• Marlean

    Sprid julglädjen! Skicka Julpaket via Hoppets stjärna 2010!

    Nu var det dags igen. Tänk vad fort ett år kan gå! Skrattande
    Kanske var du med oss i fjol när vi bestämde oss för att packa matpaket och genom Hoppets stjärna hjälpa barnfamiljer, barnhemsbarn och gamla i Lettland, Rumänien och Moldavien?
    Eller kanske blev du bara nyfiken då och tänker göra slag i saken i år?
    Nya som gamla "packare" är hur som helst hjärtligt välkomna, nu kör vi igång och ser till att sprida julglädjen!

    Hjärta I år kommer Julpaketen gå till Lettland, Rumänien, Moldavien, Argentina, Haiti och Fillipinerna.

    Hur går det då till att packa ett julpaket? Jo man väljer ett av följande alternativ:

    Alt. 1
    Packa ditt eget julpaket till en familj eller pensionär.
    Innehåll i lådan:
    • matris
    • havregryn
    • mannagryn
    • pasta
    • vetemjöl
    • socker
    • kaffe (kok, brygg eller pulver)
    • te
    • kakao
    • kex
    • cornflakes/ frukostflingor
    • torkad frukt
    • konserverad frukt
    • fisk- eller köttkonserv
    • pepparkakor
    • russin
    • godis (ej lakrits, äts inte i Lettland)
    • choklad
    • julpynt; julservetter, julgranspynt och ljus
    • hygienartiklar; tandkräm, tvål, tandborstar, schampo mm.

    I familjepaketen kan du även packa:
    • Skolmaterial; pennor, kritor, skriv- och målarböcker, suddgummin
    • Tåliga leksaker, sportartiklar; som bollar, racketar, enkla brädspel, pussel

    Har du plats över i kartongen, lägg i mer mat. Tänk på att lägga ris, mjöl osv. i en extra plastpåse så att inte innehållet förstörs om förpackningen skulle skadas. Hygienartiklar packas var för sig i plastpåsar.

    OBS! Matvarorna får inte ha passerat bäst före datum! Använd helst banankartonger då dessa är lätta att hantera, banankartonger brukar gå att få för några kronor på lokala affären om man ber snällt någon dag i förväg. Om du vill ha chansen att få svar ifrån den person som fått just "ditt" paket glöm inte att skicka med ett litet brev eller vykort med din adress på skrivet på engelska. Glöm inte heller att knyta om paketet med ett snöre ordentligt så det håller ihop.

    Alt 2
    Paket till barnhem:
    Fyll en banankartong med leksaker av diverse slag, helst tåliga leksaker och leksaker som INTE behöver batteri, de äldre barnen blir glada över smink och liknande. Försök få med saker till blandade åldrar. Du får GÄRNA slå in paketen, men glöm då inte skriva utanpå på engelska vem paketet passar till, tex. "Girl 6 years" eller något liknande.

    Alt 3
    Man betalar för att Hoppets stjärna ska skicka ett paket åt dig. Alla har ju inte tiden att packa ett paket själva, då kan man sätta in 250 kronor per julpaket du vill ge, antingen på PG 90 02 53-6 (märk betalningen Julpaket 2010) 
    Om du vill du ge en personlig hälsning tillsammans med ditt betalda paket, skicka ett julkort till oss på Hoppets Stjärna så förmedlar vi det.
    Hoppets Stjärna
    Kärrsjö 136
    890 54 Trehörningsjö

    Viktigt att tänka på:
    Paketen får väga max 20kg om de ska skickas med Bussgods/Smartpak. Hoppets stjärna brukar få skicka sina paket lite billigare med Bussgods, 88kr kostar ett paket då och skickar du fler än ett kostar resterande 40kr. Du kan dessutom lämna ditt paket vid ett inlämningsställe, i så fall kvittar vikten av paketet. Inlämningsställen meddelas senare på Hoppets stjärnas hemsida www.starofhope.org 

    Här finns talongen du som packar ett eget paket behöver sätta fast på kartongen:
    http://www.hoppetsstjarna.se/images/stories/stod_oss/Julpaket/julpaketstalong.jpg

    Låt packningen av Julpaket till bättre behövande bli en jultradition i din familj som du och dina barn kan njuta av i flera år framöver! Glädjen ligger i att veta att hjälpen och paketen kommer fram.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-24 11:41
    Senast 26 November ska paketen vara skickade till Hoppets stjärna!

