• SretnaJa

    7 månaders som inte babblar (T.ex. Dada, Mama, Baba) När började era?

    Min son blir 7 månader om bara två dagar och han är en ganska tyst bebis förutom sina glädjeskrik, pruttljud med munnen, skratt och lite "Aah, Oooh, Eeeeh, Aaah". Ibland kan man höra något nytt ljud "Blauu" kan det då t.ex. låta men det försvinner lika snabbt som det kom, dvs han säger det en gång väldigt sällan.

    Det är inget Baba, Dada, Mama, Papa osv. Läser runt om alla yngre bebisar som är i full gång med sitt livliga prat och informationssidor som talar om att bebisar vid 7 månaders ålder SKA kunna jollra/babbla på detta sätt.. Men min son gör ju inte det! 

    Då blir jag givetvis väldigt orolig... Tycker det är obehagligt. Därför vill jag nu höra hur det var för er och era små.

    Vad ÄR normalt? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-16 20:19
    Vill tillägga att han inte heller imiterar mina ljud.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 00:41
    Vill bara uppdatera ifall någon tittar in här senare. Babblet kom vid 10,5 månad.. massa baba, mama, dada, tata, papa, gaga...

    Nu vid 11 mån säger han pappa och mamma med mening.

  • Svar på tråden 7 månaders som inte babblar (T.ex. Dada, Mama, Baba) När började era?
  • kakmamman

    Vid 9 månader kollar dom sånt =)
    Men jag tycker inte du ska oroa dig för det, han kanske har börjat med annat? väntat med språkutvecklingen för att kanske krypandet elle rnågot annat har börjat smyga sig på =)

    Min lillkille blir 7 månader i morgon, och det var några veckor sen hn började med mama, bappa..ännu kommer inget dada..men det e många olika ljud, och dom bara kommer.

    Bebisar älskar att härmas pröva framför bebisen och forma tydligt med läpparna flera gånger om dagen.. MAA-MA ..BAA_PPA..

    Men det brukar komma av sig självt!

    Ps.  Han har inte börjat å krypa, han var snabb med talet.. Men han krålar fram snabbt =D


    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • anyXX

    Tror inte min son börjat med det heller och han blir 7 mån den 19/10. Har inte tänkt på det faktiskt men nej han däger inte mamamamamam utan mer korta ljud som euuu osv om du förstår vad jag menar :)


    Iris 080308 & Nils 100319
  • SretnaJa

    Tack för era svar..

    Tycker bara det känns jobbigt för man går och väntar och väntar och sedan fyller han en till månad och så tänker man att det kanske sker till nästa men icke.. 

  • Lakritstrollet75

    Min första jollrade och sa "mamma" vid 6-7 månader. Pratade tidigt! Den andra gjorde inte det och pratar fortfarande inte, han blev 2 i somras. Så jag tror att man kan dra slutsatser av det, men kolla med bvc.

  • SretnaJa
    Lakritstrollet75 skrev 2010-10-16 23:12:29 följande:
    Min första jollrade och sa "mamma" vid 6-7 månader. Pratade tidigt! Den andra gjorde inte det och pratar fortfarande inte, han blev 2 i somras. Så jag tror att man kan dra slutsatser av det, men kolla med bvc.
    Okej så det är så olika mellan dina?

    Jag försöker sansa mig och jag ska ta upp det med BVC om en månad vid nästa kontroll om det inte hänt något tills dess.

    Men vill ändå höra med er andra här för att höra hur det är för andra, helst vill jag ju se att jag inte är ensam om det :) 
  • millchan
    SretnaJa skrev 2010-10-17 00:13:21 följande:
    Okej så det är så olika mellan dina?

    Jag försöker sansa mig och jag ska ta upp det med BVC om en månad vid nästa kontroll om det inte hänt något tills dess.

    Men vill ändå höra med er andra här för att höra hur det är för andra, helst vill jag ju se att jag inte är ensam om det :) 
    Hittade ditt forum och lovar att du inte är ensam.
    Du vet ju hur vi har det med Yuna!
    Kram på dig!!!Hjärta
  • SretnaJa
    millchan skrev 2010-10-17 01:11:33 följande:
    Hittade ditt forum och lovar att du inte är ensam.
    Du vet ju hur vi har det med Yuna!
    Kram på dig!!!Hjärta
    Tack! Jag vet ... Hjärta

    KRAM
  • mariaheterjag

    Vår son blir 7 månader på måndag och han började jollra så i fredags! Det bara kom plötsligt en dag. Innan har det inte varit något i den stilen. Så vänta bara, det kommer när de är redo Jag har faktiskt inte varit orolig visste inte de skulle börja jollra så tidigt!

Svar på tråden 7 månaders som inte babblar (T.ex. Dada, Mama, Baba) När började era?