• Anonym

Alkohol och Cipralex

Jag har ätit 10 mg cipralex i ca 6 månader och det står inte i fassen nått om att man ska eller bör undvika alkohol, men nu har jag avböjt alla fester jag har vart bjuden på. så min fråga är nu, har nån druckit på denna medicin? och hur påverkade det er?

• Svar på tråden Alkohol och Cipralex
  • Anonym

kopierat från fass:

Alkohol

Inga farmakodynamiska eller farmakokinetiska interaktioner kan förväntas mellan escitalopram och alkohol. Som för andra psykofarmaka rekommenderas dock inte kombination med alkohol.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-13 23:06:46 följande:
    kopierat från fass:

Alkohol

Inga farmakodynamiska eller farmakokinetiska interaktioner kan förväntas mellan escitalopram och alkohol. Som för andra psykofarmaka rekommenderas dock inte kombination med alkohol.

om de inte kan förvärras vad kan då hända?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-18 22:17:07 följande:
    om de inte kan förvärras vad kan då hända?
    Vart ser du att det står att det inte förvärras? Det står att det inte rekommenderas
  • Anonym (Ulle)

Det som händer är att du tar Cipralex i onödan, om du tar medicinen för att stabilisera sinnesstämningen, vid ex.vis depression eller ångest. Alkoholen påverkar serotonin, triggar igång ångest och motverkar det du vill uppnå med medicinen. Därför är det olämpligt att använda alkohol när man medicinerar med Cipralex och liknande preparat.

• Anonym

så effekten av cipralex försvinner den dagen då så att säga. Jag tar medicinen mest för att komma i balans och lite ångest och oro. men jag vill ju kunna gå ut med jobbet och dricka nångång utan att sluta helt med den eller avstå från medicinen.

• Anonym (Ulle)

Tyvärr är alkohol något som triggar igång ångest. Därför är det helt olämpligt för den som måste medicinera mot ångest och oro.

Effekten av cipralex försvinner väl inte just den dagen utan det är på längre sikt. Min läkare har förklarat att det är meningslöst att medicinera för att höja serotoninet och sedan dricka alkohol som sänker serotoninet. Samma gäller för andra antidepressiva.

Som du förstår hjälper det inte att sluta med medicinen eller avstå från den. Det blir inte något farligt av själva kombinationen. Men medicinen ger ingen effekt. Man får mer besvär av det problem man försöker medicinera bort. Som i ditt fall, ångest och oro förvärras.

Svar på tråden Alkohol och Cipralex