räknas in i den kategorin, ska man dra det långt skulle man kunna säga att det är ovarsamt att förvara såpass tunga saker i badrumsskåpet. Det är iaf standard att hyresgästen betalar för spruckna porslinsattiraljer i badrummet och jag tycker 2000 låter som en rimlig summa för ett 3 år gammal handfat.

    Fö. är det inte heller normalt slitage om man tex. har katter som river på tapeterna utan ska då ersätta skadade våder
  • Thessiss

    om du vill kan du ju köpa ett själv.. Biltema har ett riktigt billigt handfat för ca 350 kr..

    Superbra då jag själv har köpt det.
    Gjorde nästan samma sak som dig, fast här var det ett vattenglas som åkte ner i handfatet så det sprack =/

  • Lottis77

    Du kanske kan byta själv? Om ni har möjlighet att stänga av vattnet i ert badrum, och är lite händiga (och gör rätt så klart)?

Svar på tråden Jag råkade ta sönder handfatet, någon som vet vad det kostar..