  • Svar på tråden Sprid julglädjen! Skicka Julpaket via Hoppets stjärna 2010!
  • Undret Gilan

    Åh så härligt att tråden är igång igen!
    En fråga, finns det barnhem som behöver matpaket?
    Tänkte om man kunde packa basvaror som salt, mjöl pasta och ris i större mängd eller är det bara leksaker de vill ha?

    I år blir det 2 paket som ska packas ett familjepaket och ett pensionärspaket.:)


    ♥Stella 2010-03-28♥
  • FrökenFreja

    Vad härligt med en ny tråd!
    Vi skickade ett paket förra året och skickade med ett kort med vår adress. När vi fick ett brev tillbaka, med ett kort på hela familjen och en hemmasydd duk, så föll tårarna. Vi har kontakt med familjen via e-post. Känns jättehärligt!


    Vi ska garanterat skicka i år också, hur många har vi ännu inte bestämt.


  • TheStar
    Hej igen!Å, så härligt! Jag fick också svar från familjen, ett kort som det lagts ner mycket omsorg på med klistermärken och dylikt. Har dock inte haft någon ytterligare kontakt. 

    Vet inte heller hur många paket det kan bli i år (1 fam och 2 barnhem förra året). Har samlat på mig "icke-ätbara saker" under hela året ända sedan IKEA reade ut sitt julsortiment i januari, så om det inte ska bli väldigt matsnåla paket i år så får det lov att bli ett par stycken
     
    
  • Marlean

    Undret Gilan Ja barnhem tar gärna också emot matpaket, det vet jag att de gjorde i fjol iaf. Skriv bara tydligt på paketet att det bara är mat i och att det ska gå till ett barnhem så går det nog bra. Har även för mig att de tog emot kläder i år så länge de var i bra skick.

    Rockergirl: Wow! Vad härligt att hjälpen kom fram och att allt gick bra. Har jag tur i år kanske jag kan åka med och lämna paketen, beror lite på när de åker med sändningarna. Pluggar ju nu så det gäller att det inte tar alltför lång tid eller blir för dyrt, men hoppas jag kan hinna med det på något sätt.

  • Marlean

    Hoppas alla sprider denna tråd till alla era vänner och bekanta här och på Facebook så att så många som möjligt kan vara med! Låt det bli som ringar på vattnet nu!

  • Bjornis

    Ja, i år är jag hemma och väntar på att julmiraklet i magen ska dyka upp så i år ska jag skicka paket igen! Bra initiativ Marlean!

    Va kul att flera av er fått svar från familjer. Ska nog skicka med adress i år jag också.

  • Marlean

    Bjornis Vad härligt det låter! Jag fick svar på ett av mina tre paket från förra julen. =)

  • Undret Gilan

    Vad bra då får det bli ett matpaket till barnhem med.:) Hade för mej detta ifrån förra året men blev lite osäker ändå.


    Har ni börjat inhandla något än då?


    ♥Stella 2010-03-28♥
  • Fismamman

    Jag är med. Tänkte se om jag kan samla in fyra paket i år.

  • Marlean

    Undret Gilan Iår blir det två paket ifrån mig då jag börjat plugga och min studentlitteratur är lite dyrare än vad jag hade tänkt mig. Har bara köpt filtar, två barbieliknande dockor och stickat två halsdukar än så länge. Maten har jag väntat med.

Svar på tråden Sprid julglädjen! Skicka Julpaket via Hoppets stjärna 2010!